Hoe gezond is groentechips?

03-11-2019

Tijdens de borrel, op een verjaardag of tijdens het kijken van een film. Het hoort er een beetje bij toch, een schaaltje met chips? Al blijft het soms niet bij een schaaltje, ook ik kon het soms niet laten. Waar er vroeger alleen nog maar paprika en naturel was en met uitzondering bolognese of cheese onion, zijn er nu schappen vol met verschillende smaken en bestaat er zelfs groentechips, maar hoe gezond is dat nou eigenlijk?

In de afgelopen tijd zijn er ook veel varianten van groente chips op de markt gekomen. Deze doen zich voor 'gezonder' te zijn dan 'gewone' chips. Het klinkt ook een stuk gezonder toch, want ze zijn gemaakt van groenten en groenten zijn gezond, dus dan moet het wel gezond zijn, of toch niet? Ik ben wel benieuwd hoe het zit met deze groentechips. Jij ook? Lees dan vooral verder!

Voor de vergelijking heb ik ook nog een standaard variant naturel chips meegenomen. Dit geeft een goed beeld over wat het verschil is tussen de groentechips, maar ook tussen de 'standaard' variant chips.

Ingrediënten

Kettle Veg Chips

Groenten in wisselende verhoudingen (66%) (pastinaak, zoete aardappel, rode biet), zonnebloemolie, zeezout

Lay's Oven baked with Veggie beetroot

Tarwebloem (39%), gedroogde aardappel (15%), zonnebloemolie, bietenpoeder (9,4%), glucosesiroop, aardappelzetmeel, zoete chilismaak (suiker, natuurlijk aroma, zout, melasse, voedingszuur (citroenzuur), specerijen (chilipoeder, knoflook), kleurstof (paprika-extract)), maltodextrine, rijsmiddelen (natriumbicarbonaat, monocalciumfosfaat), emulgator (sojalecithine)

AH Groentechips

Groente (17% rode biet, 17% wortel, 17% pastinaak), 28% zonnebloemolie, 17% zoete aardappel, maïsmeel, 1% zeezout, 0,4% zwarte peper

Tyrrells Veg Crisps

Gemengde knolgewassen in wisselende verhoudingen (pastinaak, rode bietjes en wortel) 66%, zonnebloemolie, zeezout

Go Pure Mixed Vegetable Chips

Groenten 64% (rode biet, pastinaak, wortel, zoete aardappel) in wisselende verhoudingen, zonnebloemolie, zeezout

AH Chips naturel

Aardappel, 35% zonnebloemolie, zout 

De vergelijking

Calorieën

Als je kijkt naar de hoeveelheid calorieën zie je dat ze allemaal tussen de 400 - 520 kcal liggen per 100 gram. Alleen de 'gewone' AH Chips naturel komt er bovenuit met 550 kcal. Daarna bevat de Kettle Veg Chips de meeste, namelijk 514 kcal per 100 gram. De Lay's Oven baked Veggie chips bevat de minste calorieën, met 435 kcal per 100 gram. Dat is een verschil van wel bijna 100 kcal! De andere liggen ergens hiertussen in, waarvan de AH Groentechips met 465 kcal nog onder de 500 blijft en de rest er net boven ligt. Een verschil van 100 kcal klinkt veel, maar op één portie van 25 gram is dit slechts een verschil van 25 kcal.

Vet

In de hoeveelheid vet zit ook weer een aardig verschil. Zo komt de Lay's Oven baked Veggie chips er weer uit met de laagste hoeveelheid, namelijk 14 gram per 100 gram. De Go Pure Mixed Vegetable Chips bevat de hoogste hoeveelheid, met 37 gram vet. Daarna komt de 'gewone' AH Chips naturel met 35 gram vet. De andere soorten liggen rond de 30 gram vet, variërend van 28 - 33 gram.
In de hoeveelheid verzadigd vet liggen ze dichterbij elkaar. Zo zie je dat er 3 soorten zijn die evenveel verzadigd vet bevatten en daarmee meteen ook de grootste hoeveelheid, namelijk 3,5 gram. Dit geldt voor de AH Chips naturel, de AH Groentechips en de Tyrrells Veg Crisps. De Lay's Oven baked Veggie chips komt er weer uit met het laagste gehalte, namelijk met 1,5 gram. De andere soorten liggen hiertussen in, met 2,4 en 3,2 gram verzadigd vet.

