Welke pindakaas is het gezondst?

12-10-2019

Oh pindakaas.. you either love it or you hate it. Ik ben een van die personen die van pindakaas houdt. Grappig eigenlijk, aangezien ik het vroeger nooit lekker vond. Dat is nu wel anders, er gaat bij mij geen dag voorbij zonder pindakaas. Eigenlijk koop ik standaard dezelfde pindakaas, zonder er bewust bij na te denken of naar te kijken. Ik heb gewoon mijn favoriet die ik lekker vind en die blijf ik dus kopen. 

Tja, ik ben een persoon van gewoontes. Ik wist wel dat er verschil zit in de soorten pindakaas, maar wat voor verschil en hoe dat verschil dan is, daar had ik eigenlijk nooit naar gekeken. Perfect onderwerp dus voor deze blog! Ik ga eens een kijkje nemen in verschillende soorten pindakaas. Ben jij ook iemand die altijd voor dezelfde producten gaat? En ben jij benieuwd naar de verschillen in de soorten pindakaas? Lees dan vooral verder!

Voor deze vergelijking heb ik van verschillende merken de naturel variant gepakt, om zo de beste vergelijking te kunnen maken. 

Ingrediënten

  • Calvé Pindakaas - ingrediënten: pinda 85%, plantaardige olie (raapzaad, soja, volledig geharde palm), zout
  • AH 100% Pindakaas - ingrediënten: pinda
  • AH Pindakaas - ingrediënten: 76% pinda, zonnebloemolie, dextrose, gehard palmvet, zout
  • Mister Kitchen Super Creamy - ingrediënten: pinda 84%, plantaardige olie (pinda, raap), zout
  • De pindakaaswinkel Naturel - ingrediënten: pinda, kokosolie, zout
Ik sta er soms echt versteld van wat voor ingrediënten er allemaal in producten kunnen zitten. Zo ook in pindakaas dus. Zo wordt in alle varianten - behalve de 100% pindakaas van de Albert Heijn - olie toegevoegd aan de pindakaas. Soms zoveel, dat het product zelf nog maar 76% pinda bevat, dat is bijna een kwart wat dus opgevuld wordt met andere ingrediënten, wat zonde! Zoals ik hierboven al noemde is ook in alle varianten behalve de 100% pindakaas zout toegevoegd, en in de pindakaas van de Albert Heijn ook suiker.


Een ding waar ik echt versteld van sta is de palmolie die toegevoegd is bij 3 van de 5 merken, daar ben ik dus echt geen fan van. We weten onderhand allemaal dat palmolie niet goed is voor het milieu (daar ga ik nu verder niet op in) en daarom ben ik dus al geen fan van deze pindakaas, maar daarnaast ook de kokosolie in de pindakaas van de Pindakaaswinkel. 

Calorieën

Tussen de producten zit een redelijk verschil in de hoeveelheid calorieën. Ze verschillen van rond de 600 tot de 665 kcal. Pindakaas is een product wat hoog is in calorieën, wat helemaal niet erg is, aangezien het veel goede voedingsstoffen bevat. De 100% pindakaas van de Albert Heijn en de pindakaas van Mister Kitchen zijn degene die het laagst zijn en de Calvé pindakaas bevat het meest.

Vet

In vet zie je een groot verschil. Met name de 100% pindakaas van de Albert Heijn springt eruit met 48 gram vet per 100 gram, terwijl de rest boven de 50 zitten en zelfs richting de 60 gaan. Na de 100% pindakaas volgt die van Mister Kitchen met 51,5 gram en de Calvé pindakaas zit het hoogst met 58 gram. In het verzadigd vet zie je een nog groter verschil. Zo bevat de 100% pindakaas maar 7,5 gram terwijl de pindakaas van Mister Kitchen maar liefst 18,7 gram verzadigd vet bevat. Dat is veel meer dan het dubbele. 

