Het prikkelbare darm syndroom

28-01-2019

Het prikkelbare darm syndroom, veel mensen hebben er last van maar wat houdt het nu eigenlijk precies in en wat kun je er tegen doen?

PDS, ofwel het prikkelbare darm syndroom is een verstoring van de functie van het maag-darmkanaal, met name de dikke darm. Mensen met PDS hebben over het algemeen vaak last van buikpijn, buikkrampen, een opgezette buik, winderigheid of problemen met de ontlasting. De oorzaak van PDS is niet precies bekend.

Bij PDS maakt de darm te veel of juist te weinig beweging. Als de darm te veel bewegingen maakt, wordt het ook wel een spastische darm genoemd. Ook zijn de zenuwen in de darmwand vaak extra gevoelig. Deze overgevoeligheid veroorzaak de typische klachten van het PDS. Je voedingspatroon aanpassen kan ervoor zorgen dat de klachten afnemen. Voor iedereen werkt dit overigens anders. Voorkom dat je onnodig voedingsmiddelen weglaat en hierdoor eenzijdig gaat eten. Je kunt altijd een afspraak maken met een diëtiste om te kijken wat voor jou het beste werkt.

Bij sommige mensen met PDS zijn de klachten de gehele dag door aanwezig en bij sommige mensen alleen na het eten van bepaalde voedingsmiddelen of in tijden van veel stress/drukte. Het is belangrijk dat andere oorzaken dan PDS voor de klachten worden uitgesloten. De klachten die PDS met zich meebrengt kunnen namelijk sterk overeenkomen met andere aandoeningen, zoals een lactose-intolerantie, coeliakie of een ontstekking in het maagdarmkanaal.

Voor PDS is er geen dieetadvies te geven, omdat bij iedereen andere voedingsmiddelen voor klachten kunnen zorgen. Wel lijkt het FODMAP-dieet goed te helpen bij mensen met een prikkelbare darm. Hierbij vermijd je bepaalde type koolhydraten, dit zorgt in vele gevallen voor verlichting van de klachten. FODMAP staat voor fermenteerbare oligosachariden, disachariden, monosachariden en polyolen. Dit zijn dus de koolhydraten en vezels die ons lichaam minder goed verteerd. Binnenkort schrijf ik hier meer over op mijn blog. Mocht je dit dieet willen volgen, doe dat dan altijd bij een diëtist en ga er niet zelf mee aan de slag. Dit kan namelijk voor te korten zorgen.

Uiteraard is een regelmatige en gezond voedingspatroon altijd aan te raden bij PDS-klachten.  Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, stel ze gerust!