Vergelijking van verschillende meelsoorten

24-11-2019

Deze vergelijking is net wat anders dan de andere blogs. Waarbij het in de andere blogs voornamelijk draaide om wat de 'betere' keus was tussen verschillende producten, gaat het in deze vergelijking juist om het verschil in verschillende soorten (in dit geval) meel. Soms hebben we een beetje hulp nodig van jullie voor een onderwerp, waarbij deze keer iemand het onderwerp aandroeg om te kijken naar de verschillende meelsoorten. Deze leek mij ook heel interessant en juist een hele andere insteek, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan!

Waar ik vroeger alleen maar tarwebloem kende, zijn er tegenwoordig zoveel verschillende meelsoorten op de markt te krijgen. Deze meelsoorten worden ook voor verschillende doeleinden gebruikt, ook hebben ze allemaal verschillende eigenschappen. Ik was vooral benieuwd naar het verschil in voedingswaarde en ik hoop jullie ook. Ik heb in ieder geval een aantal verschillende soorten op een rij gezet, natuurlijk zijn er nog meer soorten op de markt (denk aan rijstmeel, maïsmeel, hazelnootmeel etc.), maar dat werd te veel om allemaal te vergelijken. 

Daarom heb ik gekozen voor een kleinere groep, die naar mijn idee het meest worden gebruikt. Ook heb ik gekeken naar het verschil tussen volkoren en niet-volkoren spelt en tarwemeel. 

Toen ik dit ging vergelijken liep ik zelf nog tegen iets aan, namelijk het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen meel en bloem? Dus dat heb ik even opgezocht.
*Meel en bloem worden beide gemaakt van gemalen graansoorten. Als je granen vermaalt, krijg je meel. Bloem is een fijnere versie van meel. Om bloem te krijgen, worden granen vermalen en daarna worden de schilletjes, zemelen en kiemen eruit gezeefd. Bij bloem worden dus de grove deeltjes verwijderd, waardoor bloem een stuk fijner is, witter en minder vezels bevat (24 Kitchen, 2019).

Dus, volkoren is meel en niet-volkoren is bloem, simpel gezegd.

De vergelijking

Ingrediënten

Ik heb naar alle ingrediënten van de verschillende meelsoorten gekeken, waarbij alle eigenlijk dezelfde ingrediënten hadden: 100% meel van het desbetreffende soort. Zelf vond ik het dus niet noemenswaardig om voor alle soorten de ingrediënten te beschrijven. Het punt is in ieder geval duidelijk: 100% puur product, daar houden we van.

Calorieën

De hoeveelheid calorieën zit voor de meeste meelsoorten dichtbij elkaar, deze liggen vrijwel allemaal tussen de 340 en 350 calorieën. Er zijn er een aantal die er bovenuit schieten, waarbij amandelmeel de meeste hoeveelheid energie bevat, namelijk 595 calorieën, daarna bevat havermeel de meeste energie, met 408 calorieën en kikkererwtenmeel bevat als derde soort het meeste, met 387 calorieën. Zoals ik al zei hiervoor bevat de rest tussen de 340 en 350 calorieën.


Vet

De hoeveelheid vet varieert een stuk meer dan de hoeveelheid calorieën. Zo valt op dat Amandelmeel de grootste hoeveelheid vet bevat, met 50 gram en daarna kokosmeel met 11 gram. Dit is goed te verklaren door het feit dat amandelmeel gemaakt is van amandelen (noten), wat een hoog vetgehalte heeft, waardoor het logisch is dat amandelmeel ook een hoger vetgehalte heeft. De andere soorten bevatten een stuk minder vet, variërend van 1 tot 6,7 gram, met de laagste hoeveelheid vet in patent tarwebloem.
Bij de hoeveelheid verzadigd vet zie je dat kokosmeel er bovenuit springt, met 11 gram verzadigd vet. Dit gehalte staat ook gelijk aan de hoeveelheid vet in kokosmeel. Hierna bevat amandelmeel de hoogste hoeveelheid verzadigd vet, met 3,8 gram, maar wat wel een stuk lager is dan de gehele hoeveelheid vet. Havermeel bevat nog 1,4 gram verzadigd vet en de rest ligt allemaal onder de 1 gram, waarbij speltbloem en patent tarwebloem het minste bevatten met 0,1 gram.


Koolhydraten en suikers 

Hier zie je goed terug dat de varianten die hoger zijn in vet, juist een stuk lager zijn in koolhydraten. Amandelmeel is hiermee het laagst in koolhydraten, met 9,1 gram, gevolgd door kokosmeel met 18 gram. De andere meelsoorten liggen weer een stuk dichterbij elkaar, variërend van 58 - 72 gram, waarbij patent tarwebloem het meeste bevat (72 gram). Dit laat ook zien dat de meelsoort met het laagste vetgehalte juist het hoogste is in koolhydraten.

De hoeveelheid suikers varieert een stuk meer. Zo bevat kokosmeel de hoogste hoeveelheid suikers, met 16 gram, gevolgd door kikkererwtenmeel met 11 gram en volkoren speltmeel met 10 gram. De laagste hoeveelheid suikers is te vinden in havermeel, patent tarwebloem en speltbloem, met respectievelijk 0,6, 0,7 en 0,8 gram. De andere varianten liggen tussen de 1 en de 4,4 gram suiker. De hoeveelheid suiker in deze meelsoorten zijn wel allemaal van nature aanwezig, er zijn namelijk geen suikers toegevoegd. 

