Welke noodles zijn een goede keuze?

10-02-2020

Noedels, wie is er nog meer zo dol op? Vroeger op de middelbare school at ik regelmatig noodle soep. Je weet wel, zo'n zakje waar je even warm water bij moest doen en klaar. Het was goedkoop, smaakte zout en het was warm. Toen vond ik dat lekker, maar nu gaat mijn voorkeur hier niet snel meer naar uit.

Wel eet ik nog steeds regelmatig noedels, maar dan breng ik ze zelf op smaak met wat minder zout en maak ik er een voedzame maaltijd van. Het soort noedels die je hiervoor kiest is ook niet geheel onbelangrijk. Zo zijn er gezondere en minder gezondere alternatieven verkrijgbaar. Van eiernoedels tot volkoren noedels je vindt het tegenwoordig allemaal. 

Ben jij benieuwd welke noedels het beste scoren? Lees dan vooral verder.

Ingrediënten

Conimex Wok noodles

TARWEMEEL, palmolie, gemodificeerd tapiocazetmeel, zout

Smaakt Bio Spelt Noedels

Spelt(tarwe)bloem

Go-Tan Whole wheat noodles volkoren bio

80% harde volkoren TARWEbloem*, 20% TARWEmeel

Go-Tan Egg noodles organic

TARWEbloem*, 5% KIPPENEI*, zout, zuurteregelaars (natrium bicarbonaat, kalium carbonaat).

Samasaya Zeewier noedels

TARWEbloem van harde tarwe, zeewier (4,5%)

Fairtrade Original Thaise rijst noedels witte rijst

Rijst (95%), tapiocazetmeel

Jumbo Volkoren Noodles

Volkoren tarwemeel

Fairtrade Original Thaise rijst noedels zilvervliesrijst

Zilvervliesrijst (50%), rijst (30%), rijstzetmelen (15%), tapiocazetmeel


De vergelijking

Calorieën

In de hoeveelheid calorieën zit niet een heel groot verschil zo liggen ze allemaal tussen de 343 en 364 kcal per 100 gram, behalve de Conimex Wok noodles. Deze springt er bovenuit met  410 kcal per 100 gram. Net iets hoger dan de rest dus. Hoe dit komt? Dat lees je hieronder.

Vet

De verschillende soorten liggen qua hoeveelheid vet vrij dichtbij elkaar. Wat opvalt is dat alleen de Conimex Wok noodles hier flink bovenuit komt met 12 gram vet. Dit is relatief gezien een stuk hoger dan bij de andere varianten en vandaar dat deze ook het hoogst in calorieën is. 

Aan de andere kant zie je dat de Fairtrade Original Thaise rijst noedels witte rijst het laagst is in vet, namelijk 0,2 gram. De andere varianten liggen tussen de 0,9 en 2,5 gram vet per 100 gram. Dit zegt nog niet zoveel, het is namelijk belangrijker om naar de hoeveelheid verzadigd vet te kijken. 

De hoeveelheid verzadigd vet ligt erg dichtbij elkaar. Het varieert tussen de 0,1 en 0,7 gram. Alleen de Conimex Wok noodles springen er weer bovenuit met maar liefst 6 gram verzadigd vet per 100 gram. Dit is te verklaren door de hoeveelheid palmolie die eraan toegevoegd is.

Koolhydraten

Ook in de hoeveelheid koolhydraten zie je eenzelfde soort verdeling. Een aantal die er bovenuit komen, een aantal die er juist onder liggen en een paar in het midden. Hier zie je dat de Fairtrade Original Thaise rijstnoedels witte rijst de grootste hoeveelheid koolhydraten bevat, namelijk 83 gram en daarna de Fairtrade Original Thaise rijst noedels zilvervliesrijst met 75,1 gram koolhydraten. 

De Go-Tan Whole wheat noodles volkoren bio en de Conimex Wok noodles bevatten de minste hoeveelheid koolhydraten, namelijk 64 en 65 gram. De andere soorten liggen tussen de 70 en 74 gram koolhydraten.

In de hoeveelheid suikers zie je een groter verschil. Er zijn er een aantal die tussen de 0,1 en 1 gram suiker bevat. Daarnaast zijn er ook drie varianten met 2,3-2,8 gram suikers. Dit is al iets meer, maar dit vind ik zeker nog aanvaardbaar.  De Smaakt Bio Spelt Noedles springen er bovenuit met 7,3 gram suikers per 100 gram. Dit is wat aan de vele kant vind ik zelf.

