Suikervrije challenge

30-10-2018

Laatst deelde ik een poll op mijn Instagram met de vraag wat zien jullie liever: één week zonder toegevoegde suikers of één week vegan eten. Een meerderheid van 59% zag het liefste dat ik een week lang de toegevoegde suikers uit mijn voeding schrap! Dat wordt voor mij een hele uitdaging! 

Ik ben totaal niet van de zoete snoepjes en drankjes, dus daar ligt bij mij het probleem dan ook niet, maar sinds ik het me kan herinneren eet ik dagelijks chocolade en rond deze tijd van het jaar gaan de pepernoten en gevulde speculaas er bij mij echt wel in. Mijn echte guilty pleasure dus! Dat is nou echt niet erg zo af en toe, maar te vaak is het een stuk minder gezond.

Ik wil dat een challenge mij ook echt verder gaat helpen en dat ik er ook echt wat aan ga hebben. Sinds 1,5 jaar snaai ik dagelijks redelijk veel. Dit gebeurd bij mij vaak tijdens verveling en momenten van stress. Nu weet ik dat ik die extraatjes makkelijk kan hebben, maar mijn tanden zijn daar nu eenmaal niet zo blij mee. Tijdens de snaai momenten heb ik dan ook altijd een erge drang naar zoetigheid, jawel SUIKER! Ik kan dan ook behoorlijk chagrijnig worden als er op dat moment niks zoets in de buurt is. In Nijmegen heb ik dan ook nauwelijks van dat soort producten in huis, maar zodra ik in het weekend thuis kom is dat een heel ander verhaal en kan ik mezelf er niet van weerhouden. 

Ik vind het dan ook niet erg dat ik 1 á 2 keer per dag een koekje, chocolaatje of wat dan ook eet, maar bij mij gebeurd dit soms om het half uur en daar kan ik echt enorm chagrijnig van worden. Ik hoop dat deze challenge mij een stok achter de deur geeft en ik op een andere manier kan omgaan met de drang naar suikers! Vandaar de keuze voor een week lang geen toegevoegde suikers eten. 

Uiteraard had ik er ook voor kunnen kiezen om een week lang helemaal geen suikers te eten, maar ik vind het erg belangrijk om fruit en groenten te eten en dit zou dan ook niet mogen! Vandaar de keus om alleen de toegevoegde suikers in onder andere snoep, chocolade en koekjes te vermijden, aangezien daar het probleem bij mij ligt!

Suiker

Ik kan een heel verhaal over suiker typen, aangezien ik hier veel over heb geleerd tijdens mijn opleiding, maar dan zijn jullie morgen nog niet klaar met lezen, vandaar dat ik in het kort de belangrijke dingen vertel over suiker. 

Wat is suiker nu eigenlijk precies?

Suiker of sacharose is een zoete stof, die van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals in fruit, maïs, suikerriet en suikerbiet. Suiker uit suikerriet en suikerbiet wordt ook wel kristalsuiker genoemd. Suiker behoort tot de koolhydraten. - Voedingscentrum 

Daarnaast zijn er nog een aantal varianten van suiker, namelijk lactose (melksuiker) en fructose (vruchtensuiker). Wat vele denk ik nog niet weten is dan aardappels en granen ook suiker bevatten. Suikers in de vorm van zetmeel namelijk! Dit klinkt misschien vreemd, aangezien deze voedingsmiddelen geen zoete smaak hebben, maar toch is het zo!

Kristalsuiker is voor de meeste de bekendste vorm van suiker. Deze suiker wordt gemaakt uit riet- of bietsuiker en dit is dan ook het soort suiker dat je terug vindt in de ongezonde voedingsmiddelen zoals: chocolade, snoep, frisdrank en koekjes. Dit is dan ook de suiker die ik deze week ga vermijden. 

Daarnaast zijn er nog ruim 100 andere benamingen voor suiker, zoals: agavesiroop, ahornsiroop, Basterdsuiker, Caramel, dextrose, fructose, galactose, glucose, honing, kandij, kokosbloesemsuiker, lactose, maltose, palmsuiker, sacharose, sucrose en nog veel meer! 

Suiker voorziet ons lichaam onder andere van energie, maar bevat daarnaast geen voedingsstoffen zoals vitamines, vezels of mineralen. Je kunt er zoveel van eten als je wilt, maar het verzadigd niet! Dit geld dan ook voor alle soorten suiker. En onthoud goed:  suiker is suiker, het suiker in fruit is namelijk ook gewoon suiker! 

Negatieve effecten van suiker

  • Verhoogd de bloedsuikerspiegel 
  • Kan overgewicht veroorzaken
  • Slecht voor de tanden
  • Een verslavende werking
  • Bevat calorieën en geen voedingsstoffen

Zoetstoffen

Tegenwoordig zijn ze razend populair en dan heb ik het natuurlijk over de zoetstoffen. Deze bevatten weinig tot geen calorieën en worden vaak aan producten toegevoegd voor een zoete smaak, ter vervanging van suiker. Er zijn ongeveer 15 soorten zoetstoffen en een aantal daarvan verhogen de bloedsuiker spiegel niet. Zelf vind ik zoetstoffen 'beter' dan suiker, maar je kunt er beter niet te veel van nemen, aangezien dit natuurlijk ook niet goed is voor je tanden. Maar het voordeel is, vind ik, dat het geen tot nauwelijks calorieën bevat en toch een zoete smaak geeft! 

Dit is deel één van mijn verhaal over suiker. Tijdens de challenge post ik regelmatig een artikel over suiker online. Met onder andere handige tips! 


Doe jij met mij mee?

Vanaf 12 november tot 19 november vermijd ik de toegevoegde suikers! Via mijn Instagram story houd ik jullie dagelijks op de hoogte van wat ik eet en hoe het mij verloopt. Uiteraard deel ik ook met jullie de dingen waar ik tegen aan loop deze week. Via mijn blog plaats ik meerdere malen een artikel over suiker om jullie nog meer te informeren en te motiveren! Doe jij ook mee? Post dan via Instagram een foto met wat je eet, hoe het gaat of wat je zelf wilt! Gebruik de hashtag: #eenweekjegeensuiker of #foodliessuikervrij en wie weet win jij aan het eind van de week wel een heel leuk pakket! Samen is toch leuker dan alleen!