Welke falafel is de beste keuze?

09-01-2020

Zelf eet ik geen vlees en ben ik blij om te zien dat steeds meer mensen er bewust voor kiezen om minder vlees te eten. Een ding waaraan je dit kunt zien is het groeiende schap van de vleesvervangers. Tegenwoordig is er van elk soort vlees wel een vega(n) vervanger te vinden, zelfs van veel soorten vis is er al een vervanging. Nu vind ik het super goed dat er hier meer aandacht aan wordt besteed, echter ben ik zelf niet per se zo een fan van vleesvervangers. Ik ben toch meer fan van het gebruik van peulvruchten/noten als 'vleesvervanger'. 

Vaak wordt er aan de vleesvervangers in de supermarkt nog veel toegevoegd, wat logisch is om de houdbaarheid en smaak van het product zo optimaal mogelijk te krijgen. Een van de vleesvervangers die ik wel echt lekker vind is falafel. Niks beters dan een lekker pitabroodje met falafel toch? Hier zijn tegenwoordig ook heel veel verschillende soorten van te krijgen. Ik heb ze weer eens op een rij gezet en vergeleken voor jullie!

Voor deze vergelijking heb ik de 'standaard' variant gebruikt, om deze allemaal zo goed mogelijk te kunnen vergelijken.

Ingrediënten

AH Falafel
Ingrediënten: 73% kikkererwt, raapolie, groente (spinazie, ui), tarwebloem, kruiden (peterselie, koriander), knoflook, specerijen, zout, conserveermiddel (sorbinezuur [E200]), voedingszuur (citroenzuur [E300])

Maza Falafel
Ingrediënten: kikkererwten 80%, tarwebloem, spinazie, raapolie, peterselie, ui, knoflook, zout, kruiden en specerijen, conserveermiddel: E200, voedingszuur: E300

Garden Gourmet Falafel
Ingrediënten: water, kikkererwten (24%), courgette, ui, koolzaadolie, paneermeel (tarwemeel, water, zout, gist, paprika), specerijen (koriander 1%, komijn, knoflook, zwarte peper), peterselie, azijn, zout, maïsmeel, gistextract

AH Biologische Falafel
Ingrediënten: water, 18% gerehydrateerde kikkererwt, rijst, ui, 9% sojaboon, zonnebloemolie, 6,5% kikkererwtenmeel, paneermeel (tarwe), tarwegluten, verdikkingsmiddel (natriumalginaat [E401], calciumchloride [E509]), natuurlijke aroma's, specerijen, kruiden, zeezout, zout

Vivera Falafel
Ingrediënten: 77% kikkererwten, raapolie, tarwebloem, spinazie, kruiden en specerijen, ui, peterselie, knoflookpuree, zout, voedingszuur (citroenzuur),conserveermiddel (sorbinezuur), ijzer, vitamine B12

Veggie Chef Balletjes Falafel
Ingrediënten: kikkererwten 73,8%, raapzaadolie, tarwebloem, spinazie, kruiden (peterselie, korianderblad), specerijen (witte peper, komijn), ui, knoflook, zout, voedingszuur: citroenzuur, conserveermiddel: E200, mineraal: ijzer(II)gluconaat, vitamine B12

Jumbo Biologische Falafel Balletjes
Ingrediënten: kikkererwten 77,2%, raapzaadolie, tarwebloem, spinazie, kruiden (peterselie, koriander), ui, knoflook, specerijen (komijnzaad, witte peper), zout, voedingszuur: citroenzuur

De vergelijking

Calorieën
In de hoeveelheid calorieën zit een redelijk verschil. Zo zie je dat er een paar zijn die een stuk lager zitten, zoals de Maza Falafel met 177 kcal en de AH Biologische Falafel met 190 kcal. Daarnaast zie je dat er ook een paar zijn die juist wat hoger zijn in calorieën, zoals de Vivera Falafel met 263 kcal en de Jumbo Biologische Falafel met 244 kcal. De andere soorten liggen hier een beetje tussen in, variërend van 214 tot 232 kcal. Geen heel groot verschil dus op een aantal die er boven- en onderuit komen na.

