Welke jam is het gezondst?

18-11-2019

Ik heb de jam weer helemaal herontdekt! Vroeger als klein kind was ik er fan van, lekker zoet voor op de boterham. Daarna heb ik eigenlijk een hele tijd niet veel jam meer gegeten. Geen idee waarom eigenlijk, ik heb vaak van die fases waarin ik iets super lekker vind en de hele tijd eet en dan ineens niet meer. Waarschijnlijk had ik heel veel van die fases, maar jam was er nooit een onderdeel van. 

Jam is een product die bekend staat om zijn hoeveelheid suiker. De afgelopen tijd zijn er ook verschillende soorten jam en fruitspreads op de markt gekomen die minder suiker bevatten en zich voordoen als gezonder. Bijna elk merk heeft wel zijn suikervrije variant. Zoals ik al zei, heb ik de jam dus helemaal weer herontdekt, maar dat wel in de vorm van zelfgemaakte jam. Dit is eigenlijk zo makkelijk te maken en echt heel lekker, daarnaast bevat het ook nog eens een stuk minder suiker. Benieuwd welke jam het gezondst is? Lees dan vooral verder.

Voor deze vergelijking heb ik gekozen voor de variant framboos van elk merk, om zo goed mogelijk te kunnen vergelijken. Van twee merken was dit niet mogelijk, vandaar dat ik gekozen heb voor een bosvruchten variant bij deze. 

Ingrediënten

Bonne Maman Frambozen Confituur

Ingrediënten: frambozen, suiker, rietsuiker, geconcentreerd citroensap, geleermiddel: vruchtenpectine

Bonne Maman Meer fruit minder suiker framboos

Ingrediënten: frambozen, suiker, geconcentreerd citroensap, geleermiddel: vruchtenpectinen

AH Extra Jam Frambozen

Ingrediënten: framboos, suiker, glucose-fructosestroop, geleermiddel (pectine), voedingszuur (citroenzuur)

AH Frambozen fruitspread minder suiker

Ingrediënten: framboos, suiker, water, geleermiddel (pectine), voedingszuur (citroenzuur) kleurend concentraat (zwarte bes, wortel), conserveermiddel (E202)

Hero frambozen jam

Ingrediënten: frambozen (50%), suiker, geconcentreerd citroensap, geleermiddel (fruitpectine)

Hero frambozen jam minder zoet

Ingrediënten: frambozen (45%), water, suiker, geconcentreerd aroniabessensap, geconcentreerd citroensap, geleermiddel (fruitpectine), conserveermiddel (kaliumsorbaat)

AH Biologische bosvruchten spread

Ingrediënten: fruit (aardbei, framboos, bramen, blauwe bes, vlierbes) vruchtenconcentraat (appel, citroen), geleermiddel (pectine), zuurteregelaar (calciumcitraat)

Zonnatura fruitspread woudvruchten

Ingrediënten: woudvruchten 75% (in wisselende verhoudingen: aardbeien, bramen, frambozen, sleepruimenpuree, blauwe bessen), geconcentreerd agavesap, geleermiddel: appelpectine, citroensap, stabilisator: calciumcitraat

FoodLies Chia jam frambozen

Ingrediënten: frambozen, chiazaad, agavesiroop

De vergelijking

Welke jam is het gezondst?

Calorieën

In de hoeveelheid calorieën zie je een groot verschil. Dit verschil zie je met name in de 'gewone' varianten en de varianten met minder suiker. De Bonne Maman Confituur, AH Extra Jam en Hero Jam bevatten alle drie de meeste calorieën, allemaal boven de 200 calorieën, variërend van 220 - 250 kcal per 100 gram. De bewustere varianten bevatten een stuk minder, variërend van 120 - 162 calorieën. Dit is al een stuk minder dan de 'gewone' variant, met als laagste de AH Frambozen fruitspread minder suiker. Als je kijkt naar de FoodLies zelfgemaakt jam bevat deze de minste hoeveelheid calorieën, namelijk 84 calorieën per 100 gram. Deze springt er ook zeker bovenuit!

Vet

In de hoeveelheid vet zit geen groot verschil. Dit was wel te verwachten aangezien jam een suikerrijk product is. Alle varianten bevatten minder dan 0,5 gram vet en sommige zelfs 0 gram. Ook in de hoeveelheid verzadigd vet zie je dat ze eigenlijk allemaal 0 gram bevatten. Wat hier wel opvalt is dat de zelfgemaakte jam meer vet bevat. Dit komt doordat er gebruik gemaakt is van chiazaad en chiazaad bevat gezonde vetten. De hoeveelheid vet is 2,4 gram terwijl de hoeveelheid verzadigd vet maar 0,2 gram is.

