Welke granola is het gezondst?

28-10-2019

Granola, een heerlijke start van je dag! In een bakje yoghurt of op een smoothiebowl, maar ook tussendoor is het super lekker. Heerlijk vind ik het altijd die knapperige granola en dan vooral de grote stukken, die blijven het beste! Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende soorten granola op de markt dat je onderhand geen keuze meer kunt maken. 

Ik weet nog wel vroeger dat ik dol was op de Cruesli van Quaker, het liefst gebruikte ik meer cruesli dan yoghurt en soms wel 2 bakken vol. Geen idee had ik van wat er in zat en ik at vrolijk door. Totdat ik mij op een gegeven moment meer bezig ging houden met voeding en me meer bewust werd van wat er allemaal in producten zit. Dit heeft wel mijn ogen geopend en ben ik ook bewuster gaan eten. Nu maak ik het liefst mijn granola zelf. Ook jullie wil ik hierin meenemen en inspireren. Ik heb voor jullie een aantal soorten granola op een rij gezet om deze te vergelijken. Ben jij ook benieuwd? Lees dan vooral verder!

Om zo goed mogelijk een vergelijking te kunnen maken ben ik in deze blog uitgegaan van verschillende merken granola in de variant 'noten'. Dit omdat deze het meest op elkaar lijken en dus het beste te vergelijken zijn.

Ingrediënten

Bolletje krokante ontbijtgranen noten

Ingrediënten: havervlokken, tarwevlokken, maïsvlokken (maïs, zout, gerstemout), dadelpuree, plantaardige vezels, volkoren tarwemeel, gepofte granen (maïs, rijst, volkoren meel (tarwe, rogge, gerst), magere cacaopoeder, zout), plantaardige olie (zonnebloem), 4% geroosterde amandelen, volkoren roggemeel, 3% geroosterde hazelnoten

Quaker volvezel noten

Ingrediënten: volkoren havermout (31%), glucosestroop, tarwezemelen, gerst (8,5%), oligofructose (chicoreiwortel-extract), hazelnoten (5,0%), paranoten (5,0%), volkoren tarwe (4,9%), zonnebloemolie (4,2%), rijstebloem, tarwebloem, suiker, gebrande suiker, zout, mout (van gerst), aroma, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren), antioxidant (tocopherol)

Eat Natural noten en zaden

Ingrediënten: noten en zaden 25% (zonnebloemzaden 14%, lijnzaad 4%, pompoenpitten 3%, amandelen 3%, hazelnoten 0,6%), volkoren haver 25%, geroosterde roggekruim 18% (tarwemeel (tarwemeel, calcium, ijzer, niacine, thiamine), roggebloem, moutbloem, gist, zout), honing 11%, gepofte rijst (rijst), geschaafde kokosnoot 6%, raapzaadolie, cichoreiwortel vezel

Jordans crunchy absolute nuts

Ingrediënten: volkoren havervlokken (72%), suiker, noten (11%) (geschaafde amandelen, geroosterde gehakte hazelnoten), plantaardige oliën (koolzaadolie, palmolie), honing (1%), zonnebloemzaadjes, natuurlijke smaakstof

Holie granola noten

Ingrediënten: volkorenhavervlokken, volkorengerstvlokken, volkorenspeltvlokken, plantaardige vezels, hazelnoten (5%), amandelen (5%), zonnebloempitten (5%), pecannoten (3%), pompoenpitten (2%)

Quaker granola noten en zaden

Ingrediënten: volkoren havermout (56%), glucosestroop, suiker, volkoren tarwe (5%), graanchips (rijstebloem, tarwebloem), pompoenpitten (3%), zonnebloemolie, hazelnoten (1,7%), amandelsnippers (1,5%), honing, melasse, pecannoten aroma, antioxidant (tocopherol)

