Gezond de feestdagen door

30-11-2016

De December maand staat weer voor de deur. De feestdagen komen er weer aan. Voor veel mensen een moeilijke periode om gezond te blijven eten. De feestdagen staan toch meestal bekent om lekker eten en gezelligheid. Dit kan ook met gezond eten en dat laat ik je zien! In deze blog geef ik tips om gezond de feestdagen door te komen! Maar onthoud ook goed het is maar één keer per jaar december dus een beetje genieten moet ook gewoon kunnen, dus zeg niet altijd te snel nee tegen de ongezondere dingen maar geniet daarvan in mate!

Een aantal tips om de feestdagen gezonder door te komen:

Tip 1 Geen lege maag
Begin het diner niet met een lege maag. Met een lege maag heb je veel honger en ben je eerder geneigd om veel meer te gaan eten dan wanneer je tussendoor al wat hebt gegeten. Ik raad het je dan ook aan om gezonde tussendoortjes te nemen gedurende de dag. Zo voorkom je een lege maag tijdens het diner en ben je minder geneigd om te veel te eten, omdat je minder honger hebt! Laat natuurlijk wel een plekje in je maag leeg voor het diner, want helemaal vol aan het kerstdiner beginnen, nee dat is ook geen goed idee. Begin het diner met iets gezonds. Ga voor een salade of een kom soep. Hierdoor begin je al iets voller te zitten en merk je dat je minder van het dessert zal nemen. Sla geen maaltijden over!

Speltbroodjes
Speltbroodjes

Tip 2 Gezondere producten
Ga voor gezondere producten. Kies bij het ontbijt voor meergranen broodjes in plaats van wittebroodjes. Ga voor mager vleeswaren of zalm met een eitje. Ben je toch dol op scones of andere zoete broodjes? Maak deze dan zelf met bijvoorbeeld speltmeel. Ook deze speltbroodjes zijn ideaal voor het ontbijt of de brunch tijdens de feestdagen. Maak er een lekkere schaal vers fruit bij en wat gekookte eitjes!


Voor de lunch geld hetzelfde als voor het ontbijt. Kies bewust en ga voor de gezondere producten. Als we denken aan gezonde tussendoortjes dan kun je kiezen voor groente, fruit, yoghurt of noten. Heb je zin in een chocoladeletter of een chocolade kerskransje ga dan voor de pure variant. Hoe hoger het cacao gehalte hoe beter. Zo kun je toch lekker genieten, maar op een verantwoorde manier.

Maak gezonde hapjes zoals

Gekarameliseerde walnoten
Gekarameliseerde walnoten
  • Blokje kip met een stukje ananas
  • Avocado met een plakje rosbief of kipfilet eromheen
  • Gekookt ei met runderrookvlees
  • Schijfje komkommer met een plakje zalm
  • Garnalen met chilidip
  • Geroosterde kikkererwten
  • Groente sticks met hummus/avocadodip
  • Bolletje mozzarella met rauwe ham
  • Gezonde gekarameliseerde noten
  • Vleeswaren plankje

Tip 3 Maak de gerechten zelf

Als je de gerechten zelf maakt weet je wat erin gaat en kun je het zo gezond maken als je zelf wilt. Maak bijvoorbeeld zelf een brownie voor bij de koffie of als nagerecht of een heerlijke plak bananenbrood voor bij het ontbijt/brunch. Maak gezonde hapjes die ik al eerder heb genoemd. Wat dacht je van zelfgemaakte hummus of avocadodip of gezonde gekarameliseerde noten? Neem bij het diner groente als basis en sluit het diner af met een lekker maar toch gezond dessert. De meeste mensen houden wel van een lekker dessert! Dit kun je ook blijven doen maar maak dan iets gezonds. Hierbij kun je denken aan:

Zo kun je zonder schuldgevoel genieten van een heerlijk dessert.

peren crumble
peren crumble
chocolade tulbandjes
chocolade tulbandjes
chocolademousse
chocolademousse

Tip 4 eet langzaam en geniet
Eet langzaam en probeer van het eten te genieten. Een vol gevoel komt niet zomaar. Vaak heeft je lichaam zo'n twintig minuten nodig om een seintje te sturen naar je hersenen dat je vol zit. Langzamer eten zorgt voor een voller gevoel. Probeer ook goed te proeven wat je eet. Zo komen de smaken meer naar voren en hoef je niet altijd een groot portie te nemen om de smaak goed te proeven.

