Rijstepap

Een heerlijke zelf gemaakte rijstepap. Zonder toegevoegde suikers en lactose vrij!

Ik vind rijstepap erg lekker. Helaas hebben ze in de winkel geen lactosevrije rijstepap! Daarom ging ik zelf aan de slag en kwam ik tot dit recept! Rijstepap is ook erg lekker in combinatie met een paar scheppen havermout er doorheen. Een vullend en warm ontbijt met gezonde voedingsstoffen voor een goed begin van de koude winter dag. Dol op chocolade? Voeg er dan twee theelepels cacao aan toe! Ik voeg er graag wat muesli aan toe voor een extra crunchy bite. De rijstepap is ook prima koud te eten.

Ingrediënten

  • 50 gram dessert rijst
    of een ander soort rijst
  • 250 ml lactose vrij melk
    of een ander soort melk
  • 3 tl sukrin gold
    of een ander zoetmiddel

Optioneel:

  • 20 á 30 gram havermout
  • 1 tl vanille extract

Zo maak je de rijstepap:

  • Doe de rijst en de melk in een pan.
    Eventueel ook de havermout als je dit gebruikt.

  • Breng de melk aan de kook en voeg het zoetmiddel toe.
    Eventueel ook het vanille extract.
  • Laat het geheel onder af en toe roeren zachtjes door koken. Pas op dat het niet aanbrand. Wordt het iets dikker en is de rijst gaar? Dan is het klaar om serveert te worden.
  • Voeg eventueel je favoriete toppings zoals muesli of vers fruit toe en genieten maar.

Tip: In de koelkast is de rijstepap ongeveer 24 uur te bewaren. Dus je kunt het gemakkelijk een avond van tevoren al klaarmaken. Dit scheelt je in de ochtend weer tijd.