Oorzaken en tips tegen een opgeblazen buik

15-03-2017

Je hebt net het eten op en al snel krijg je last van een opgeblazen gevoel. Dan kan het goed zijn dat je wat gegeten hebt waar je niet goed tegen kan. Ik vertel je in deze blog welke producten je beter kunt mijden wanneer je snel last hebt van een opgeblazen gevoel en ook geef ik tips hoe je van je opgeblazen gevoel af kunt komen.

Aangezien ik zelf last heb van het prikkelbare darm syndroom heb ik vaak te maken met een opgeblazen gevoel. Onderhand weet ik waar ik wel en niet tegen kan en hoe ik het snelst weer van dit gevoel afkom. Maar dit heeft helaas lang geduurd. Ook nu heb ik nog weleens last van een opgeblazen gevoel. Zelf heb ik een lactose-intolerantie en kan ik niet tegen: koolsoorten, frisdrank, koffie, knoflook en ui. Hier krijg ik dan ook een enorme buik van als ik dit per ongeluk toch binnen krijg. Daarom volg ik vaak het Fodmap dieet. Dit is een dieet waar je zeker eens na moet kijken wanneer jij last hebt van een prikkelbare darm. Aangezien uit onderzoek is gebleken dat dit bij 75% van de patiēnten met een PDS-klachten dit dieet goed helpt.


Oorzaken

Een opgeblazen buik kan verschillende oorzaken hebben. Veel darmaandoeningen hebben dan ook dezelfde symptomen. De oorzaak van een opgeblazen buik kan liggen bij een voedselintolerantie, een bacteriële infectie, een parasitaire infectie of gisten en schimmels. Daarnaast kunnen er nog een aantal verschillende oorzaken van een opgeblazen buik zijn zoals: het eten van vettig voedsel, stress, prikkelbare darm syndroom, ziekte van Chron, candida, darminfectie of darmverstopping, voedselintolerantie, disbalans in de spijsvertering, dyspepsie, verkeerd voedsel, constipatie, parasieten, bacteriële infectie, gisten en schimmels, zoetstoffen zoals fructose en verschillende ziektebeelden.

De meest voorkomende producten die een opgeblazen buik veroorzaken zijn:

  • Zetmeel
  • Bonen en linzen
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Kauwgom
  • Appels, perziken en peren
  • Koolsoorten
  • Spruitjes
  • uien
  • prei
  • knoflook
  • peulvruchten
  • Gefrituurde voeding
  • Frisdrank
  • Alcohol
  • Brood
  • Melk, yoghurt, kwark

Heb jij vaak last van een opgeblazen gevoel? Dan is het verstandig om dit te laten onderzoeken door een dokter/arts. Weet je zelf al door welke voedingsmiddelen dit komt? Vermijd deze dan zo vaak mogelijk. Bekijk deze lijst ook eens met Fodmap arme en Fodmap rijke producten. Probeer zoveel mogelijk Fodmap arme producten te eten als je last hebt van het prikkelbare darm syndroom. Dit kan wellicht helpen.


Tips

Deze tips kunnen wellicht helpen met het verminderen van een opgeblazen buik. Bij iedereen is het natuurlijk verschillend wat helpt, maar de volgende tips zijn zeker het probren waard!

1. Muntthee
Munt is een kruid dat helpt je darmen te kalmeren. Door de munt zal je buik minder opgeblazen zijn omdat het gas kan ontsnappen. Een kop muntthee bij een opgeblazen gevoel kan dus zeker voor verlichting zorgen en ook nog eens laag in calorieën. Helemaal lekker met dit koude weer en een vleugje honing er doorheen.

2. Hydrateren
Het is belangrijk om genoeg drinken binnen te krijgen bij een opgeblazen gevoel. Ga bijvoorbeeld voor water met een citroen erin, water of een kop muntthee. Water is een echt wondermiddel!

3. Citrusvruchten
Citrusvruchten zijn erg goed voor ons, maar wist je al dat een citroen of limoen je opgeblazen gevoel ook kan verminderen? Voeg bijvoorbeeld wat citroen of limoen toe aan je glas water. Dit smaakt ook nog eens een keer heerlijk!

Gebruik minder zout
Zout zorgt ervoor dat je lichaam het water vasthoudt. Dit zorgt ervoor dat je buik kan gaan uitzetten wat voor een opgeblazen gevoel zorgt. Gebruik in plaats van zout daarom peper tijdens het koken. Let goed op wat je eet want tegenwoordig wordt zout bijna aan alles toegevoegd helaas.

Let op lactose
Als je een intolerantie hebt voor het melksuiker lactose dan kan het zijn dat je hier een hele opgeblazen gevoel van krijgt! Zelf heb ik hier ook last van. Daarom eet ik meestal lactose vrij. Als ik toch iets wil eten of drinken waar lactose inzit dan neem ik hier voor een bepaald supplement die de lactose wel kan afbreken gelukkig. Dit helpt bij mij wel, maar niet bij hele grote hoeveelheden lactose. Deze supplementen zijn gewoon te koop bij de Kruidvat, Trekpleister of Etos. Denk jij dat je ook last hebt van een lactose-intolerantie? Probeer dan eens een tijd de lactose te vermijden of laat je testen bij de huisarts. Tegenwoordig bestaat er ook lactosevrije yoghurt, melk, kwark, slagroom, kookroom en nog veel meer. Dus lactose is prima te vervangen.

