Uzuma raw foods

06-02-2017

We kennen bijna allemaal Uzuma wel van hun greene juices, maar wisten jullie ook dat ze daarnaast ook nog raw food producten aanbieden. Over de greene juices heb ik eerder al een keer een review geschreven, maar nu heb ik voor jullie ook een review over de raw foods van Uzuma en het recept van de smoothie bowl met spirulina poeder niet te vergeten! 

Raw Foods

De raw foods van Uzuma zijn 100% natuurlijk en 0% onzin! Met deze raw foods kun je heerlijk genieten van gezonde voeding. Ook kun je hier heerlijke healthy recepten mee maken. Aangezien de raw foods 100% natuurlijk zijn, zijn ze vrij van additieven, conserveringsmiddelen en andere kunstmatige ingrediënten. Of je ze nou wilt toevoegen aan je ontbijt, lunch of diner met de raw foods van Uzuma kan dat allemaal, maar ze zijn ook goed te gebruiken als tussendoortje!

De raw foods van Uzuma zijn er in een aantal verschillende boxen zoals:

  • De combi box - Chia zaad, acai poeder, moerbeien, spirulina poeder, walnoten, amandelen, pistaschenoten, havermout, crunchy muesli met kokos en hazelnoten, notenmuesli, en spelt muesli extra rijk.
  • Snack box - Hazelnoten, pistachenoten, walnoten, macadamia noten, amandelen, pecan noten en cashew noten.
  • Superfood box 1 - Chia zaad, moerbeien, Quinoa, spirulina poeder.
  • Superfood box 2 - Kokossuiker, acai poeder, baobab poeder en hennepzaden.
  • Superfood box 3 - Chia zaad, Spirulina poeder, maca poeder en Himalaya kristalzout.
  • Notenbox 1 - Pistachenoten, macadamianoten, walnoten en hazelnoten.
  • Notenbox 2 - Amandelen, pecannoten, cashewnoten en walnoten.
  • Mueslibox 1 - Havermout, speltvlokken, basis muesli, noten muesli, spelt muesli extra rijk en crunchy muesli bosvruchten.
  • Muesli box 2 - Speltvlokken, havervlokken, muesli extra, notenmuesli, crunchy muesli kokos-hazelnoot en cruncy muesli.

De combi box kost €17,50 en de snack box kost €14 euro. De prijs van de rest van de boxen varieert tussen de €7,50 en €9,50.

Combi box

Voor jullie heb ik de combi box getest! In de combi box zaten de volgende ingrediënten:

  • Chia zaad
  • Acai poeder
  • Moerbeien
  • Spirulina poeder
  • Walnoten, amandelen en pistaschenoten
  • Havermout
  • Crunchy muesli met kokos en hazelnoten, notenmuesli, en spelt muesli extra rijk.

Chia zaden
De chia zaden die Uzuma levert zijn 100% biologisch en afkomstig uit Bolivia. Chia zaden hebben een heleboel gezondheidsvoordelen. Ze bevatten onder andere de volgende voedingsstoffen: vezels, eiwitten, ijzer, calcium, kalium, antioxidanten en magnesium. Deze voedingsstoffen heeft ons lichaam nodig om goed te kunnen functioneren. Chia zaden helpen onder andere bij het in balans houden van je bloedsuikerspiegel en de opbouw van spieren. Daarnaast worden je hersenen en hartfunctie duurzamer en gezonder. Het enigste nadeel is dat je er een opgeblazen gevoel van kunt krijgen aangezien er veel vezels in voor komen.

Chia zaden kun je in verschillende gerechten gebruiken. Ik voegde de chia zaden vooral aan mijn ontbijt toe. Zo kun je de chia zaden gebruiken in je favoriete smoothie of shake, maar je kunt er ook een heerlijke chia pudding van maken. Als chiazaad in contact komt met water vormen ze een gel achtige stof! Ideaal als je een pudding wilt maken, maar daarnaast kun je de chia zaden ook toevoegen aan je soepen, salades en sauzen.

