Melk is goed voor elk

13-10-2018

Maar wat nou als je een lactose intolerantie hebt? Gelukkig zijn er genoeg alternatieve voor melk, maar welke kun je nu het beste kiezen? In dit artikel geef ik je meer informatie over vervangers voor melk! Wist je dat bijna alle producten die lactose bevatten wel te vervangen zijn? 

Lactose

Volle, halfvolle, magere melk. Melk is er in alle soorten. Deze melk ik afkomstig van koeien en bevat lactose. Mensen met een lactose intolerantie kunnen een bepaalde hoeveelheid lactose wel verdragen, maar wanneer ze boven hun 'grens' komen, kan dit vervelende klachten met zich meebrengen. Een aantal van deze klachten zijn: 

  • Een opgeblazen gevoel
  • Diarree
  • Winderigheid
  • Buikpijn en buikkrampen 

Elk zuivelproducten bevat weer een andere hoeveelheid lactose. Zo bevat melk meer lactose dan bijvoorbeeld kwark en kunnen mensen met een lactose intolerantie soms wel kwark verdragen maar geen melk. Gelukkig zijn er veel alternatieve om producten met lactose te vervangen. Wanneer je geen lactose intolerantie hebt is het niet nodig om koemelk te vervangen door plantaardige melk, aangezien halfvolle of magere melk gewoon gezond is en belangrijke voedingsstoffen bevat. 

Melk vervangers

Waar moet je opletten wanneer je opzoek bent naar een alternatief voor melk? 

  • Kies een alternatief zonder toegevoegde suikers. (Je merkt al snel dat er heel wat afvallen).
  • Let op de hoeveelheid eiwitten. Ga bij voorkeur voor een gehalte van ± 3 gram per 100 ml. 
  • Kies een vervanger met toegevoegd vitamine B12, B2 en calcium. (Dit geld vooral wanneer je plantaardig eet of vegetarisch).
  • Kies niet voor granendranken zoals: haverdrank of rijstemelk.

Het is natuurlijk niet erg om een keer een granendrank te nuttigen zoals een cappuccino met haverdrank of havermout met rijstemelk. Kies hier alleen niet te vaak voor! Als je het etiket leest, weet je meestal wel waarom. Deze producten bevatten namelijk veel toegevoegde suikers en  vaak weinig eiwitten. 

Welk alternatief is het 'best'?

Ik heb veel soorten melkvervangers met elkaar vergeleken. Zoals ik al had verwacht komt sojadrink het meest overeen met 'gewone' melk. Je mag het tegenwoordig geen sojamelk meer noemen, aangezien melk alleen gebruikt mag worden voor dierlijke producten. Als je voor sojadrink gaat kies dan wel voor de ongezoete variant. (Oké, stiekem neem ik wel vaak de gezoete, aangezien ik deze lekkerder vind, maar als ik een advies moet geven qua gezondheidsvoordelen kun je het beste voor de ongezoete variant gaan). Ongezoete sojadrink bevat relatief veel eiwitten en weinig toegevoegde suikers!

Vaak vinden kinderen sojadrink ook lekkerder dan koemelk, aangezien sojadrink van zichzelf al wat zoeter is en kinderen zijn nou eenmaal dol op zoet. Vaak wordt er ook gedacht dat sojadrink duur is, maar dat is gelukkig niet het geval. Zo kost de ongezoete sojadrink van de Albert Heijn maar €0,85 per liter! 

Mensen met een lactose intolerantie kunnen ook kiezen voor lactose vrije melk! Dit is tegenwoordig in alle spiermarkten verkrijgbaar en heeft bijna de zelfde samenstelling als 'gewone' melk, net zoals de smaak! 

Binnenkort schrijf ik nog een artikel over lactose intolerantie met nog meer alternatieve voor zuivel!