Koolhydraten

De hoeveelheid koolhydraten verschilt ook weer veel. Net zoals bij de hoeveelheid calorieën zie je dat de 'gewone' varianten meer koolhydraten bevatten dan de varianten met minder suiker. Zo bevatten de 'gewone' varianten het volgende: AH Extra Jam (60 gram), Bonne Maman (57 gram) en Hero Jam (52 gram). De varianten met minder suiker liggen tussen de 24 gram en 37 gram, met de laagste hoeveelheid in de Zonnatura fruitspread en de hoogste hoeveelheid in de Bonne Maman minder suiker. De hoeveelheid suiker is eigenlijk overal gelijk aan de hoeveelheid koolhydraten, wat te verklaren is doordat jam met name uit suikers bestaat. Wat je hier ook ziet is dat de zelfgemaakte jam een heel stuk minder koolhydraten bevat, namelijk maar 9,4 gram. Wat hier ook opvalt is dat de hoeveelheid suiker hier wel lager is, namelijk 7,5 gram. Dat is een heel groot verschil met de rest van de varianten!

Vezels

Ook in de hoeveelheid vezels zit een groot verschil. Welke hier weer bovenuit springt is de zelfgemaakte jam, met maar liefst 8,6 gram vezels per 100 gram. De rest van de varianten verschillen tussen de 1,5 gram (AH Frambozen spread minder suiker) en de 4,8 gram (Zonnatura fruitspread). De rest ligt hier tussenin.

Eiwitten

In de hoeveelheid eiwitten zit geen groot verschil. In jam zitten dan ook niet veel eiwitten. De verschillende soorten variëren van 0,5 gram (AH Extra Jam) tot 0,9 gram (AH Biologische fruitspread). De rest zit hier tussenin. Alle varianten bevatten dus minder dan 1 gram eiwit per 100 gram. De zelfgemaakte variant bevat 2 gram eiwit per 100 gram. Dit is dus meer dan het dubbele van de andere varianten!

Ingrediënten

In de verschillende soorten zit niet veel verschil in ingrediënten. Je ziet dat er met name fruit, suiker, geleermiddel en voedingszuur in zit. Dit zijn ook ingrediënten die je zou verwachten in een jam. De hoeveelheid suiker varieert dus per product, afhankelijk van of deze gemaakt is met minder suiker of niet. Wat mij wel opvalt is dat geen een van de minder suiker varianten gezoet is met zoetstof. Als ik eerlijk ben had ik dit juist ergens wel verwacht, maar dat is dus niet zo. Ik vind het goed dat ze deze varianten gemaakt hebben met minder suiker en niet perse iets anders voor in de plaats hebben gedaan.

Conclusie

Jam is een product wat veel suikers bevat, dat laat dit artikel ook weer zien. Wel zie je dat er steeds meer varianten met minder suiker te verkrijgen zijn en als je deze naast elkaar zet zie je dat er ook daadwerkelijk een verschil in zit. Super goed dat er steeds meer van zulke producten op de markt te verkrijgen zijn. Wat ik wel leuk vond om te zien is dat de zelfgemaakte variant vergeleken met de producten uit de supermarkt er veel beter uitkomt. Zelf had ik dit al wel verwacht, maar ik vind het toch leuk om dit ook aan jullie te kunnen laten zien en jullie bewust te maken van dat er echt een verschil in zit! Deze scoort voor mij zeker wel het beste en hij is nog eens lekker ook! Wat wil je nog meer dan een heerlijk zelfgemaakte jam?

Hopelijk heb ik jullie met dit artikel weer geïnspireerd om bewustere en gezondere keuzes te maken. Wel wil ik nog benadrukken dat niets 'goed' of 'fout' is. Ik wil alleen maar verschillende producten voor jullie op een rij zetten zodat je zelf de keus kunt maken wat goed bij jou past en inspireren om een gezonde keus te maken.

En als je nu van plan bent om zelf jam te maken, probeer dan ook meteen het recept voor deze gezondere scones. Super combinatie met de zelfgemaakte jam en nog eens een verantwoord geniet momentje! 😊