6. Venkel

Venkel bevat een bron van vezels en helpt daarbij ook om van je opgeblazen gevoel af te komen. Het haalt namelijk de overtollige gassen uit je lichaam. Gebruik venkel door een frisse (appel)salade of gebruik het als roerbak groente.

Vermijd koolzuurhoudende dranken
Koolzuurhoudende dranken bevatten kooldioxide. Door kooldioxide worden er luchtbelletjes gevormd die in je darmen gaan zitten waardoor je een opgeblazen gevoel krijgt. Daarnaast bevat frisdrank ook nog eens veel suiker. Ga daarom voor een glas water of een kop thee. Koffie kan voor hetzelfde effect zorgen. Tenminste hier heb ik vaak last van en ik kan daarom dan ook helaas geen koffiedrinken.

Havermout
Een reden dat ik vaak mijn dag begin met havermout is omdat havermout veel vezels bevat. Vezels zorgen voor een gezonde darmwerking en helpt ook bij een goede spijsvertering. Als je hier nog wat extra groentes aan toevoegt krijg je zo nog wat extra vezels binnen, maar ook heerlijk met wat fruit! Ik eet daarom vaak havermout in de ochtend met plantaardige melk. Dit gaat met mijn buik vaak erg goed!

9· Kauw langzaam op je eten
Als je snel op je eten kauwt slik je namelijk veel lucht in. Deze lucht komt dan weer in je maag terecht, waardoor je weer een opgezeten buik krijgt. Dit geld ook voor kauwgom. Het is dus beter om kauwgom te vermijden. Wil je toch een frisse smaak? Ga dan voor Smint of een pepermuntje.

10· Let goed op wat je eet
Weet je van je zelf al waar je niet tegen kunt? Vermijd dan deze producten zoveel mogelijk en ga op zoek naar eventueel een ander alternatief. Wil je toch graag iets eten waar je minder goed tegen kunt, dan raad ik het je aan om Iberogast te gebruiken.

11· Iberogast
Gebruik Iberogast. Dit is een geneesmiddel die 9 geneeskrachtige kruiden bevat die zorgen voor een effectieve verlichting van meerdere maag- en darmklachten waaronder een opgeblazen gevoel. Ook is Iberogast een natuurlijk product. Bij mij helpt dit altijd erg goed. Als ik voor een maaltijd Iberogast in neem, kan ik gewoon paprika, knoflook en ui eten zonder daar last van te krijgen.

12· Sporten
Ja je leest het goed. Sporten zorgt er namelijk voor dat je je stofwisseling verhoogd. Hierdoor gaat je spijsvertering sneller en beter werken waardoor je minder snel last krijg van een opgeblazen gevoel. Ook kan het nog wel eens helpen om je buik rustig te masseren.

13. Fodmap
Dit is een dieet waar je zeker eens na moet kijken wanneer jij last hebt van een prikkelbare darm. Aangezien uit onderzoek is gebleken dat dit bij 75% van de patiēnten met een PDS-klachten dit dieet goed helpt. FODMAPs zijn voedingsstoffen, die klachten zoals gasvorming en buikpijn kunnen veroorzaken.

F = fermenteerbare
O= oligosachariden (fructanen en galactanen)
D= disachariden (lactose)
M= monosachariden (fructose)
A / P = polyolen (suikeralcoholen)

Wat zijn FODMAPs dan nu eigenlijk? Het zijn kleine moleculen (koolhydraten) die niet of slecht opgenomen kunnen worden in de dunne darm. Ze komen dus in de dikke darm terecht. In de dikke darm zitten veel bacteriën. Die bacteriën 'eten' de FODMAPs snel op. Hierbij komt veel gas vrij waardoor er een opgeblazen gevoel kan ontstaan,maar ook winderigheid is er een symptoom van.

Het wil niet zeggen dat je niet tegen alle fodmaps kunt. Het kan heel goed zijn dat je wel tegen gluten kan, maar niet tegen lactose en fructose. Door een speciaal dieet kun je dit laten testen. Door minder FODMAPs binnen te krijgen kan een opgeblazen gevoel dus sterk afnemen.

Wanneer ik goed op de FODMAPs let gaat het altijd erg goed met mijn buik. Gluten kan ik zelf in kleine hoeveelheden prima verdragen en spelt gaat bij mij ook erg goed. Helaas kan ik niet goed tegen lactose, maar daar zijn genoeg andere alternatieven voor.

Voor meer informatie over FODMAP klik je hier! Hier vind je namelijk ook een lijst met FODMAP rijke en FODMAP arme producten. Wellicht helpt jou dit ook!


Ik houd zelf altijd rekening met wat ik eet. De voedingsmiddelen waar ik niet tegen kan probeer ik ook zoveel mogelijk te laten staan. Wanneer ik het toch niet kan laten om iets te nemen waar ik niet tegen kan, dan neem ik van te voren Iberogast in of een lactose supplement afhankelijk van wat ik eet. Bij mij helpt dit gelukkig erg goed. Maar het beste is gewoon om de producten zoveel mogelijk te vermijden. FODMAP is in ieder geval voor mij een hele uitkomst.

Heb jij vaak last van een opgeblazen buik? Houd dan een lijstje bij en schrijf op van welke producten jij last krijgt!