Vet
De verschillende soorten liggen qua hoeveelheid vet vrij dicht bij elkaar. Wat opvalt is dat de Vivera Falafel hier bovenuit komt met 13,1 gram vet. Dit is relatief gezien een stuk meer dan de andere varianten. Daarnaast zie je ook aan de andere kant dat De AH Biologische Falafel er onderuit komt met 8 gram. De andere varianten liggen in de hoeveelheid vet dicht bij elkaar, namelijk tussen de 9,5 - 10,7 gram.
De hoeveelheid verzadigd vet ligt nog dichterbij elkaar. De laagste hoeveelheid vind je in de AH Falafel, Veggie Chef Falafel en de Jumbo Biologische Falafel met 0,9 gram verzadigd vet voor alle drie de soorten. De Maza Falafel bevat het meest, met 1,3 gram. De andere soorten bevatten 1 - 1,1 gram. Geen heel groot verschil dus,

Koolhydraten en suikers
Ook in de hoeveelheid koolhydraten zie je eenzelfde soort verdeling. Een aantal die er bovenuit komen, een aantal die er juist onder liggen en een paar in het midden. Hier zie je dat de AH Falafel de grootste hoeveelheid koolhydraten bevat, met 25 gram en daarna de Veggie Chef Falafel met 24,8 gram. De AH Biologische Falafel bevat de minste hoeveelheid koolhydraten, namelijk 15 gram en de Maza Falafel volgt daarna met 16,3 gram. De andere soorten liggen tussen de 21 - 23 gram.
In de hoeveelheid suikers zie je een groter verschil. Sommige bevatten minder dan 1 gram, terwijl er ook soorten bijzitten die meer dan 6 gram bevatten. Zo bevat de Maza Falafel maar 0,6 gram en de Jumbo Biologische Falafel 0,9 gram. Aan de andere kant zie je dat de Jumbo Veggie Chef Falafel 6,6 gram suiker en de AH Falafel 6,5 gram suiker bevat. Toch een groot verschil tussen die soorten! De andere variëren van 1,5 - 3 gram en liggen dus ook nog een stuk lager.

Eiwitten
Dit is toch wel het punt waar de meeste mensen naar kijken bij een vleesvervanger. In vlees zit namelijk vaak veel eiwit, dus dan zou je denken dat dat in een vleesvervanger ook zo zou moeten. Laten we eens kijken. Hier zie je dat er twee zijn die er bovenuit komen, namelijk de AH Biologische Falafel met 11 gram en de Jumbo Biologische Falafel met 10,5 gram. De laagste hoeveelheid eiwit vind je in de Maza Falafel en de Garden Gourmet Falafel, met voor beide soorten 7,5 gram. De andere soorten liggen tussen de 7,9 en de 8,5 gram. Is dit dan voldoende voor een vleesvervanger? Volgens de richtlijnen zou een goede vleesvervanger meer dan 20% eiwit moeten bevatten, oftewel meer dan 20 gram per 100 gram (en het moet nog aan andere criteria voldoen voor vitamines en mineralen, maar hier gaat het nu even om de eiwitten)(Voedingscentrum). Dit is in geen van de soorten het geval. Maakt dit dan meteen dat je dus geen falafel kunt eten als 'vleesvervanger'? Nee, dat is zeker niet het geval, als je voldoende eiwit binnen krijgt, wat de gemiddelde Nederlander doet, zou dit geen probleem moeten zijn.

Vezels
In de hoeveelheid vezels zit ook een groot verschil. Sowieso bevatten alle varianten ten opzichte van vlees al veel, aangezien vlees geen vezels bevat. Dus dat is al een winst! De grootste hoeveelheid vezels vind je in de Jumbo Biologische Falafel met 11,6 gram vezels en daarna in de Vivera Falafel met 10,9 gram vezels. De laagste hoeveelheid vind je in de Maza Falafel met 5 gram en de Garden Gourmet Falafel met 5,1 gram. De andere soorten liggen tussen de 5,8 en 7 gram.