De pindakaas van de Pindakaaswinkel bevat ook nog redelijk wat, met 11,4 gram en de andere zitten in ieder geval onder de 10 gram verzadigd vet. Vet hebben we allemaal nodig, maar let vooral op de hoeveelheid verzadigd vet. Palmolie en kokosolie bevatten namelijk veel verzadigd vet, wat dus niet gezond is. Ja mensen ik wil jullie er nog even duidelijk op wijzen dat kokosolie niet gezond is

Koolhydraten en suikers

Qua hoeveelheid koolhydraten zitten ze allemaal redelijk bij elkaar, variërend van 9,7 tot 14 gram. In de hoeveelheid suikers zie je echter wel een groter verschil. Zo schiet de pindakaas van de Albert Heijn er bovenuit met 9 gram suikers per 100 gram, terwijl de rest een stuk lager zit, variërend van 4,6 gram tot 6,4 gram. Dit kun je ook wel terugzien in de ingrediënten, aangezien er aan de pindakaas van de Albert Heijn suiker is toegevoegd, terwijl dit bij de andere niet het geval is.

Vezels

In de hoeveelheid vezels zit ook een verschil. Ze zitten namelijk of rond de 6 - 7 gram, of rond de 9 - 10 gram vezels. De 100% pindakaas van de Albert Heijn en de Mister Kitchen pindakaas bevatten de meeste vezels, de andere bevatten dus een stuk minder.

Eiwitten

Ook hier zie je een groot verschil. Zo bevat de pindakaas van de Pindakaaswinkel en de 100% pindakaas van de Albert Heijn wel 26 gram eiwit. De pindakaas van de Albert Heijn bevat maar 20 gram eiwit, en de andere zitten ertussenin, rond de 21 - 23 gram. Zo zie je dat in het eiwitgehalte dus ook nog best een verschil zit.

Zout

Ook hier is de winnaar toch weer de 100% pindakaas, de enigste waar geen zout aan toegevoegd is, helemaal top! Helaas is er bij de andere varianten wel zout toegevoegd, wat varieert van 0,1 gram bij de Pindakaaswinkel tot 0,8 gram bij Mister Kitchen. Zelf vind ik het onnodig dat er in een product als pindakaas zout toegevoegd wordt, aangezien dat helemaal niet nodig is. Dat bewijst de 100% pindakaas ook wel!

Conclusie

Zoals je in alle opzichten wel kunst zien, wint de 100% pindakaas hem duidelijk! Dit is ook echt mijn favoriet. Hij is puur, lekker smeuïg en ik vind hem nog heerlijk ook. Verder komt de pindakaas van de Pindakaaswinkel ook redelijk goed uit de test, al is deze een stuk prijziger dan de andere en bevat deze kokosolie. Zoals ik hierboven ook al benoemde bevatten de andere pindakazen ook palmolie, waardoor ze bij mij al meteen afvallen. Daarnaast wordt er zout toegevoegd en bevatten ze maximaal 85% pinda, wat betekent dat er nog een deel opgevuld wordt met olie, terwijl je bij de andere echt pinda krijgt.

Volgens mij heb ik mijn mening al best wel door laten schemeren. Ik ben dan ook 100% fan van de 100% pindakaas. Ik hoop dat bedrijven snel aan de slag gaan met het verminderen van het gebruik van palmolie en het gezonder maken van hun producten, dat zou een hele mooie ontwikkeling zijn! Ook is de 100% pindakaas ook een van de goedkopere. 

Met dit artikel wil ik jullie bewust maken van gezondere keuzes voor jezelf, maar dus ook voor het milieu. Ik hoop jullie geïnspireerd te hebben voor het maken van gezonde en bewuste keuzes. Daarnaast wil ik nog benadrukken dat het uiteraard je eigen keus blijft wat je wel en niet koopt en probeer ik alleen maar te helpen in het maken van die keuzes, maar dat betekent niet dat mijn keus goed is of die van jou slecht. Dat is absoluut niet zo, want er is geen goed en ook geen fout. Ben alleen bewust van de keuzes die je maakt en verder, geniet!

Geschreven door Hilde van Healthyhabits.nl