Vetten

26-09-2017

Al eerder schreef ik een artikel over koolhydraten, maar nu zijn de vetten aan de beurt. Is vet goed voor ons lichaam, en heeft ons lichaam eigenlijk wel vet nodig? Wat is het verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet, en in welke producten zitten 'gezonde' vetten? In dit artikel ga ik je zoveel mogelijk vertellen over vetten!

Vetten

Vetten leveren net als koolhydraten energie. Daarnaast bevat vet vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren. Vitamine A, D en E zijn namelijk in vet oplosbaar en krijg je dus alleen binnen door het eten van vet. Essentiële vetzuren zijn vetzuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken en die we dus binnen moeten krijgen via ons voedsel.  Vet bestaat altijd uit een combinatie van onverzadigde en verzadigde vetzuren. 1 gram vet levert ons 9 kcal. Een stuk meer dus dan eiwitten en koolhydraten die 4 kcal leveren per gram. Vetten kunnen zowel dierlijk als plantaardig zijn. 

Verzadigd & onverzadigd

Verzadigd vet is niet zo goed voor ons lichaam, daarom wordt het ook aangeraden om zo min mogelijk verzadigd vet te eten. Maximaal mag je 10% van de energie die je uit voeding haalt, bestaan uit verzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt namelijk LDL-cholesterol en brengt andere effecten met zich mee. Onverzadigd vet verlaagd juist LDL-cholesterol en is dus belangrijk in een gezond voedingspatroon. 

Vetten zijn namelijk essentieel voor het functioneren van onder andere de hersenen, het hart, de spijsvertering en nog veel meer. Als we te weinig vet binnenkrijgen, kan dit zelfs lijden tot een vitamine te kort en hormonale problemen. Let er wel op dat je de gezonde vetten binnen krijgt, want als je te veel verzadigd vet binnenkrijgt is dit niet positief voor ons lichaam. Te veel verzadigd vet kan namelijk lijden tot hart en vaatziekten, obesitas en slaapstoornissen. 

Gezonde vetten

Het is dus belangrijk om verzadigd vet zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigd vet. Smeer- en bereidingsvetten met veel onverzadigd vet, zoals margarine, halvarine en oliën staan gewoon in de Schijf van Vijf. Vermijd vooral harde vetten en ga voor de vloeibare variant. Voor de mensen die denken dat kokosolie gezond is, helaas! Kokosolie bevat namelijk veel verzadigd vet en is dus helemaal niet zo gezond als we denken. 

Gezonde vetten vinden we vooral in: noten, avocado, lijnzaad, olijfolie, zonnebloem olie (vette) vis, eieren, margarine, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet en dus niet in chips, koek, vet vlees, harde boter, kokosolie en producten met veel verzadigd vet.


Kortom, een gezond lichaam heeft vet nodig om goed te kunnen functioneren. Let er alleen wel op dat je niet te veel verzadigd vet binnen krijgt, maar vooral onverzadigd vet! Want we willen allemaal geen kans lopen op hart en vaatziekte of obesitas.