Brood en broodbeleg

13-10-2018

Van brood word je dik en brood past zeker niet in een gezonde levensstijl. Dit zijn dingen die ik vaal hoor, maar is dat wel zo? We nemen vaak dingen aan die we om ons heen horen, maar weten vaak niet of deze informatie juist is en waar het vandaan komt. Geloof dus niet alles wat je hoort of leest op internet. Zolang het niet wetenschappelijk onderbouwd is, is het dus niet bewezen! Voor mijn artikelen haal ik dan ook vaak alle informatie uit wetenschappelijk onderbouwde artikelen. 

Brood

Brood past gewoon in een gezonde levensstijl en valt binnen de schijf van vijf, maar let op! Ga wel voor volkoren. Helaas, het casinobrood en de witte puntjes zijn niet zo gezond. Witbrood bevat namelijk weinig vezels die voor een verzadigd gevoel zorgen en brengen dan ook geen gezondheidsvoordelen met zich mee. 

Volkoren producten verlagen de kans op chronische ziektes en bevatten veel vezels. Dit is dan ook de reden dat volkoren producten gezond zijn en volkorenbrood gewoon binnen een gezond eetpatroon valt. 

Het wil niet zeggen dat hoe donkerder het brood is, hoe gezonder! Donker meergranen,  spelt, meerzaden brood het lijkt allemaal heel gezond, maar deze soorten bevatten vaak weinig vezels. Kijk altijd op het etiket of er volkoren opstaat. Staat dit erop dan kun je er ook echt vanuit gaan dat het product gemaakt is van volkoren granen, want anders mag het niet op de verpakking staan. Dit geldt overigens alleen voor brood. 100% volkoren brood is trouwens lichtbruin van kleur en is dan ook nooit heel erg donker. Mijn tip is dan ook: laat je niet zomaar verleiden door de kleur of de naam van het brood. Het belangrijkste is dat het hoofdingrediënt volkoren is. Dan weet je immers zeker dat je goed zit. 

We komen vaak twee soorten claims tegen: een bron van vezels en rijk aan vezels. Maar wat is nou eigenlijk het verschil en welke van de twee is beter? 

  • Een bron van vezels: dan bevat het product per 100 gram, 3 gram vezels.
  • Rijk aan vezels: dan bevat het product per 100 gram tenminste 6 gram vezels. 

Dus als je de keuze hebt, kies dan voor een product die rijk is aan vezels. Dan zit je in ieder geval altijd goed.

Let op

Voor andere producten die van meel zijn gemaakt zoals: beschuit, crackers, wraps etc. is de term 'volkoren' niet wettelijk beschermd. Let hier dus op. Wel moet de fabrikant vermelden welk percentage van het meel echt volkoren is. De hoeveelheid volkoren verschilt per product. Lees dus altijd goed het etiket. 

Broodbeleg

Een boterham met Nutella of 48+ kaas is best lekker, maar helaas niet zo gezond! Maar wat is nou wel een goede keus voor op de boterham? Vaak kies ik ervoor om op mijn beleg nog wat extra groente/fruit te doen. Zo krijg je namelijk gelijk wat extra groente/fruit op een dag binnen. 

Zoet broodbeleg

Een gezonde keuze voor de zoetekauw:

  • Hüttenkäse met banaan/appel en kaneel
  • Pindakaas/notenboter met banaan
  • Aardbeien of een ander soort fruit
  • Ricotta met mango