Gezond vs. ongezond eten

09-02-2020

Ik kreeg zoveel berichten binnen of ik een keer een artikel wil schrijven over wanneer een product gezond is en wanneer ongezond, of ik wel eens ongezond eet en of je eigenlijk wel een product gezond of ongezond kunt noemen, vandaar dit uitgebreide artikel. Dit artikel schrijf ik vanuit mijn eigen mening en dit is puur hoe ik kijk op (on)gezond eten.

Lisa wat versta jij onder gezond eten? Die vraag krijg ik regelmatig, maar eigenlijk zou ik precies dezelfde vraag aan jou kunnen stellen en kunnen vragen: "wat versta jij onder gezond eten?" Waarschijnlijk dat iedereen hier een ander antwoord op geeft en dat is logisch want iedereen is anders en er is niet één definitie van gezond eten en ook precies hetzelfde geldt voor 'ongezond' eten.

"Er is geen goed of fout, er is geen perfecte standaard die voor iedereen geldt."

Voeding is niet zo zwart wit. Het draait namelijk om de totale voeding en niet om één product, daarnaast komt erbij kijken dat iedereen anders is. Zo zijn glutenvrije producten niet per definitie 'gezond' maar is het voor iemand met coeliakie wel een 'gezonde' keuze. Dit geldt voor meerdere producten. Vandaar dat ik 'ongezond' en 'gezond' ook tussen aanhalingstekens heb staan.

Een minder gezonde keuze vind ik zelf een betere benaming voor 'ongezond'. Want wanneer is een product 'ongezond'? Is dat als een product te veel verzadigd vet, zout of suikers bevat of te weinig vezels? Ook al bevat product X misschien te veel zout, maar eet je over het algemeen niet veel zout, dan is dat helemaal niet zo erg. Of als product X te weinig vezels bevat, maar je komt dagelijks wel aan je vezelinname dan is dat toch goed.

Je kunt dus eigenlijk niet van één product zeggen of het gezond is of ongezond. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet. Wat je wel kunt zeggen is dat een product past in een gezonde voeding. Hiermee bedoel ik of het in de Schijf van Vijf staat. Dit zijn producten die positieve effecten hebben op de gezondheid.

Het gaat er dus eigenlijk meer om hoe vaak en hoeveel je van iets neemt, want laten we eerlijk zijn 10 bananen per dag is ook te veel. Iets wat wel in de Schijf van Vijf staat, kan in grote hoeveelheid toch niet passen in een gezond eetpatroon. Variatie is daarin ook van belang om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Andersom geldt hetzelfde, zo is een patatje mayo of een witte boterham niet gelijk ongezond. Zolang je het maar niet te veel en te vaak neemt en het bewust eet omdat je er zin in hebt.

Ook 'minder gezonde keuzes' horen dus in een 'gezonde' leefstijl, want alleen maar gezond eten vind ik persoonlijk ook niet gezond en datzelfde geldt voor alleen maar ongezond eten. Het gaat om de balans.

Ik krijg regelmatig de vraag of ik wel eens ongezond eet en hoe vaak dan? Ik snap jullie vraag en daar zit wellicht ook een fout van mijn kant in. Ik eet dagelijks wel iets 'ongezonds' maar ik deel niet alles wat ik eet. Mensen zien namelijk vaak alleen maar het plaatje van bepaalde momenten. Dat is natuurlijk niet erg, maar besef ook dat er vaak ook een verhaal achter zit.

Ik merk dat ik veel al gezonde maaltijden deel om jullie te inspireren en vergeet dan zelf wel eens de 'minder gezonde keuzes' te delen, daarnaast kies ik vaak 'gezond' omdat ik mij hier goed bij voel en heb ik minder behoefte aan 'minder gezonde' producten. Ook dit is bij iedereen verschillend en daarom vind ik het gewoon zo belangrijk om naar je gevoel te luisteren, want wanneer ik bijvoorbeeld zin heb ik appeltaart op een verjaardag dan neem ik dit, maar wel alleen als ik er daadwerkelijk zin in heb en niet omdat iedereen het neemt, dus ik moet het ook nemen. Appeltaart vind ik ook echt lekker en andere taarten niet, dus als er andere taarten staan zeg ik vaak nee, niet omdat het 'ongezond' is, want dat is appeltaart ook, maar omdat ik het niet lekker vind. Denk dus ook na voordat je ja of nee zegt of je er daadwerkelijk zin in hebt of niet. Is het antwoord ja dan is dat oké, is het antwoord nee dan is dat ook oké.

Simpel gezegd hanteer ik de 80/20 regel. Dit houdt in dat ik 80% van de dag gezond eet, en dat er 20% over is voor iets minder gezonds. Voor mij werkt dit goed, maar dit is natuurlijk voor iedereen anders. Dit is natuurlijk niet iedere dag precies 80/20, de ene dag iets meer de andere dag iets minder.

Naar je lichaam luisteren is ook niet altijd gemakkelijk, maar hoe vaker je dit gaat doen, hoe beter je kunt vertrouwen op je lichaam en hoe meer kennis je over voeding hebt, hoe beter je deze keuzes kunt maken.

Wat ik met dit artikel vooral duidelijk wil maken is dat ik het absoluut belangrijk vind om goed en gezond te eten, maar dat er ook zeker ruimte is om te genieten van een iets minder gezond keuze. Ook wil ik benadrukken dat een product niet per se goed of fout is maar dat het gaat om hoe vaak en hoeveel en de reden waarom je voor een product kiest.

Het allerbelangrijkste vind ik dat gezond eten geen obsessie moet worden. Met gezond verstand kun je bewuste keuzes maken en laten we vooropstellen dat (gezond) eten een feestje moet zijn en dat er zeker ruimte is om af en toe iets minder gezonds te eten.

Ik hoop jullie weer geïnspireerd te hebben. Mochten er naar aanleiding van dit artikel nog vragen zijn, laat het dan gerust weten. 

P.s. met mijn artikelen/story's op Instagram probeer ik jullie vooral kennis bij te brengen over producten. Dit betekent niet dat de 'minder gezonde keuze' fout is, maar dat is denk nu wel duidelijk na het lezen van dit artikel!