Brood

01-05-2019

Maar van brood word je toch dik? Dat is iets dat ik regelmatig te horen krijg. Wie heeft dit eigenlijk bedacht?! Er wordt helaas veel op internet gezet wat niet waar is en mensen geloven het volop. Veel bloggers en influencers slingeren van alles de wereld in, maar weten ze eigenlijk wel wat over ze praten?

Maar Lisa, jij bent toch ook een blogger? Kunnen we jouw woorden dan wel geloven? Yes! Waarom? Aangezien ik de studie voeding en diëtetiek volg en dus voor al mijn artikelen wetenschappelijke onderbouwde artikelen gebruik en de juiste bronnen.

In dit artikel vertel ik je waarom brood juist gezond is en welk brood je het beste kunt kiezen.

Brood is simpelweg gewoon een graanproduct. Vaak is het gemaakt van tarwemeel en dit gemengd met water of soms ook melk, een rijsmiddel en wat zout. Het is een bron van onder andere koolhydraten en jodium. We hebben veel verschillende soorten brood. Zo hebben we wit-, bruin-, volkoren-, meergranenbrood en nog veel meer soorten.

Witbrood bevat weinig voedingsstoffen en levert geen gezondheidsvoordeel op. Dit is dan ook de reden dat witbrood niet in de schijf van vijf terug te vinden is. Je kunt beter kiezen voor bruin- of volkorenbrood. Deze staan beide in de schijf van vijf en bevatten onder andere veel vezels, vitamines en mineralen die het risico op verschillende ziektes doet verminderen.

Mijn tip daarom ook, kies altijd voor bruin of volkorenbrood. Volkorenbrood bevat nog meer vezels dan bruinbrood, maar bruinbrood is altijd een betere keus dan witbrood. Dat je van brood dik wordt is dus niet waar, maar ik kan wel snappen dat als je alleen maar witbrood eet, dat je snel weer honger hebt en meer gaat eten, ja dan wordt je wel dik. Je komt namelijk aan als je meer binnenkrijgt dan dat je verbrand.

De vezels in bruin- en volkorenbrood zorgen voor een verzadigend gevoel waardoor je minder snel honger krijgt en meer gaat eten dan je daadwerkelijk nodig hebt. Eet jij vaak witbrood en heb je snel daarna weer honger? Dan weet je nu waardoor dit komt.

Brood wordt gemaakt van bloem of meer van verschillende soorten granen. Zo kan er brood gemaakt worden van tarwe, rijst, rogge, spelt, boekweit, maar ook van gerst. In brood wordt vaak zogenoemde broodverbetermiddelen gedaan. Dit zijn producten die het bakproces verbeteren of versnellen, waardoor het brood langer vers is en luchtiger wordt. Je kunt hierbij denken aan onder andere melkeiwitten, vetten of suikers, maar ook aan gluten.

Als we in de supermarkt lopen denken we vaak hoe donkerder het brood hoe gezonder, maar dit is een fabeltje. Witbrood is niet gezond, maar het donkerste brood ook niet altijd. Moutextract of suiker geven het brood namelijk een donkerdere kleur, maar dit betekent niet dat het brood ook meer vezels bevat. Bekijk daarom altijd het etiket. Volkorenbrood mag alleen de term volkoren bevatten als het 100% volkoren is. Dit geld trouwens alleen voor brood en dus niet voor crackers, wraps etc.

Kom jij ook wel eens de term 'bron van vezel' of rijk aan vezels' tegen en weet je niet wat het verschil is? Begrijpelijk. Ik leg het je daarom even uit. Bron van vezels betekent het volgende: een voedingsmiddel bevat tenminste 3 gram vezels per 100 gram en rijk aan vezels betekent dat het voedingsmiddel minimaal 6 gram vezels per 100 gram bevat. Dit is ook terug te lezen op het etiket.

Ik kies het vaakst voor volkorenbrood en deze is dan ook rijk aan vezels. Volkoren producten verlagen trouwens het risico op hartziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Daarnaast zijn vezels ook belangrijk voor een goede darmwerking.

Maar welk brood bevat nou eigenlijk de meeste vezels?

  • Witbrood - 2,3 gram vezels per 100 gram
  • Bruinbrood (tarwe) - 5 gram vezels per 100 gram
  • Meergranenbrood - 5,2 gram vezels per 100 gram
  • Volkoren tarwebrood - 6,5 gram vezels per 100 gram
  • Volkoren meergranenbrood - 7,2 gram vezels per 100 gram

Hoe meer vezels, hoe beter! Check jij voortaan het etiket ook? 

Je kunt dus gerust brood blijven eten, zolang je maar voor bruinbrood of volkorenbrood gaat en het wittebrood lekker in de schap laat liggen. Oké zo af en toe is het niet erg om een keertje te genieten van een kaiser broodje, maak hier alleen geen gewoonte van!