Een week zonder toegevoegde suikers

18-06-2018

Het is weer de hoogste tijd voor een nieuwe challenge. Een altijd maanden geleden deed ik een vegetarische challenge en daarna is er geen meer gevolgd. Tot dat ik afgelopen weken merkte dat ik wel heel veel suiker binnenkrijg. Wanneer ik geen suiker binnen krijg, veranderd mijn humeur. Mijn lichaam vraagt er zelfs om... Niet echt een goed teken dus.. Noem het gerust maar een suikerverslaving, want ik kan geen uur zonder! Best erg eigenlijk. Ik die altijd gezond eet, maar niet van suiker af kan blijven.

In vier stappen leg ik je uit hoe een suikerverslaving werkt. Misschien werken jij jezelf hier ook wel in en is het een goed idee om mee te doen aan mijn challenge. 

  1. Je eet suiker, je vindt het lekker en krijgt zin in nog meer suiker. Dit heb ik altijd, heb ik een blokje chocolade op, dan wil ik er nog een. 
  2. Daarna stijgt je bloedsuikerspiegel. Je hersenen maken een stofje aan genaamd dopamine. Ook maakt je lichaam insuline aan om de suiker te verwerken.
  3. Daarna daalt je bloedsuikerspiegel weer. Wanneer je insulinelevel hoog is zorgt dit voor vetopslag. Dit is bij mij trouwens niet te merken hoor haha. Wat ik wel merk is dat mijn lichaam weer verlangt naar meer suiker. 
  4. Honger. Een lage bloedsuikerspiegel wekt eetlust op en de zin in iets zoets. De stappen herhalen zich weer van voor af aan. 

Dit is zo'n beetje wat bij mij de hele dag door gaat. Wanneer ik niet iets zoets neemt, begin in vaak chagrijnig te worden. Wanneer ik het gevoel negeer, zakt het ook weer af. Zodra ik weer wat zoets neem, begint het gewoon weer van voor af aan.

Het is daarom belangrijk om eigenlijk zo weinig mogelijk toegevoegde suikers te nuttige. Maar helaas lukt mij dit simpelweg gewoon niet, omdat ik niet zo streng kan zijn voor mezelf, ook al wordt ik er elke keer weer chagrijnig van. 

Daarom ga ik een challenge aan en schrap ik voor één week alle toegevoegde suikers. Dit betekent niet dat ik een week 'suikervrij' ga doen, want ik neem nog wel gewoon fruit etc. Suikervrij is daarentegen ook bijna niet haalbaar en trouwens ook niet goed voor ons lichaam. 

Wat zijn suikers

Onder toegevoegde suikers versta ik 'geraffineerde suikers' die een fabriek toevoegt aan producten zoals koeken, taart en snoep. Voor suiker zijn er onderhand al meer dan 50 soorten benamingen. Dus dat word wel even opletten. Ook worden ze in heel veel producten verwerkt waarvan je het helemaal niet zou verwachten. Vooral in veel voorverpakte producten. Nu eet ik dit dan weer niet heel vaak. Wat ik vooral veel eet aan suiker is chocolade, maar ook koekjes en siroop. 

Natuurlijke suikers zijn trouwens ook gewoon suikers. Het verschil is dat je lichaam deze suikers minder snel verbrand. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder gaat pieken, aangezien er ook andere gezonde voedingstoffen en vezels inzitten. Je vind de natuurlijke suikers vooral in fruit. 

Wat is een suikerverslaving 

Een suikerverslaving is ook een echte verslaving. Suikers / zoetstoffen zorgen namelijk voor de aanmaak van dopamine in je hersenen. Dit zorgt voor een lekker en fijn gevoel. Daarom is het ook zo lastig om hier afstand van te nemen. Als je eenmaal suiker binnen hebt gekregen probeert je lichaam dit gevoel weer snel terug te krijgen. De snelste manier waarop dit gaat is via de geraffineerde suikers. 

Wat je nodig hebt om hiervan af te komen? Naar mijn idee gewoon wat extra discipline. Makkelijk gezegd, maar alleen jij kan dit veranderen!