Acai poeder

Met deze poeder kleur je onder andere smoothies, pudding of yoghurt paars. Acai poeder wordt gemaakt van gevriesdroogde blauwe bessen. Doordat de blauwe bessen direct gevriesdroogd worden na het oogsten blijven alle voedingsstoffen behouden. Acai poeder heeft een aantal gezondheidsvoordelen waaronder: het houd je hart gezond en verbeterd de bloedsomloop, het beschermd je lichaam tegen schadelijke organismen, het helpt bij het afvallen, het is goed voor je huid, het kan helpen met het verminderen van darmklachten. Daarnaast zitten acai bessen ook vol aminozuren, essentiële vetzuren, vezels, mineralen, en vitaminen. De biologische acai poeder van Uzuma wordt in Colombia geproduceerd.

Acai poeder kun je toevoegen aan onder andere je smoothies en shakes, maar je kunt het ook gebruiken in een kwarktaart. Met de acai poeder maakte ik onder andere een smoothie bowl en een chia pudding. De poeder is makkelijk in gebruik en heeft een lekkere zoete smaak. Het is echt een toevoeging aan je smoothie bowl vind ik en geeft ook een aantrekkelijke kleur.

Moerbeien
Ook de moerbeien zijn 100% natuurlijk en 0% onzin. De moerbeien zijn afkomstig uit Turkije en zijn biologisch. Ze zijn heerlijk mild en zoet van smaak en lekker crunchy! Waarom moerbeien tot de superfoods behoren? Nou dat zou ik je vertellen! Moerbeien zijn vetvrij, natriumarm en bevatten veel vitamines en mineralen zoals de vitamine A, B6, C, E, K en onder andere de volgende mineralen: ijzer, calcium, zink en koper. Moerbeien bevatten ook nog eens veel vezels.

Moerbeien kunnen we toevoegen aan verschillende gerechten. Ik vind ze zelf erg lekker door de yoghurt of een smoothie bowl heen, want ze zorgen namelijk voor een zoete en crunchy bite! Je kunt ze ook toevoegen aan je mueslirepen, maar ze zijn ook prima zo te eten als snack. Wil je ze toevoegen aan een smoothie? Laat ze dan even weken in wat water, dan worden ze wat zachter.

Spirulina
De superfood die rijk is aan eiwitten, want in droge vorm bevat spirulina maar liefst 60% eiwitten. De eiwitten bevatten alle essentiële aminozuren. Een perfect plantaardige eiwit, vooral voor de veganisten en vegetariërs onder ons. Maar wat is spirulina nou eigenlijk precies? Spirulina zijn blauwgroene algen die veel verschillende voedingsstoffen bevatten en erg gezond zijn. Ze bevatten onder andere veel eiwitten, vitaminen, mineralen en antioxidanten, maar daarnaast ook nog een gunstige vetzuren. Ook de spirulina is 100% natuurlijk en biologisch.

De spirulina is iets zoet van smaak vond ik en daarom erg lekker door een smoothie bowl heen. Ik maakte daarom ook een heerlijke smoothie bowl met de spirulina poeder, maar je kunt het ook door een shake heen doen of door de yoghurt roeren voor een mooi groen effect! Of strooi een beetje poeder over een bakje vers fruit of wat noten. Van alle Uzuma producten vond ik dit wel een van de lekkerste producten en daarom deel ik onder aan de pagina het recept van deze smoothie bowl met spirulina.

Walnoten, amandelen en pistachenoten
Noten zijn rijk aan de volgende voedingsstoffen: ijzer, vitamine E en B1, vetzuren, eiwitten, vezels en antioxidanten. Het wordt dan ook aangeraden om een handje ongezouten noten per dag te eten. Het is vooral voor vegetarische mensen erg belangrijk om dagelijks wat noten te eten. De noten van Uzuma zijn 100% rauwe noten en altijd vers. De walnoten waren zacht van smaak. De amandelen hadden vooral veel smaak ik vond ze een beetje een boterachtige smaak hebben en lekker zacht en roken heerlijk nootachtig. Aan de pistachenoten zat iets minder smaak, daarom geef ik als tip de pistachenoten even te roosteren voor gebruik.

Noten zijn ideaal als snack, maar je kunt ze ook goed gebruiken in een cake, taart, granola of door de yoghurt heen! Daarnaast smaken noten ook erg lekker door een salade of een rijstgerecht heen. Ik voegde de noten vooral toe aan mijn muffins en ontbijt en af en toe door een rijstgerecht heen.

Havermout
Havermout is niet alleen goedkoop en lekker, maar ook nog eens erg gezond. Een paar voordelen van havermout zijn: het is van nature glutenvrij, verlaagt je cholesterol, je kunt er eindeloos mee variëren en het bevat onder andere de voedingsstoffen ijzer, kalium en vitamine B. Ook is havermout laag in calorieën en vult goed, waardoor je je langer verzadigd voelt.

