Vetten

20-11-2017

We horen steeds vaker dat vetten ongezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo? Hebben we juist geen vetten nodig om ons lichaam gezond te houden! Het verschil zit zich in de verzadigde en onverzadigde vetzuren. In deze blog lees je van alles over vetten! 

Vetten

Een vet is opgebouwd uit glycerol en drie vetzuren. Vet is een bron van energie, maar ook van vitamine A, D en E en van essentiële vetzuren. Vetten leveren energie, namelijk 9 kcal per gram. Essentiële vetzuren kan je lichaam niet zelf aanmaken en moet je dus binnenkrijgen via je voedsel!  Vetten kun je onderverdelen in verzadigde en onverzadigde vetten. Daarnaast kun je een onderscheid maken tussen plantaardige- en dierlijke vetten. Het voedingscentrum raad het aan om 20-40 energieprocent aan totaal vet binnen te krijgen per dag. Dit wil zeggen als je 2000 kcal eet per dag dat daarvan 44-89 gram aan vet in mag zitten. Met een maximum aan verzadigd vet uiteraard, maar dit lees je later nog! Bij overgewicht wordt 20-35 energieprocent aan totaal vet aangeraden. Die 20-40 of 20-35 energieprocenten hangt uiteraard af van de hoeveelheid koolhydraten en eiwitten die je op een dag eet! 

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten zorgen voor een verlaging van het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is slecht voor de bloedvaten en kan de kans op hart en vaatziekte vergroten. Onverzadigde vetten zijn zacht of vloeibaar bij kamer temperatuur en vinden we vooral in: noten, vloeibare bak- en braadproducten en vis. Omega 3 en omega 6 zijn meervoudige onverzadigde vetzuren. Dit wil zeggen dat de vetzuren meerdere dubbele bindingen bevatten. 

Onverzadigd vet kan dus de kans op hart en vaatziekte verkleinen en hebben we dus nodig in een gezond voedingspatroon. Het is daarom niet verstandig om al het vet te vermijden! Wil je gezonder leven? Kies verlaag dan het verzadigde vet en kies voor onverzadigd vet!

Verzadigd vet

Verzadigd vet vinden we vooral in dierlijke producten zoals, worst, sommige vleessoorten, maar ook in volle melkproducten en kaas. Daarnaast zijn koekjes, cakes, gebak en veel snacks ook een bron aan verzadigde vetten. 

Waarom zijn verzadigde vetzuren slecht voor ons lichaam? Verzadigd vet zorgt juist voor de verhoging van het LDL-cholesterol, waardoor de kans op hart en vaatziekte toe neemt. Ik denk dat jullie nu wel snappen, dat verzadigd vet niet zo gezond is!

Vaak wordt er gezegd dat kokosolie gezond is! Ik kan je één ding verklappen: dat is helaas niet het geval! Kokosolie bevat namelijk erg veel verzadigde vetzuren! Het is daarom erg belangrijk om etiketten te lezen! Zo zie je snel of een product veel of weinig verzadigd vet bevat. Dat is dan ook mijn tip! Lezen, lezen en nog eens lezen! 

In deze afbeelding kun je goed de samenstelling zien van een aantal soorten boter of olie. Ik raad het je dan ook aan om vaker halvarine, zachte margarine, olijfolie, zonnebloem olie of vloeibaar bak- en braadvet te gebruiken inplaats van kokosolie, roomboter of harde bak- en braadvet. Aan vloeibaar bak- en braadvet worden ook nog eens belangrijke vitamines toegevoegd, die belangrijk zijn voor ons lichaam! 

Mogen we dan helemaal geen verzadigd vet meer? Nee dat wil ik niet zeggen, want het is bijna onmogelijk om geen verzadigd vet binnen te krijgen! Maar zolang je voeding onder de 10 En% aan verzadigd vet blijft is dat niet zo'n probleem! Als je bijvoorbeeld 2000 kcal binnenkrijgt wil dit zeggen dat je ongeveer 22 gram aan verzadigd vet mag eten!

Mijn tip

Vervang verzadigd vet zoveel mogelijk door onverzadigd vet indien mogelijk! Af en toe een croissant met een likje roomboter is natuurlijk ook geen probleem, aangezien het om de balans gaat, maar maak hier geen dagelijkse gewoonten van! Geniet met mate van verzadigd vet en kies bewust voor producten met onverzadigd vet, aangezien onverzadigd vet heel wat gezondheidsvoordelen met zich mee brengt! Noten, avocado's, vette vis, olijfolie en zonnebloemolie horen namelijk allemaal thuis in een gezonde levensstijl!