AH Granola noten

Ingrediënten: volkorenhavervlok, gedroogd fruit (10% rozijn, 7% kokosschaafsel), 9,5% honing, 9,5% zonnebloempit, 6% pompoenpit, zonnebloemolie, 3% lijnzaad, 3% geroosterde hazelnoot, 3% amandel, vanillearoma, zout, gekaramelliseerde suikerstroop, antioxidant (tocoferolrijk extract [E306])

De vergelijking

Calorieën

In de hoeveelheid calorieën is er een granola die er uit springt, de rest ligt vrij dicht bij elkaar. De Quaker volvezel noten granola bevat 252 kcal per 100 gram, terwijl de rest van de granola's rond de 400 - 480 kcal ligt. Dit is een groot verschil, voor dezelfde hoeveelheid calorieën kun je namelijk bijna het dubbele nemen. De AH Granola noten bevat het meeste, met 480 kcal. Voor 100 gram product is dit een vrij normale hoeveelheid. Een portie is meestal 40 gram, wat betekent dat je voor een portie granola op de 160 - 190 kcal zit.

Vet

In de hoeveelheid vet zit er een groter verschil. Zo bevat de Quaker volvezel granola het minste, namelijk 8 gram, wat ergens ook logisch is aangezien deze minder calorieën bevat. Daarna bevat een andere variant van Quaker, de granola noten en zaden de minste hoeveelheid met 11 gram. De AH granola noten en de Eat Natural noten en zaden liggen wel het hoogst in vet, met 24 gram respectievelijk 22,3 gram.
In de hoeveelheid verzadigd vet zie je dat ook degene die laag zijn in totaal vet laag zijn in verzadigd vet (1,5 en 1,7 gram verzadigd vet), en degene die juist hoog zijn in vet ook hoog zijn in verzadigd vet (6,5 en 5,7 gram verzadigd vet).
De andere granola's liggen rond de 15 - 18 gram totaal vet en 1,8 - 3,4 gram verzadigd vet

Koolhydraten en suikers

Ook de hoeveelheid koolhydraten is bij de Quaker volvezel granola het minste, namelijk 33 gram, wat om dezelfde reden te verklaren is. Daarna bevat de AH Granola noten de minste hoeveelheid koolhydraten, namelijk 47 gram. De Quaker granola noten en zaden zit het hoogste in hoeveelheid koolhydraten, met 70 gram. De rest varieert daartussen van 48 - 58 gram koolhydraten per 100 gram.
Als je kijkt naar de hoeveelheid suikers, zie je dat de Holie granola een heel stuk onder de andere granola's ligt, met maar 1,6 gram suiker. Je ziet in de ingrediëntenlijsten dat dit ook de enigste granola is waar geen suiker aan toegevoegd is. De krokante granola van Bolletje komt op de volgende plek, met 6,6 gram suikers en de AH Granola en Jordans crunchy absolute nuts liggen het hoogst met 16 gram respectievelijk 16,6 gram suiker. Hierin zie je dat er in suikergehalte een groot verschil is tussen de granola's. De andere liggen hiertussen in, variërend van 6 - 12 gram suiker.

Vezels

Wat hier opvalt en eigenlijk een beetje grappig is, is dat de 'Quaker volvezel granola' de laagste hoeveelheid vezels bevat. Als je naar de naam en de verpakking zou kijken, zou je juist verwachten dat hier de meeste hoeveelheid vezels in zou zitten, maar niet dus. Volgens de wet mag je een product 'bron van vezels' noemen als er tenminste 3 gram vezel per 100 gram in zit, en 'rijk aan vezel' als een product tenminste 6 gram vezel per 100 gram bevat. Deze granola bevat maar 3,2 gram vezels, waardoor hij een 'bron van vezels' zou mogen nomen, maar zeker niet 'rijk aan vezels'.
De Holie granola bevat het meeste met 13,2 gram vezels en daarna de Bolletje krokante granola met 12 gram vezels. Dat is toch een heel groot verschil! De andere granola's zitten ertussenin, variërend van 6,6 tot 9 gram vezels.

