Havermout

28-06-2017

Een ontbijt dat ik sowieso wel drie keer per week eet of wel vaker is havermout. Een heerlijk warm en simpel ontbijt dat goed vult en zelfs met warme dagen vind ik het heerlijk! Mijn havermoutpap eet ik het liefste zo simpel mogelijk, namelijk havermout met vanille of bananen soya en een halve scoop eiwitpoeder vanille. Soms maak ik er een feestje van en kies ik mijn favoriete toppings voor op de havermout namelijk: banaan, notenpasta en cacaonibs! Havermout is ook heerlijk te eten met wat vers fruit of groente er doorheen! Zo gaat je simpele havermoutje nooit vervelen en zit er voor iedereen wel wat lekkers tussen.

Ingrediënten

Voor één portie

Basis:

  • 250 ml (vanille) Alpro soya*
  • 5 el (50 gram) havermout

Optioneel:

  • Halve scoop whey vanille
  • 1 el notenpasta
  • halve banaan in plakjes
  • 1 el pistachenoten
  • cacaonibs

* Je kunt ook 125 ml melk doen en 125 ml water, wanneer je voor minder calorieën wilt gaan! Je kunt trouwens elke soort melk kiezen wat je zelf wilt, maar ik kan de vanille soya van Alpro je zeker aanraden!

Zo maak je de havermout

  • Doe de havermout in een pan. Wanneer je eiwitpoeder gebruikt meng je eerst de havermout met het eiwitpoeder voordat je de melk eraan toe voegt. Dit voorkomt klontjes.
  • Giet vervolgens de melk erbij en roer het geheel door.
  • Zet de pan op het fornuis en breng het aan de kook.
  • Wanneer het mengsel kookt zet je het vuur lager en blijf je het goed doorroeren.
  • Haal na ongeveer 5-8 minuten de pan van het vuur en laat de havermout twee minuten rusten, zodat de pap nog wat dikker kan worden.
  • Voeg nu je favoriete toppings toe en genieten maar!