Kokosolie

03-12-2018

Ik struim het internet af naar recepten, mijn oog valt vaak op het woord kokosolie. Ik merk dat steeds meer healthy foodbloggers dit gebruiken in hun recepten en het zelfs ook promoten als gezond product. Jammer om dit overal te lezen. Dit laat wel weer blijken dat niet alle foodbloggers evenveel verstand hebben van voeding. Iets waar ik me als diëtiste in opleiding toch soms wel erg aan kan irriteren. Ik zit vier jaar op school om diëtiste te worden en kennis te delen over voeding! 

Jammer dat er op internet zoveel te vinden is over voeding wat niet waar is. En het ergste ook nog is dat we er vaak massaal intrappen en geloven dat iemand met veel volgers ook echt verstand heeft van het onderwerp waar hij of zij over schrijft. Hier maak ik me dan soms ook erg zorgen over, maar we leven nu eenmaal in een jaartal waar we alles opzoeken op internet en dus aan veel informatie komen, maar welke informatie is er nou eigenlijk nog betrouwbaar? 

Kokosolie 

Kokosolie is afkomstig van kokosnoten, de naam zegt het al! Maar waarom is het dan zo ongezond? Nou wat vele niet weten is dat kokosolie het meeste verzadigd vet van alle vet en oliesoorten bevat. Ja je leest het goed het meeste verzadigd vet. Ons lichaam heeft vet nodig, maar het wordt toch echt blijer van onverzadigd vet dan verzadigd vet. 

Kokosolie bestaat namelijk voor meer dan 85% uit verzadigd vet. Te veel verzadigd vet heeft ongunstige gevolgen voor ons lichaam. Het verhoogd namelijk het LDL-cholesterol, om het makkelijker te maken het 'slechte' cholesterol. LDL-cholesterol verhoogd onder andere het risico op verschillende soorten ziektes zoals hart- en vaatziekten. 

In tegenstelling tot andere oliën en vetten bevat kokosolie ook nauwelijks vitamine E en vitamine K en laten dit nou net vetoplosbare vitamines zijn. Vanwege de negatieve gezondheidseffect vind je kokosolie dus ook niet terug in de schijf van vijf en wordt het aangeraden om dit niet te vaak te gebruiken en te gaan voor een ander soort olie/vet met meer onverzadigde vetzuren. 


Tips

Het is daarom een verstandige keuze om kokosolie te vervangen door oliën met meer onverzadigd vet en minder verzadigd vet. Ga bijvoorbeeld voor olijfolie of zonnebloemolie. Daarnaast is vloeibaar bak- en braadvet ook een goede keuze en voor op brood kun je gaan voor halvarine, zachte margarine of dieet margarine. 

Olie of boter die vast zijn bij kamertemperatuur bevatten veel verzadigd vet. Ga daarom altijd voor een vloeibare variant. Deze bevat over het algemeen veel onverzadigd vet. 

En dan nog de gouden tip van mij: "geloof niet alles wat er op internet staat!" Ga eerst na wie het artikel geschreven heeft en of diegene echt verstand heeft van voeding.