Eiwit

In de hoeveelheid eiwit zie je dat de beide granola's van Quaker de minste hoeveelheid bevatten, namelijk 9,2 gram voor beide varianten. De AH Granola noten bevat het meeste, met 14 gram eiwit en de rest zit er tussenin. Hier zitten niet hele grote verschillen in.

Ingrediënten

Als je kijkt naar de ingrediëntenlijsten zitten er veel verschillen tussen de soorten granola's. Ik behandel even per soort wat mij opvalt aan de ingrediëntenlijst:
> Bolletje krokante ontbijtgranen noten: alleen toegevoegd dadelpuree als toegevoegd suiker, dat is top! Verder zie ik hier ook geen gekke dingen, met name volkoren granen, noten en plantaardige olie
> Quaker volvezel granola: wat hier op valt is dat er wel 4 verschillende soorten vormen van suiker zijn toegevoegd (glucosestroop, oligofructose, suiker en gebrande suiker), welke ook nog vrij vooraan in de ingrediëntenlijst staan. Verder zijn er met name volkoren granen, noten en plantaardige olie toegevoegd, wel wat aroma, emulgatoren en antioxidanten, meer toevoegingen dus
> Eat Natural noten en zaden: hier zie ik met name volkoren granen, noten en plantaardige olie, verder is er suiker toegevoegd in de vorm van honing (11%), verder geen gekke dingen
> Jordans crunchy absolute nuts: deze bevat veel volkoren granen (72%) en noten (11%), verder staat suiker wel als 2e ingrediënt en is er later nog een keer honing toegevoegd. Wat me hier ook opvalt is dat er gebruik gemaakt is van palmolie. Verder bevat deze niet veel ingrediënten
> Holie granola noten: in deze granola is alleen gebruik gemaakt van volkoren granen en noten, top! Geen toegevoegd suiker of andere gekke toevoegingen
> Quaker granola noten en zaden: ook bij deze granola zijn er wel 4 verschillende vormen van suiker toegevoegd (glucosestroop, suiker, honing en melasse), welke ook weer vrij vooraan in de ingrediëntenlijst staan. Daarnaast zijn er met name volkorengranen en noten toegevoegd
> AH Granola noten: deze bestaat naast volkorengranen, noten en plantaardige olie ook uit gedroogd fruit, ook is hier suiker toegevoegd in de vorm van honing en suikerstroop. Daarnaast bevat deze nog een aantal extra toevoegingen, zoals aroma en antioxidant

Conclusie 

Zoals je ziet zit er weer een heel verschil tussen de verschillende soorten. Natuurlijk heb ik hier niet alle soorten kunnen benoemen, aangezien er zoveel op de markt zijn. De Holie granola komt er wel heel goed uit, met name omdat deze alleen bestaat uit volkoren granen en noten, zonder toegevoegd suiker of zout. Ook bevat deze een hoog gehalte aan vezels. De granola van Bolletje komt wel op een 2e plek, met alleen dadelpuree toegevoegd als suiker en verder ook niet veel andere toevoegingen. De meest misleidende is toch wel de Quaker volvezel granola, die niet zo volvezels is.
Hopelijk heb ik jullie hiermee weer geïnspireerd om een gezonde keus te maken in de variant granola die je gebruikt. En mocht je de tijd hebben, probeer vooral eens om zelf granola te maken, want dit is nóg lekkerder!

Daarnaast wil ik nog benadrukken dat wat ik hier benoem vergelijkingen zijn om jullie te inspireren. Wat ik hiermee totaal niet mee bedoel is dat calorieën slecht zijn, of koolhydraten of vet slecht zijn, juist niet. Deze heb je nodig en geven je energie. Ik wil jullie juist inspireren en bewust maken van de verschillende soorten die er op de markt zijn en de dingen die toegevoegd worden in producten. Kies vooral wat bij jou past en het belangrijkste, geniet!

Dit artikel is geschreven door Hilde de Winter. Ze heeft haar eigen Instagram: @healthyhabits.nl waar ze gezonde recepten deelt en is diëtiste in opleiding.