Zout
Zout is vaak ook nog een aandachtspunt bij verschillende vleesvervangers. Deze bevatten meestal vrij veel namelijk, wat logisch is om een goede smaak te krijgen en bijdraagt aan de houdbaarheid. Zo zie je ook dat op een soort na, alle soorten meer dan 1 gram zout bevatten. Alleen de Maza Falafel bevat minder, namelijk 0,48 gram. Dat is minder dan de helft van alle andere soorten. De grootste hoeveelheid vind je in de AH Falafel en de Veggie Chef Falafel met 1,4 gram. De andere soorten bevatten 1,1 - 1,2 gram zout.

Ingrediënten
Wat mij hier het meest opvalt is het verschil in de hoeveelheid kikkererwten die er in het product zitten. Zo zie je dat de AH Biologische Falafel maar 18% kikkererwt bevat en de Garden Gourmet Falafel maar 24%. Dat vind ik echt heel weinig voor een product wat gemaakt is van kikkererwten. Daarnaast zie je ook dat bij deze soorten als eerste ingrediënt water staat. Een ingrediëntenlijst is altijd gemaakt op basis van hoeveel er van het product aanwezig is, waarbij het product wat de grootste hoeveelheid heeft op het begin staat, oftewel, in deze soorten bestaat de falafel voor het grootste deel uit water. De andere soorten bevatten allemaal meer dan 73% kikkererwt, dat is toch een heel groot verschil en vind ik ook een stuk realistischer. De grootste hoeveelheid vind je in de Maza Falafel met 80% kikkererwt.

Een ander punt wat mij opvalt is dat er maar twee soorten zijn waarbij ijzer en vitamine B12 toegevoegd is, namelijk de bij de Vivera Falafel en de Jumbo Veggie Chef Falafel. De andere varianten hebben dit niet. Wat ik al noemde bij de eiwitten, is dat er nog meer criteria zijn voor een goede vleesvervanger. Deze criteria zijn dat er meer dan 0,8 mg ijzer in zit, 0,06 mg vitamine B1 en/of 0,24 mcg vitamine B12. Aangezien vitamine B12 alleen in dierlijke producten te vinden is, moet het dus toegevoegd worden om het te bevatten. Dat is dus alleen bij deze 2 soorten het geval. IJzer kun je ook in andere plantaardige bronnen vinden. Ik vond het met name opvallend dat er maar 2 soorten zijn waarbij deze vitamines/mineralen zijn toegevoegd.

Conclusie

Voor alle soorten is iets te zeggen. Het ligt er maar net aan wat jij zoekt in een product. Ben jij op zoek naar een product met veel eiwit? Of een product met weinig koolhydraten? Veel vezels? Of juist weinig zout? Ik denk dat je uit deze vergelijking dan zelf een conclusie kunt trekken voor welke variant het meest geschikt is voor jou. Het is en het blijven bewerkte producten, maar zoals ik eerder al zij vind ik het top om te zien dat er een steeds grotere verschuiving komt naar een vegetarische voeding en dan zijn zulke producten heel fijn. Ik ben nog steeds voorstander van een zo puur mogelijke voeding, maar dat betekent niet dat deze producten niet in jouw voedingspatroon passen. Er is geen goed en fout, het is een kwestie van balans en bewuste keuzes maken die goed bij jou passen en goed voor jou voelen.
Je kunt falafel trouwens ook heel goed en vrij makkelijk zelf maken, leuk en nog eens gezonder ook! 😊

Hiermee wil ik dan ook afsluiten en nog benadrukken dat dit een artikel is ter inspiratie om jullie bewust te maken van de producten die er zijn in de supermarkt en hopelijk helpt om een bewuste keus te maken. Zoals je in dit artikel ook kunt zien en lezen zit er dus wel degelijk verschil tussen verschillende soorten en past de een wellicht beter bij jou dan een ander. Hopelijk hebben jullie er weer wat aan gehad en vonden jullie het leuk om te lezen! Doe vooral wat goed voelt voor jou en geniet!

Dit artikel is geschreven door Hilde de Winter @healthyhabitsnl