Tips voor een gezonde levensstijl

07-11-2017

Wat is nou echt gezond eten en mogen we dan echt geen stukje chocolade eten? Vele denken dat gezond eten saai en lastig is en weten vaak al helemaal niet waar ze moeten beginnen met gezond eten. En wat is nou eigenlijk gezond? In deze blog geef ik jullie een aantal tips hoe je gezond eten gemakkelijk kunt aanpakken en laat ik zien dat het helemaal niet zo saai en moeilijk hoeft te zijn! Met een paar aanpassingen maak je al een groot verschil! 

1. Eet gevarieerd  

Gevarieerd eten is erg belangrijk in een gezond voedingspatroon, want er is namelijk niet één voedingsmiddel die alle belangrijke voedingsstoffen bevat. Neem je de ene dag een appel? Ga de andere dag dan voor een banaan of peer. Staat er maandags broccoli op het menu? Kies dan dinsdag voor wortels! Begin de ene dag met havermout en de andere dag weer met yoghurt, fruit en granola of een boterham en varieer hier in. Het zelfde geldt voor beleg en tussendoortjes! Als je voldoende blijft variëren weet je in ieder geval dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. 

2. Voldoende groente en fruit

Eet voldoende groente en fruit op een dag. Het wordt door het voedingscentrum aangeraden om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Vele komen hier niet aan, aangezien ze alleen groente binnenkrijgen bij het avondeten. Neem daarom ook groente mee als tussendoortje of verwerk het in je ontbijt! Het helpt ook al om wat groente op je broodbeleg te doen! 

Voor fruit geldt een minimale hoeveelheid van 200 gram per dag. Dit komt overeen met twee stuks fruit per dag! Fruit is handig mee te nemen als tussendoortje, maar ook erg lekker als topping op je yoghurt, havermout of kwark! Ook is het erg belangrijk om hierin te variëren. 

Groente is groente en fruit is fruit. Het klinkt logisch, maar we kunnen dus geen groente door fruit vervangen. Dit komt doordat groente en fruit weer andere voedingsstoffen bevatten! Groente en fruit bevatten veel vezels en vitamine. De vezels zorgen voor een verzadigd gevoel en stimuleren de darmwerking.

3. Volkoren producten 

Vervang je witte pasta, witte boterham of witte rijst door volkoren pasta, bruin of volkorenbrood of door zilvervliesrijst. Volkoren producten bevatten namelijk een bron van vezels die zorgen voor een verzadigd gevoel. Dit ontbreekt helaas bij "witte" producten. Havermout is ook een goed alternatief wanneer je glutenvrij eet. Dus door volkoren producten te eten krijg je eerder een verzadigd gevoel, waardoor je minder honger hebt de hele dag door! 

4. Vette vis

Het voedingscentrum raad het aan om twee keer per week vis te eten waarvan minimaal één keer per week vette vis. Bij vette vis kunnen we denken aan: zalm, makreel, paling, sardientjes en haring. Vis bevat belangrijke visvetzuren zoals DHA en EPA. Dit zijn onverzadigde vetzuren en vooral te vinden in vette vis dus. Deze visvetzuren geven een bescherming tegen hart- en vaatziekte. 

Eet bij het avond eten daarom in plaats van een stukje vlees een stukje vis of leg je boterham met wat zalm en avocado. Zo krijg je gelijk de gezonde onverzadigde vetzuren binnen die je lichaam nodig heeft. 

5. Vervang je frisdrank

In frisdrank zitten vooral veel suikers, die je gauw te veel binnenkrijgt. Ik raad je het dan ook aan om frisdrank te vervangen door koffie, thee of water. Vind je dit wat saai? Zet dan een kan water in de koelkast met schijfjes citroen, munt, sinaasappel of ander fruit. Zo krijgt je water namelijk een frisse subtiele smaak! 

Smoothies of vruchtensappen kun je ook beter achterwegen laten in een gezond voedingspatroon. Wil je toch graag een keer een smoothie? Maak dan een smoothiebowl en eet deze met een lepel op! Zo krijg je namelijk sneller een verzadigd gevoel, dan wanneer je je smoothie binnen 10 seconden op hebt! 

6. Verbied je zelf niks

Veel mensen denken dat ze geen ongezonde lekkere dingen meer mogen eten, wanneer ze bezig zijn met afvallen! Zelf denk ik dat dit niet echt de oplossing is. Als je jezelf namelijk dingen gaat verbieden, wordt het een stuk moeilijker om een gezonde levensstijl lang vol te houden! Geniet daarom met met mate van iets wat jij echt lekker vind. Hou je heel erg van chocolade? Neem dan twee blokjes inplaats van de hele reep of ga bijvoorbeeld voor de kleine variant Snicker inplaats van de grote! Dol op patat? Neem dan eens per week wat patat, maar serveer hier wel groente en eventueel vis of vlees bij, zodat patat niet de hoofdrol speelt! En gelukkig zijn er voor heel veel ongezonde dingen, gezonde varianten te vinden! Je kunt bijvoorbeeld ook de 80/20 regel toe passen. Hierbij eet je 80% aan gezonde voedingsmiddelen en 20% blijft er dan over voor 'ongezondere voedingsmiddelen' zoals een plak cake of een slagroomsoesje! 

7. Leer etiketten lezen

Een product kan er nog zo gezond uitzien, maar helaas is dat niet altijd waar! Leer daarom etiketten lezen! Bevat je muesli bijvoorbeeld per 100 gram al 30 gram suiker, dan weet je al genoeg! Ga dan op zoek naar een andere variant. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid vet in een product! Als je een etiket leest let dan goed op hoeveel verzadigd of onverzadigd vet er in het product zit! Onverzadigd vet is namelijk belangrijk voor ons lichaam en verzadigd vet daarentegen slecht voor ons lichaam! 


Dit waren mijn eerste tips voor een gezonde levensstijl! Binnenkort volgen er nog wat interessante tips! Stay tuned!