Tip 5 niet te veel opscheppen
Schep niet te veel op. Meestal zijn we geneigd om op te eten wat we hebben opgeschept want dit is wel zo netjes. Daarom is het handig om eerst een klein beetje op te scheppen. Heb je toch nog honger? Schep dan pas nog een beetje op, maar laat het eten eerst even zakken. Liggen er allemaal dingen op tafel? Neem dan van alles een klein stukje. Zo heb je toch alles geproefd! Schep alleen de dingen op die je echt lekker vindt en stop als je vol zit!

Tip 6 bewegen
Blijf bewegen. Beweging is belangrijk voor ons lichaam en ook tijdens de feestdagen. Ga met z'n alle een wandeling maken voor het eten of na het eten. Wat dacht je van een actief spelletje of een dansje? Het kan allemaal het is maar net waar je zelf zin in hebt!


Tip 7 Neem groente en fruit als basis
Kies voor groente en fruit als basis van je diner! De meeste mensen zijn al snel geneigd om vlees of aardappels te nemen als basis van een gerecht. Dit is geen verstandige keus. Groentes bevatten gezonde voedingsstoffen. Start het diner met een salade of soep die groentes bevatten bijvoorbeeld deze bietensalade of courgettesoep. Maak groente frietjes in plaats van aardappelfriet of een groente lasagne. voeg extra groente of fruit toe aan het dessert (carrotmuffins / perencrumble / brownie met banaan. Als bijgerecht is het ook lekker op paprika's, courgette of champignons te vullen.

Salade van rode biet
Salade van rode biet
Courgette soep
Courgette soep
Healthy brownie
Healthy brownie

Tip 8 gourmetten
Gourmetten is een goed idee als je gezond de feestdagen door wilt komen, maar dat heb je wel zelf in de hand. Wissel een stukje vlees af met groentes! In plaats van wit stokbrood ga je voor donker stokbrood. Ben je dol op panenkoekjes met gourmet? Maak dan spelt, havermout of bananenpannenkoeken. Als je van vlees houdt ga dan voor mager vlees zoals een stukje kip/kalkoen, biefstukje of varkenshaasje. Vis is ook gezond. Wat dacht je van een lekker stukje zalm of een paar lekkere garnalen?

Maak de sausjes en salades zelf. Zo weet je wat er in gaat en kun je je eigen toevoeging eraan geven. Maak een lekkere hummus of avocadodip voor op het stokbrood. Salades en rauwkost zijn ook prima tijdens de gourmet.

Tip 9 drinken
Wat drinken betreft is het verstandig om voldoende water te blijven drinken. Zo heb je al snel een voller gevoel. Water helpt ook voor een betere spijsvertering. Neem daarom één uur voor het diner en één uur na het diner een glas water, maar drink niet te veel tijdens het diner. Een wijntje hoort er natuurlijk ook bij met zulke dagen. Wissel daarom water en wijn met elkaar af. Bestel bij je wijntje een glas water. Als je dorst hebt neem je eerst een slok water.

Tenslotte wil ik jullie nog zeggen: geniet van deze dagen samen met de mensen die je liefhebt en maak er vooral gezellige dagen van! Af en toe iets ongezonds moet ook gewoon lekker kunnen met deze dagen. Zoek de balans en maak er een leuke en gezellige maand van!

Inspiratie voor een 3 gangen menu

Voorgerecht

Hoofdgerecht

Nagerecht

Binnenkort komen er meer drie gangen menu's aan en maak ik nog wat heerlijke kerstrecepten!