Eiwitten 

In de hoeveelheid eiwitten zie je ook weer een groot verschil tussen amandelmeel en kokosmeel en de rest van de meelsoorten. Deze bevatten namelijk de grootste hoeveelheid eiwitten, met 23 gram in kokosmeel en 21 gram in amandelmeel. De andere varianten liggen weer vrij dicht bij elkaar, variërend van 10 tot 14 gram eiwit. 

Vezels 

Bij de hoeveelheid vezels zie je weer een grotere variatie. Kokosmeel komt er duidelijk bovenuit, met 39 gram vezels per 100 gram, dat is best wel veel (aangeraden wordt om 30 - 40 gram vezels per dag binnen te krijgen namelijk). Gevolgd door kikkererwtenmeel, die 22 gram vezels bevat en amandelmeel die 13 gram vezels bevat. Waar je ook een groot verschil in vezels ziet, is tussen de volkoren- en niet volkoren varianten. Zo zie je dat volkoren speltmeel 8,8 gram vezels bevat, terwijl speltmeel maar 3,9 gram bevat. Volkoren tarwemeel bevat 8 gram vezels, terwijl tarwebloem 3 gram vezels bevat. Dit was wel een te verwachten verschil, aangezien volkoren varianten vaak meer vezels bevatten omdat hiervoor de hele graan is gebruikt en dat bij de niet-volkoren variant niet het geval is. Wat mij hier wel nog opvalt is dat boekweitmeel ook weinig vezels bevat, namelijk 3 gram per 100 gram. Zelf had ik verwacht dat dit wel wat hoger zou zijn.


Maar wat kun je er nu mee?

Super leuk deze vergelijking, maar wat kan ik hier nu mee? Dat was ook mijn vraag. Dus ik heb even opgezocht wat je met de verschillende meelsoorten kunt doen!

  •  Kokosmeel: is glutenvrij, kun je goed gebruiken voor zoete recepten, zoals pannenkoeken, cake, muffins, bananenbrood etc.
  • Amandelmeel: is glutenvrij, kun je goed gebruiken voor zoete recepten, zoals pannenkoeken, cake, muffins, bananenbrood etc.
  • Speltmeel: kun je gebruiken voor zowel zoete recepten, zoals pannenkoeken, cake, muffins, taarten etc. als voor het bakken van brood, crackers, pizzadeeg etc. 
  • Havermeel: pure haver is glutenvrij, echter wordt het vaak besmet met gluten omdat ze verwerkt kunnen zijn in dezelfde omgeving van andere granen, als je een glutenallergie hebt, let dus op dat wanneer je havermeel gebruikt, deze glutenvrij is! Je kunt het goed gebruiken voor zoete recepten, zoals pannenkoeken, cake, muffins, koekjes, bananenbrood etc. maar je kunt er ook brood van bakken of gebruiken voor andere hartige recepten
  • Kikkererwtenmeel: is glutenvrij, kun je goed gebruiken als 'ei-vervanger' als je plantaardig eet en wordt voornamelijk gebruikt in hartige gerechten, zoals wraps, pannenkoeken, platbrood etc. maar je kunt het ook gebruiken is zoete recepten zoals koekjes en bananenbrood
  • Tarwemeel: hiermee kun je vrijwel alles, van het bakken van brood en pizza's tot het bakken van taarten, koekjes en muffins 
  • Boekweitmeel: is glutenvrij, kun je goed gebruiken voor zoete recepten, zoals pannenkoeken, cake, koekjes, muffins, bananenbrood etc.
    Genoeg wat je kunt doen dus met de verschillende meelsoorten! Let wel op dat de glutenvrije soorten (kokos, amandel, haver, kikkererwten en boekweit) heel anders bakt dan glutenbevattende granen, dit komt doordat gluten zorgt voor elasticiteit van het product, waardoor het stevig wordt en een luchtige structuur krijgt. Omdat de andere meelsoorten geen gluten bevat, zullen producten hiervan een andere structuur krijgen. 

Conclusie

Alle meelsoorten hebben verschillende voedingswaarde en verschillende manieren om ze te gebruiken. Ga dus vooral voor de meelsoort die bij jou past! Ga je voor glutenvrij, dan zijn er verschillende soorten die je kunt gebruiken. Ga je voor koolhydraat arm, dan is amandelmeel de beste optie. Wil je juist veel vezels? Kies dan voor kokosmeel. Zoals je ziet is er geen soort de 'juiste' keus of een soort een 'slechte' keus. Het ligt heel erg aan wat je ermee wilt. Een tip die ik je wel mee wil geven is, kies waar mogelijk voor een volkoren variant! Deze bevat meer vezels dan een niet-volkoren variant, wat weer goed is voor je darmwerking. 

Als ik eerlijk ben gebruik ik eigenlijk altijd havermeel om te bakken, maar ik ben nu zelf ook wel geïnspireerd om te gaan experimenteren met andere meelsoorten! Ik ben benieuwd, bak jij wel met verschillende meelsoorten of gebruik je ook vaak hetzelfde? 

Dit Artikel is geschreven door Hilde de Winter @healthyhabitsnl

 24 Kitchen. (z.d.). wat is het verschil tussen meel en bloem? Geraadpleegd op 22 november 2019, van https://www.24kitchen.nl/populair/wat-het-verschil-tussen-meel-en-bloem