Vezels

Bij het beoordelen van noodles vind ik vezels een van de belangrijkste punten om naar te kijken. De minste vezels zijn te vinden in de niet volkoren varianten. Dit zijn de Conimex wok noodles, Smaakt Bio Spelt Noedles, Go-Tan Egg noodels organic, Samasaya Zeewier Noedels en de Fairtrade Original Thaise rijst noedels witte rijst. Deze bevatten tussen de 1,1 en 2,8 gram vezels per 100 gram. Niet zo veel dus in vergelijking met de volkoren varianten, maar ook tussen de volkoren varianten zit een groot verschil. 

Zo bevat de Go-Tan Whole wheat noodles maar liefst 11 gram vezels, terwijl de Jumbo volkoren noodels en de Fairtrade Original Thaise rijst noedels zilvervliesrijst 6,1 gram vezels bevatten. Toch nog best wel een groot verschil. Zelf vind ik het een goede keuze als het boven de 6 gram vezels bevat, aangezien dit vezelrijk is en een stuk hoger ligt dan de 'witte' varianten. 

Eiwitten

Hier zie je dat er één is die er iets bovenuit komt, namelijk de Go-Tan Whole wheat noodles met 14 gram eiwitten. De laagste hoeveelheid eiwitten vind je in de Fairtrade Original Thaise rijst noedels witte rijst, namelijk 4 gram. De andere soorten liggen tussen de 10 en de 12 gram. Echter blijven noodles een koolhydraatbron en kun je dus bij het bereiden voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen toevoegen, daarom vind ik dit niet het belangrijkste punt om op te letten bij noedels. 

Zout

De hoeveelheid zout varieert iets, maar blijft onder de 1 gram per 100 gram. De Conimex wok noodles, de Go-Tan egg noodles organic en de Samasaya zeewier noodles zijn wat hoger in zout. De rest ligt onder de 0,1 gram.

Ingrediënten

Als je kijkt naar de ingrediënten valt het op dat alle noodles vrij weinig ingrediënten bevatten. De noodles zijn gemaakt van tarwebloem, speltbloem, rijst of volkoren tarwemeel. Daarnaast bevat de Go-Tan Egg noodles organic en de Conimex Wok noodles toegevoegd zout. Aan de Conimex Wok noodles is ook palmolie toegevoegd. Palmolie bevat veel verzadigd vet en is daarmee een minder gezonde keuze. 

Wat ook opvalt is dat de Go-Tan Egg noodles, slechts 5% ei bevat en voor de rest eigenlijk gewoon uit tarwebloem bestaat. Ditzelfde geldt voor de Samasaya Zeewier noedels, die voor slechts 4,5% uit zeewier bestaan en voor de rest ook uit tarwebloem. Laat je hierdoor niet in de maling nemen en lees altijd even het etiket. 

Alle noedels zijn lactosevrij, maar niet glutenvrij. 


Conclusie

Mijn favoriet is absoluut de Go-Tan Whole wheat noodles volkoren bio, aangezien deze de meeste vezels bevatten. Daarnaast zijn deze ook het hoogst in eiwitten en het laagst in zout en bevatten ze weinig verzadigd vet. Deze scoort dus het best op de meeste punten vind ik. Gevolgd door de Jumbo volkoren noodels en de Fairtrade Original Thaise rijst noedels zilvervliesrijst, die iets lager in vezels zijn, maar nog steeds vezelrijk zijn.

Voor mij komen de overige allemaal wat slechter uit de test, aangezien ze erg laag zijn in vezels. Dit vind ik bij dit soort producten wel het belangrijkste om naar te kijken, aangezien je uit graanproducten voornamelijk je vezels haalt. 

(Mocht je fodmap-arm eten, dan zijn de Smaakt Bio Spelt Noedels wel een oké keuze, dit geldt voor de mensen die tarwe slecht kunnen verdragen).

Ik hoop jullie weer geïnspireerd te hebben om bewuste en gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Dit betekent niet dat wat ik zeg 'goed' of 'fout' is. Ik laat alleen maar zien wat de verschillen zijn en probeer mijn kennis daarin te gebruiken. Hopelijk heb ik jullie hiermee weer kunnen inspireren en het allerbelangrijkste is, kies de variant waar jij je goed bij voelt!