Meer groente en fruit

15-07-2017

We kennen het vaak allemaal wel. We nemen het ons zelf voor om meer groente en fruit te eten. Dit gaat vaak twee dagen goed en daarna zakken we weer terug, omdat we het vaak niet lekker vinden of welke reden dan ook! Toch heeft ons lichaam per dag zeker zo'n 250 gram groente en 200 gram fruit nodig. Kom jij hier dagelijks aan? Nee? Dan geef ik je hieronder een aantal tips, waardoor het een stuk makkelijker gaat worden om meer groente en fruit te eten.

Waarom groente en fruit?

Groente en fruit zitten boordevol vitamines. Als je er genoeg van eet kan het ervoor zorgen dat her risico op verschillende ziektes zoals: hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker, afneemt! Het is daarnaast wel belangrijk dat je varieert in groente en fruit, aangezien niet één soort alle belangrijke vitamines en mineralen bevatten. Je lichaam heeft de mineralen en vitamines namelijk nodig om gezond te blijven.

Groente is trouwens geen fruit. Dit klinkt logisch, maar toch halen nog veel mensen dit door elkaar. Fruit bevat namelijk andere vitamines dan groente en over het algemeen ook meer suikers. Dus je kunt je stuk bloemkool niet vervangen door een appel. Wel kun je groente en fruit vaak goed met elkaar combineren.

Maar hoeveel moeten we nou eigenlijk eten?

Het Voedingscentrum raad ons aan om per dag 250 gram groente te eten en 200 gram fruit. Steeds vaker wordt het al aangeraden om 300 gram groente per dag te eten! En geloof me met alleen groente bij je avondeten gaat dit je waarschijnlijk niet lukken. Het is daarom belangrijk om vaker op de dag groente te eten. 200 gram fruit komt overeen met ongeveer twee stukken fruit. Mensen hebben hier vaak minder moeite mee. Vaak wordt groente ook als niet lekker beschouwt en vooral bij kinderen. Maar wat ik altijd zeg is: groente moet je lekker maken en dat is zeker mogelijk en ook niet eens zo moeilijk!


Tips voor het eten van meer groente en fruit

Maak het lekker

Dit is mijn goude tip. Vaak krijg ik te horen: maar groente is toch helemaal niet lekker? Nou ik kan niet meer zonder groentes en vind het toch echt wel heel erg lekker. Maar dat ligt aan de manier hoe je je groente bereid. Als je alleen bloemkool kookt, dan zit er niet zoveel smaak aan. Doe de bloemkool daarom in de oven met wat kerriepoeder, of wok het in kokosmelk met wat kerrie of paprikapoeder. Zo krijgt je groente een hele andere smaak en heb je soms niet eens door dat je groente aan het eten bent.

Ben je niet zo dol op rode bieten bijvoorbeeld? Snijd er dan een appeltje door heen (zo heb je al gelijk wat fruit op) of doe er wat geitenkaas en walnoten doorheen. Zo smaken de rode bieten gelijk heel anders! Probeer vooral dingen uit. Groente kun je trouwens op veel verschillende manieren bereiden, namelijk: stomen, koken, bakken, grillen, blancheren, glaceren, roosteren of gewoon rauw eten. Dit geld ook voor fruit. Eet aan appeltje met wat kaneel of een banaan met wat pindakaas!

Groente en fruit in elke maaltijd

Groente in een cake? Groente tijdens je ontbijt? Ja zo gek is het tegenwoordig niet eens meer. Ga je naar de Hema, dan zie je de carrotcake al staan! Maak bijvoorbeeld een cake met wortel, courgette of rode biet! Vaak proef je de groente niet eens. Ideaal voor kinderen, zo denken ze lekker te kunnen snoepen en krijgen ze gelijk al wat groente binnen. Of maak een smoothie van groente en fruit. Twee vliegen in een klap en je drinkt het zo weg.

Als snacks kun je bijvoorbeeld kiezen voor komkommer, paprika en wortel in reepjes gesneden met een lekkere dip. Of bijvoorbeeld een plak bananenbrood of carrot cake.

Bij de lunch is het ook makkelijk om wat groente te eten. Eet je vaak brood? Doe er dan een plakje komkommer, tomaat of paprika overheen. Heerlijk met een plak kaas of kipfilet eronder.

Tegenwoordig zitten er in steeds meer producten groente. Wat dacht je van de groente wraps van No Fairy Tales of de pizzabodems van Magioni met onder andere bloemkool en courgette? Beleg ze met nog meer groente en zo kom je makkelijk aan je dagelijkse portie! Ook kun je bij het avond eten een bak rauwkost maken met een dressing! Heerlijk voor de warme dagen.

Groente als basis

Veel mensen eten graag pasta, rijst of coucous! Wist je dat je gemakkelijk de basis van groente kunt maken? Wat dacht je van courgetti? Dit is spaghetti maar dan van courgette. Of bloemkool / broccoli couscous! Dit vind ik de lekkerste manier om wat extra groente binnen te krijgen, aangezien de kruiden en de overige ingrediënten de smaak bepalen. De structuur blijft hetzelfde! En snijd je er nog wat extra groente doorheen, dan is het helemaal mooi mee genomen. Ook bevat groenten minder koolhydraten en vetten dan bijvoorbeeld pasta of rijst en ook een stuk minder calorieën.

Probeer nieuwe dingen uit

Hier in de achterhoek wordt vaak gezegd wat een boer niet kent, dat eet die niet! Dit geld volgens mij een heel Nederland. Als we iets voor het eerst moeten eten denken we vaak van lust ik dit wel, ieuw dit ziet er vies uit of dat lust ik niet. Maar wie niet waagt wie niet wint. Het verbaasde me dan ook heel erg dan mensen nog nooit courgette hadden gegeten of het zelfs niet eens kenden! Ga daarom eens naar de supermarkt, de groenteboer of de markt en haal iets anders! Wat dacht je van venkel, pastinaak of avocado?


Nog enkele tips

Groente

  • Ga vooral voor verse groente of voorgesneden groente.
  • Als je toch voor diepvriesgroente of groente in blik gaat ga dan voor de variant zonder toegevoegde suikers en zout!
  • Vervang je groente niet door kant-en-klare groentesappen, hier zijn vaak veel suikers aan toegevoegd.

Fruit

  • Ga voor vers fruit of voorgesneden vers fruit.
  • Diepvries fruit is ook niks mis mee, maar ga dan wel voor de variant zonder toegevoegde suiker.
  • Ga niet zo snel voor gedroogd fruit, hier wordt vaak suiker aan toegevoegd en ook bevat het veel minder voedingsstoffen en eet je er snel te veel van.
  • Ga ook niet zo snel voor fruit in blik of op sap en al helemaal niet voor fruit op siroop.
  • Smoothies kun je het beste zelf maken. Aan de smoothies in de winkel wordt namelijk vaak suiker toegevoegd.

Recepten

De recepten kunnen natuurlijk niet ontbreken, daarom hier een greep uit mijn recepten! Natuurlijk heb ik nog meer recepten met groente en fruit erin, dus kijk gerust even bij mijn overige recepten voor nog meer inspiratie! Zo gaat het je zeker lukken om meer groente en fruit binnen te krijgen op een dag. En onthoud goed, maak groente en fruit lekker, met gezonde toevoegingen eraan!