Koolhydraten

04-10-2017

Van brood word je dik! Dat wordt vaak gezegd, maar is dat wel zo? Een koolhydraat-arm dieet volgen om af te vallen, is dat eigenlijk wel zo'n goed idee? Wat zijn koolhydraten nou eigenlijk en waar zitten ze vooral in? Dat ga ik jullie vertellen! 

Koolhydraten

Koolhydraten leveren ons lichaam energie. Vormen van koolhydraten zijn: suikers, vezels en zetmeel. Vezels geven ons lichaam weinig energie. Suikers en zetmeel vormen een belangrijke bron van energie voor ons lichaam. De gezondheidsraad adviseert dan ook om 40 - 70% van van onze energie uit koolhydraten te halen. 1 gram koolhydraten levert 4 kcal. Onze hersenen hebben ook koolhydraten nodig, want deze werken namelijk niet zonder glucose. 

Eenvoudige en complexe koolhydraten 

Koolhydraten kun je onderverdelen in eenvoudige koolhydraten en complexe koolhydraten. Eenvoudige koolhydraten zijn de monosachariden en de disachariden, oftewel de suikers. Onder monosaccharides vallen: glucose, fructose en galactose. Disaccharides zijn: maltose, sucrose en lactose. Wat veel mensen niet weten is dat lactose dus een koolhydraat is. Complexe koolhydraten zijn de polysaccharides, dus zetmeel en vezels. Vezels kun je ook nog onderverdelen in verteerbare en onverteerbare vezels. De verteerbare koolhydraten kunnen worden opgenomen door ons lichaam en leveren dus energie in tegenstelling tot de niet verteerbare koolhydraten, we noemen ze ook wel voedingsvezels. Vezels zijn erg belangrijk in een gezond voedingspatroon. Ze zorgen onder andere voor een goede darmbeweging en een betere stoelgang.

Bronnen van koolhydraten

Waar komen koolhydraten eigenlijk allemaal in voor? Koolhydraten zijn vooral te vinden in granen, aardappels en knollen, suiker, zuivel, brood en niet- alcoholische dranken. Vezels zijn vooral te vinden in granen, fruit en groenten. 

Koolhydraten kun je het beste binnenkrijgen door voedingsmiddelen die een positief effect hebben op onze gezondheid en die dus binnen de schijf van vijf vallen. Zo weet je zeker dat ze goede voedingsstoffen bevatten. Volkoren producten zoals volkorenpasta en volkorenbrood, aardappels, groente, fruit en peulvruchten zijn een goede bron van koolhydraten. Frisdrank, suikers, koek, snoep, en witte graanproducten bevatten weinig voedingsstoffen, dus kun je ze beter zoveel mogelijk proberen te beperken. 

Verteren van koolhydraten

Amylase is een enzym dat te vinden is in ons speeksel en in de dunne darm. Dit enzym zorgt ervoor dat koolhydraten worden afgebroken tot monosachariden. Hoe snel een polysachariden wordt afgebroken is afhankelijk van de opbouw. Als disachariden worden afgebroken tot monosachariden worden ze door darmcellen opgenomen in de bloedbaan en zo verder vervoert door ons hele lichaam. Sommige zetmeel soorten kunnen slecht worden verteerd door de darm. Het glucose komt hiervan dan ook nauwelijks in het bloed terecht. Monosachariden in voedingsmiddelen hoeven niet eerst verteerd te worden. Ons lichaam is in staat om monosachariden direct op te nemen. 

Bij de vertering van koolhydraten komt vooral glucose in ons bloed. Deze energie hebben we nodig voor bepaalde lichaamsfuncties. De overige glucose wordt opgeslagen in de vorm van glycogeen in onze lever en spieren. 

    Te veel koolhydraten 

    Vaak horen we van mensen om ons heen dat je van koolhydraten dik wordt. Ik kan je vertellen dat dit niet zo is. Dit is pas als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Wel kan ons lichaam maar een bepaalde hoeveelheid glucose opslaan, hierdoor worden koolhydraten uit voedingsmiddelen vooral verbrand. Als je te veel koolhydraten binnenkrijgt en je te weinig verbrand dan haalt je lichaam vooral de energie uit koolhydraten en slaat het lichaam de vet op uit het voedingsmiddel. 

    Lichaamsvet zal altijd toenemen wanneer je te veel calorieën binnenkrijgt, of je ze nou haalt uit koolhydraten, eiwitten of vet zelf. Zolang je even veel binnenkrijgt als je verbrand wordt je dus niet dik. 

    Te weinig koolhydraten

    Als we te weinig koolhydraten binnenkrijgen, gaat ons lichaam energie halen uit vet of eiwitten. Dit laatste willen we graag voorkomen. Je lichaam gaat dan de eiwitten uit je lichaam verbruiken en dus ook je spieren! Ook je hersenen kunnen niet zonder glucose. Eet daarom dagelijks genoeg koolhydraten, want we hebben ze echt nodig! Koolhydraten leveren evenveel energie als eiwitten, namelijk 4 kcal per 1 gram. Sporters hebben vooral genoeg koolhydraten nodig. 

    Gezondheidseffecten

    Als je voldoende 'gezonde' koolhydraten binnenkrijgt kan dit de kans op verschillende ziektes verkleinen, zoals de kans op hart en vaatziekten. Te veel 'ongezonde' koolhydraten kunnen leiden tot diabetes en nog meer andere gevolgen. Neem dus de juiste koolhydraten. 

    Wat ik jullie mee wil geven is dat je van koolhydraten niet zomaar dik wordt, zolang je de goede koolhydraten eet en voldoende beweegt. Koolhydraten zijn namelijk erg belangrijk voor ons lichaam. We willen namelijk niet dat ons lichaam energie gaat halen uit eiwitten, want dat betekent uiteindelijk dat onze spieren ook aangetast worden. Dus schrap niet zomaar alle koolhydraten uit je dagelijkse voeding.