Peulvruchten

04-12-2018

Aangezien ik diëtiste in opleiding ben, vind ik het ook erg leuk om soms informatieve blogs te schrijven over voeding en dit wil ik dan ook vaker gaan doen. Ik ga wekelijks een artikel schrijven over een bepaald onderwerp. Dit keer vertel ik je van alles over peulvruchten! 

De peulvrucht, we horen het steeds vaker en het lijkt inmiddels wel een hype. Maar wat is een peulvrucht nou eigenlijk precies? Peulen zijn vruchten met een vruchtblad aan de buitenkant en zaden aan de binnenkant. In principe zijn het dus gewoon zaden met een omhulsel om het wat makkelijker te maken. Peulvruchten zijn er in veel verschillende soorten en staan vanwege hun gezondheidseffecten in de schijf van vijf en zijn terug te vinden in het vak: Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel .

Dat ze in dit vak terug te vinden zijn verklaard dan misschien ook wel gelijk waarom het een goede vleesvervangers is. Peulvruchten bevatten namelijk eiwitten, B vitamines en ijzer. Daarnaast bevatten ze ook koolhydraten, veel vezels en andere nuttige voedingsstoffen.

Waarom zijn peulvruchten eigenlijk gezond? Dit komt doordat peulvruchten het LDL-cholesterol ofwel het 'slechte' cholesterol verlagen. Dit zorgt ervoor dat je bloedvaten gezond blijven en het risico op hart en vaatzieken verminderd wordt.

Er zijn veel verschillende soorten peulvruchten. Je kunt ze onderverdelen in verschillende categorieën zoals verse peulvruchten, gedroogde peulvruchten of geconserveerde peulvruchten. Daarnaast behoren kiemgroenten ook tot peulvruchten. Verschillende soorten peulvruchten zijn onder andere:

  • Kikkererwten
  • Linzen
  • Witte, bruine en zwarte bonen
  • Kidneybonen
  • Kapucijners
  • Limabonen
  • Sojabonen

Onder kiemgroenten verstaan we onder andere alfafa, taugé en tuinkers.

Daarnaast heb je ook bewerkte peulvruchten. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld hummus, gemaakt van kikkererwten, en tofu en tempé gemaakt van sojabonen.

Soms valt een peulvrucht plantkundig wel onder de peulvruchten, maar heeft het alleen niet hetzelfde gezondheidseffect. Dit geld bijvoorbeeld voor de verse groene peulvruchten zoals: sugarsnaps, sperziebonen, snijbonen, peultjes en doperwten. Deze worden dan ook tot de groenten gerekend en pinda's vallen onder noten.

Wist je trouwens dat een grootdeel van de peulvruchten van Nederlandse bodem komen. Peulvruchten hebben ook een lagere klimaatbelasting dan vlees en daarbij is de consumptie van peulvruchten ook minder milieubelastend.

"Laat je vlees eens staan en ga voor een portie peulvruchten"

Vaak hoor ik van mensen dat ze niet weten hoe ze peulvruhcten moeten bereiden en in welk recept je ze kunt toevoegen. Je hebt verschillende soorten peulvruchten zo kun je peulvruchten uit blik en glas onverhit gebruiken, maar je kunt ze ook opwarmen volgens de verpakking.

Ga je voor gedroogde peulvruchten? Dan moet je iets langer geduld hebben. Peulvruchten moeten namelijk erg lang koken. Je kunt het proces versnellen door de peulvruchten vooraf te weken. Dit levert je al snel zo'n 15 minuten op. Neem driemaal het gewicht van de hoeveelheid peulvruchten die je nodig hebt om te weken. Dit week water kun je ook weer gebruiken bij het koken van de peulvruchten.

De precieze bereidingswijze is terug te vinden op het etiket.

Je kunt peulvruchten onder andere toevoegen aan salades, pasta's in chili con carne en andere samengestelde gerechten. Ook kun je bijvoorbeeld kikkererwten roosteren in de oven en als snack eten.