Koolhydraten en suikers 

De Lay's Oven baked Veggie chips bevat - in tegenstelling tot de hoeveelheid vet - de grootste hoeveelheid koolhydraten, met 67 gram per 100 gram. Het tegenover gestelde zie je ook: de Go Pure Mixed Vegetable chips bevat de minste hoeveelheid koolhydraten - tegenover de grootste hoeveelheid vet - met 32 gram. De andere soorten liggen vrij dicht bij elkaar, variërend van 41 - 51 gram.
In de hoeveelheid suikers zie je dat de AH groentechips het meeste bevat, namelijk 31 gram per 100 gram. De 'gewone' AH naturel chips bevat dan weer het minste, met maar 0,5 gram suikers per 100 gram. Dat is een heel groot verschil met de groentechips varianten. De andere soorten liggen weer wat dichterbij elkaar, namelijk tussen de 20 en 24 gram.

Vezels

Ook in vezels zie je een groot verschil. Zo zijn er 2 soorten die vrij hoog zitten in vezels, namelijk de AH groentechips en de Go Pure Mixed Vegetable chips met 13 gram. Dit terwijl de Lay's Oven baked Veggie chips maar 3,4 gram vezels bevat. Van de Tyrrells Veg Crisps was geen hoeveelheid vezels te vinden, dus die heb ik ook niet kunnen bekijken. De Kettle Veg Chips zit meer aan de bovenkant, met 10,1 gram vezels terwijl de AH naturel chips aan de onderkant zit met 4 gram vezels.

Eiwitten

In de hoeveelheid eiwitten zit weinig verschil. Ze liggen allemaal rond de 4 - 7 gram. Nu is chips ook niet een product waarvan je verwacht dat er veel eiwitten in zal zitten. De Tyrrells Veg Crisps bevat de laagste hoeveelheid, met 4,1 gram en de Lay's Oven baked Veggie chips de hoogste hoeveelheid, met 7,2 gram. De rest ligt hier tussen de 5 - 5,5 gram, wat dus heel dichtbij elkaar ligt.

Zout

De hoeveelheid zout ligt ook vrij dichtbij elkaar. Wat opvalt is dat de Kettle Veg Chips de laagste hoeveelheid zout bevat, namelijk 1 gram zout. De Lay's Oven baked Veggie chips bevat de grootste hoeveelheid, met 1,4 gram zout. De andere varianten bevatten evenveel, namelijk 1,2 gram zout. Chips is eenmaal een product wat bekend staat om dat het veel zout bevat. Nu ligt het er natuurlijk aan hoeveel je ervan eet, maar je krijgt al snel heel wat zout binnen.

Ingrediënten

Als je kijkt naar de ingrediënten, dan zie je dat er een soort is die er tussenuit springt, dat is de Lay's Oven baked Veggie chips. Zoals je ziet, bevatten de andere soorten chips met name 3 hoofdingrediënten die nodig zijn om chips te maken en die je dus ook verwacht in een zak chips: de groenten (verschillende soorten), zonnebloemolie en zout. Daar is niks geks aan. Maar als je dan kijkt naar de Lay's Oven baked Veggie chips, dan zie je een hele lijst aan ingrediënten, waar niet eens groenten in te bekennen is. Het enige aan groenten wat erin zit is bietenpoeder (9,4%), dat is nou niet wat je verwacht aan een 'veggie chips'. Hier zie je ook dat er veel suiker aan toegevoegd is, in verschillende vormen. Bij de andere soorten is er geen sprake van toegevoegd suiker.

Conclusie

Volgens mij is mijn conclusie al vrij duidelijk naar voren gekomen. Zeker als je kijkt naar de Lay's Oven baked Veggie chips, deze bevat zoveel toegevoegde ingrediënten en niet eens echt groenten. De andere soorten zijn best oké. Tuurlijk, het is en het blijft chips. Je ziet namelijk ook dat de vergelijking met de 'gewone' chips niet zo heel groot is. De gewone chips bevat wat meer calorieën, maar verder is er niet een heel groot verschil. Dit maakt dan ook dat groentechips niet perse gezonder is dan gewone chips, en dat het zeker geen vervanger is voor je dagelijkste groenten inname. Of het verkeerd is om deze chips te eten? Helemaal niet, als jij op z'n tijd wil genieten van een schaaltje chips, en je vindt deze lekker, is daar helemaal niks mis mee. Ook niet als je eens een keer een zak leeg eet (guilty, ik bedoel, ik ben ook maar een mens). Zolang je bewuste keuzes maakt en verder voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Hiermee probeer ik jullie te inspireren om bewustere en gezondere keuzes te maken. Dit betekent niet dat wat ik zeg de waarheid is en dat dit klopt. Ik laat alleen maar zien wat de verschillen zijn en probeer mijn kennis daarin te gebruiken. Hopelijk heb ik jullie hiermee weer kunnen inspireren. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk, en geniet!

Als je een idee hebt of graag een bepaald product hebt die je vergeleken wilt hebben, laat het me dan vooral weten!
😊 

Dit artikel is geschreven door Hilde de Winter. Ze heeft haar eigen Instagram: @healthyhabits.nl waar ze gezonde recepten deelt en is diëtiste in opleiding.