Met havermout kun je van alles maken en dus eindeloos blijven variëren. Ik blijf toch het meest fan van de havermoutpap en gebruik daar dan vaak Alpro doorheen in de smaak vanille of banaan om de havermoutpap een extra lekkere smaak te geven. Maar je kunt de havermout ook met water of amandelmelk aanmaken, zo is het lager in calorieën. Met havermout kun je ook heerlijke koeken, mugcakes, taarten en meer maken.

Muesli's
Kokos- hazelnootmuesli, notenmuesli en spelt muesli extra rijk
De muesli van Uzuma bevat veel granen en vezels, maar daarnaast ook noten die perfect zijn om een dag vol energie mee te beginnen. De romige kokos komt goed naar voren in de kokos- hazelnootmuesli en is lekker zoet door toevoeging van ongeraffineerde rietsuiker. De noten komen goed naar boven in de notenmuesli, waardoor je niet nog extra noten hoeft toe te voegen aan je ontbijt. Ook de spelt muesli smaakt erg goed en is rijk gevuld met onder andere banaan, abrikoos, noten en rozijnen.

Ik voeg muesli dan ook maar al te graag toe aan mijn ontbijt. Het zorgt voor een extra crunchy bite door de yoghurt, kwark of havermout, maar is ook erg lekker door een smoothie bowl heen. Je kunt muesli ook goed toevoegen aan je cake of taart. Mijn favoriete muesli was de rijk gevulde speltmuesli aangezien hier het meeste smaak aan zat.

Conclusie

  • Chia zaad: erg makkelijk in gebruik en een toevoeging aan mijn ontbijt, maar niet veel anders dan de chia zaden in de winkel.
  • Acai poeder: perfect voor in een smoothie of een smoothie bowl. Het geeft een lekkere zoete smaak en het kleurt ook mooi. Ook de poeder is makkelijk in gebruik en je kunt er lang mee doen aangezien je niet veel nodig hebt per keer dat je het gebruikt.
  • Moerbeien: ze hebben een heerlijke crunchy bite en zijn ideaal als snack. Ze zijn lekker zoet van smaak en erg gezond. Als je zin hebt in een snack dan zou ik de moerbeien zeker aanraden, maar ook een goede toevoeging aan het ontbijt.
  • Spirulina poeder: dit had ik nog nooit eerder gebruikt dus ik was erg benieuwd naar de smaak. Zelf vond ik het iets zoet van smaak, maar dit vond ik erg lekker en vooral door een smoothie bowl heen. Ook bevat het nog eens veel eiwitten. Een echte toevoeging aan mijn smoothies dus!
  • Walnoten, amandelen en pistachenoten: de noten waren heerlijk zacht en romig van smaak. Ik vond alleen aan de pistachenoten wat weinig smaak zitten! De amandelen vond ik het allerlekkerste.
  • Havermout: ik ben dol op havermout en was erg benieuwd naar deze variant. Ik vond hem alleen niet anders smaken dan de goedkope havermout uit de supermarkt, maar voor de rest kun je er prima heerlijke recepten mee maken.
  • Muesli: de muesli was lekker van smaak en goed gevuld. De kokos- hazelnoot muesli had een lekkere bite door de hazelnoten en de romige smaak van de kokos was ook erg lekker. De notenmuesli smaakte goed en de smaak van de noten kwam ook goed naar voren. De rijk gevulde spelt muesli was wel echt mijn favoriet. Iets zoeter van smaak en rijk gevuld met onder andere gedroogd fruit en noten.

Al met al is deze box zeker het geld en de moeite waard om te proberen! Ik vind de prijzen van de boxen ook zeker niet duur aangezien je in winkels zelfs vaak duurder uit bent. Ik zou het je dan ook zeker aanraden om de combi box een keer te bestellen. Zo kun je van alles wat proberen en daarna je favoriet of een andere box nabestellen.

Het recept

Aangezien ik het meest onder de indruk was van de spirulina poeder deel ik hier het recept voor deze smoothie bowl met natuurlijk spirulina poeder! Voor een gezond en fruitig ontbijt met extra eiwitten en gezonde voedingsstoffen. Hier moet je een keer je dag mee begonnen zijn!