Mealplanner

08-05-2018

Een mealplanner, erg handig voor het preppen van maaltijden, maar ook mega handig voor meer overzicht! In deze FoodLies mealplanner kun je invullen wat je de hele week wilt gaan eten. Vul jij hem liever per dag in? Dan kan dit natuurlijk ook. De mealplanner is handig om meer inzicht te krijgen in je voeding en zorgt voor een rustig hoofd. Daarnaast kan het ook flink schelen met de boodschappen, aangezien je van te voren al hebt gepland wat je gaat eten en dan minder snel dingen koopt die je niet nodig hebt. Maar dan kan ik nooit spontaan meer wat eten en je maaltijden plannen is toch saai? Voordegene die zo denken. Ik ben benieuwd wat jullie denken na het lezen van dit artikel! Onder aan de blog is mijn mealplanner natuurlijk te downloaden. 

Hoe pak je een mealplanner aan?

Het vijf stappenplan van FoodLies

Stap 1 - Hoe ziet mijn week er uit?

Neem er rustig de tijd voor. Zo kun je goed bedenken wat je wilt gaan eten en wat je allemaal nodig hebt. Kijk eens goed in je agenda. Wat heb jij deze week voor bijzonders? Heb je veel tijd of weinig tijd om te koken? Eet iedereen mee, eet je alleen, zijn de kids thuis? Kortom hoeveel personen eten ermee? Eet je de maaltijd thuis, onderweg of op het werk? Dit kan namelijk de keuze van je maaltijd beïnvloeden. Want een warme havermout eet je niet gemakkelijk onderweg als ontbijt. 

Op welke dagen komt het mij uit om te koken? Is het misschien handig om een grote maaltijd te koken voor twee dagen? Moet je de hele week veel werken, dan is het handig om misschien een aantal maaltijden te mealpreppen en deze te bewaren in de koelkast of diepvries. 

En niet te vergeten het weer.  Wat wordt het weer deze week? Want met 30 graden ga je namelijk niet zo snel aan de stamppot en heb je ook geen zin om uren in de keuken te staan.

Stap 2 - Wat is er nog in huis?

Het is natuurlijk zonder en duur om dingen weg te gooien. Kijk daarom bij het plannen van je maaltijden wat je nog in de koelkast, vriezer of voorraadkast hebt liggen. Kun je hier nog een lekker gerecht mee maken? Vaak is er namelijk meer mogelijk dan je denkt. Daarbij kun je de restjes van het avondeten misschien wel meenemen als lunch voor de volgende dag. Voorkom dat je producten moet weggooien en wees creatief.

Stap 3 - Wat wil je deze week sowieso eten?

Heb jij een maaltijd die je graag wilt maken deze week? Schrijf deze dan alvast in de planner. Wat heb je er voor nodig? Kan ik van de producten die eventueel overblijven nog een ander gerecht maken? Schrijf in je planner globaal op waar je zin in hebt en vergeet vooral de rest van het gezin niet te vragen. 

Is er een speciale gelegenheid zoals een verjaardag of komen er mensen op de barbecue? Denk hier ook alvast over na bij het bedenken van de maaltijden. 

Heb je geen inspiratie voor wat je de hele week moet eten? Kijk dan gerust even tussen mijn recepten, sla het boodschappen magazine open, blader door je favoriete kookboek of kijk rond op internet. Vooral de recepten van de Albert Heijn vind ik top! Kom je er dan nog niet uit? Aarzel dan niet en stuur mij gerust een berichtje. Ik help je namelijk graag! 

Stap 4 - combineren is the key

Zoals ik al eerder aangaf is het vaak handig om sommige maaltijden te combineren. Maak je een salade voor lunch en weet je van te voren al dat er een halve zak sla overblijft? Maak dan in de avond een gerecht waarbij je de sla nog eens kunt gebruiken. Dit geld natuurlijk ook voor de andere maaltijden. Vaak doe ik namelijk een halve banaan door de yoghurt, de andere helft doe ik in de koelkast en eet ik als tussendoortje. 

Daarnaast betekent combineren meer. Weet je van te voren al dat je erg druk bent de volgende dag? Kook dan een dag van te voren een extra hoeveelheid van een gerecht  die je de volgende dag nog kunt opwarmen. 

Stap 5 - de boodschappen 

Bekijk eerst eventueel de aanbiedingen. Welke producten heb ik nodig voor de gerechten en waar zijn deze in de aanbieding. Dit gaat je ten eerste al wat geld schelen. Heb je je maaltijd planner geheel ingevuld en de voorraad in de kast, diepvries en koelkast bekeken? Maak dan een lijstje met de producten die nog gehaald moeten worden. Door in te plannen wat je gaat eten, voorkom je in de meeste gevallen dat je te veel haalt wat je niet nodig hebt. Dit komt doordat je nu van te voren al weet wat je nodig hebt en dan ook alleen die producten hoeft te halen.Door maaltijden met elkaar te combineren maak je de restjes ook makkelijker op. Daarnaast houd je ook meer tijd over en hoef je minder vaak naar de supermarkt en kan de auto wat vaker blijven staan. Zo houd je aan het eind van de week zeker wat geld over!

Paniek?

Krijg je paniek omdat je planning in de war loopt? Blijf dan vooral rustig. Schijf bijvoorbeeld een maaltijd een dag op of draai twee dagen om en in het ergste geval eet je één dag iets wat niet op de planning staat. Don't worry het leven loopt niet altijd volgens planning. 


Hoe maak je een mealplanner?

Maak je niet druk. Dit heb ik natuurlijk al lang voor je geregeld. Jij hoeft alleen maar op downloaden te klikken, de printer aan te doen en wachten tot je planner er uit is gerold. Easy! 

Gebruik jij mijn planner? Dan vind ik het leuk als jij jouw ervaring/planner deelt op social media! #foodlies tag mij dan even in je bericht: @foodlies.nl ! 

Recept kwarkbol

Ingrediënten 

Voor één kwarkbol

  • 1 pakje Leev Mix en Bak kleintje kwarkbol
  • 1 ei
  • 100 gram citroen kwark 
  • 40 gram blauwe bes
  • Rasp van een halve citroen
  • 2 tl jam zonder suiker

Zo maak je de kwarkbol

  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Het is niet nodig om de bakvorm in te vetten.
  • Roer het ei los in een kom en voeg de kwark toe. Meng alles goed door elkaar en voeg vervolgens de bakmix en blauwe bessen toe. 
  • Spatel het deeg door elkaar heen en doe het vervolgens in de bakvorm en strijk de bovenkant in met wat jam na keuze.
  • Bak de kwarkbol in 25-30 minuten gaar in de oven.