Broodbeleg

29-10-2017

Even snel een boterham met hagelslag of een boterham met kaas, gewoon omdat het makkelijk is! Maar is dat wel zo goed voor ons lichaam? Mensen eten vaak hetzelfde brood beleg en variëren hier weinig in. Variatie is erg belangrijk in een gezonde levensstijl, aangezien niet één product alle juiste voedingsstoffen bevat. Wil jij toch blijven genieten van je boterham? Ga dan voor het volkoren- of bruinbrood en kies het juiste beleg en vergeet niet te variëren ! 

Brood

Volkoren boterhammen en bruinbrood kunnen we gerust eten en valt gewoon binnen de schijf van vijf. Witbrood kun je beter zo min mogelijk eten, aangezien witbrood weinig voedingsstoffen bevat. Daarnaast bevat volkoren- en bruinbrood een bron aan vezels. Die veel mensen te weinig binnenkrijgen. Vezels zorgen voor een goede darmwerking en een verzadigd gevoel. We vinden ze onder andere in granen, groente, fruit en peulvruchten. Vaak wordt er ook gezegd dat we van brood dik worden, aangezien brood koolhydraten bevat. Dit is gelukkig niet zo. Sterker nog, ons lichaam heeft koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Brood is pas ongezond als je alleen maar witbrood eet, met ongezond beleg.

Ongezond beleg

Je kunt er al van uitgaan dat een boterham met hagelslag niet zo gezond is, maar welk beleg is nog meer niet zo gezond? Dit zijn de producten die buiten de Schijf van vijf vallen.

  • Jam, aangezien jam veel suiker bevat.
  • 48 + kaas, wil je toch graag kaas eten ga dan voor de 30+ variant.
  • Chocolade pasta & speculoos en andere zoetigheid.
  • Salami, cervelaat, gebraden gehakt, boterham worst. Vleeswaren valt sinds kort buiten de schijf van vijf, dus probeer dit zoveel mogelijk te beperken. Wil je toch graag vleeswaren op brood? Ga dan voor mager vleeswaar!
  • Broodsalades zoals filet, kip kerrie, eiersalade!
  • Roomboter, wil je toch iets van boter op je brood, ga dan voor halvarine of margarine uit een kuipje, dit valt gewoon binnen de schijf van vijf.

Het is heus niet erg om af en toe een boterham te eten met dit beleg! Maar beleg niet drie boterhammen met beleg hierboven! jezelf dingen verbieden daar ben ik namelijk ook niet van, ik zeg altijd zoek de balans! 

Gezond beleg

Een gevarieerd eetpatroon is erg belangrijk. Varieer daarom ook regelmatig met je broodbeleg zodat je verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Kies vooral uit onderstaand beleg:

  • Avocado
  • Ei
  • Vis (zalm, makreel, haring, tonijn)
  • Hummus
  • Groentes
  • 20+ / 30+ kaas, zachte geitenkaas, mozzarella en hüttenkäse
  • Pindakaas of notenpasta zonder toevoegingen

Gezonde beleg combinaties:

  • Hüttekäse met groente of fruit
  • Avocade met ei
  • Avocade met zalm
  • Hummus met wat kiemgroente
  • Hummus met gegrilde groentes
  • Oude 30+ kaas, met rucola en pompoenpitten
  • Pindakaas met banaan
  • Appel met kaneel

Wil je toch een keer een boterham met kipfilet en avocado of een boterham met rauwe ham en vijgen. Dat is natuurlijk geen probleem, want magere vleeswaren kun je gerust blijven eten, zorg er alleen voor dat je niet alle boterhammen belegd met 'ongezond' broodbeleg. 

Wat ik jullie mee wil geven is dat je heus niet alles hoeft te vermijden want 'ongezond' is. Van één boterham met ongezond beleg wordt je niet gelijk dik of ziek! Geniet in mate, maar vlieg niet uit de bocht. Zo houd je je gezonde levensstijl namelijk veel langer vol en is het ook veel leuker.