Welke ontbijtgranen zijn het gezondst?

07-04-2020

Granola, een heerlijke start van je dag! In een bakje yoghurt of op een smoothiebowl, maar ook tussendoor is het super lekker, vooral die grote stukken. Die blijven het allerbeste. Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende soorten granola op de markt dat je onderhand bijna geen keuze meer kunt maken. En welke granola of ontbijtgranen zijn nou eigenlijk "gezond"?

Ik help je daarom graag een handje mee om bewustere keuzes te maken. Dit keur heb ik een vergelijking gemaakt over verschillende soorten ontbijtgranen, aangezien ik hier ontzettend veel vragen over krijg. 

Om zo goed mogelijk een vergelijking te kunnen maken ben ik in deze blog uitgegaan van verschillende merken ontbijtgranen in de variant 'fruit'. Te denken aan muesli's, cruesli's en granola's. Dit omdat deze het meest op elkaar lijken en dus het beste te vergelijken zijn. Al eerder maakte ik een vergelijking maar dan in de categorie ontbijtgranen met noten

Benieuwd welke granola met fruit het gezondst is? Lees dan vooral verder.

Ingrediënten

Dorset Muesli cranberry cherry & almond

Gezoete & gedroogde vruchten, NOTEN & granen (50%) [rozijnen (21%), sultana's, zonnebloempitten (8%), gezoete & gedroogde cranberry (6%) (suiker, veenbessen), AMANDEL vlokken (3,5%) gedroogde kersen (1%)] , geroosterde en gemoute TARWE vlokken (TARWE, gemoute GERST extract), geroosterde en gemoute GERST vlokken (GERST suiker, zout, gemoute GERST extract), geroosterde en gemoute HAVER vlokken (HAVER vlokken, gemoute GERST extract)

Xavies' Granovie Aardbei-Quinoa

HAVERvlokken, pitten en zaden (lijnzaad, SESAMzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten), SPELTvlokken, agavesiroop, quinoa pops (half-volle rijst, quinoa 3 %, , ruwe rietsuiker, honing), gevriesdroogde aardbei 2% kaneel.

AH Krokante muesli yoghurt aardbei

45% volkoren havervlok, 19% volkoren tarwevlok, suiker, plantaardige olie (zonnebloem, kokos), oligofructose, rijstbloem, 1,5% gevriesdroogde aardbei, honing, 1% maïs, plantaardig vet (palm, kokos, shea), weipoeder, vollemelkpoeder, cacaoboter, vanillearoma, natuurlijk aroma (melk), 0,1% yoghurtpoeder, emulgator (lecithine [E322], mono- en diglyceriden van vetzuren [E471]),glucosestroop, tapiocazetmeel, zout, gerstemout, glansmiddel (schellak [E904]), conserveermiddel (sorbinezuur [E200]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), antioxidant (tocoferolrijk extract [E306]).

AH Granola fruit

Volkorenhavervlok, gedroogd fruit (10% rozijn, 7,5% cranberry, 6% kokosschaafsel), 9,5% zonnebloempit, 7% pompoenpit, 6,5% honing, suiker, zonnebloemolie, bevochtigingsmiddel (glycerol [E422]), lijnzaad, vanillearoma, zout, gekaramelliseerde suikerstroop, antioxidant (tocoferolrijk extract [E306]).

AH Biologisch Krokante Muesli Rood Fruit

34% volkoren havervlok*, 25% volkoren tarwevlok*, glucosestroop*, zonnebloemolie*, rietsuiker*, gevriesdroogd fruit* (1,5% framboos, 0,9% zure kers, 0,6% aardbei), volkoren havermeel*, geraspte kokos*, bloem* (rijst, tarwe), honing*, gekaramelliseerde suiker*, gerstemout*, antioxidant (tocoferolrijk extract [E306]), emulgator (lecithine [E322]*). 

AH Geroosterde muesli aardbei

66% volkoren havervlok, tarwevlok, glucosestroop, zonnebloemolie, 3% zonnebloempit, 2,5% pompoenpit, 1,5% gevriesdroogde aardbei, 0,9% honing, gerstemout, antioxidant (tocoferolrijk extract [E306]).

Quaker Havermout crunchy muesli goji&blauwe bes

Volkoren HAVERMOUT (62%), glucosestroop, suiker, oligofructose, TARWEVLOKKEN (4%) [volkoren TARWE, TARWEZEMELEN, suiker, suikerstroop, moutextract (van GERST), zout], GERSTEVLOKKEN (3%) [GERST, suiker, zout, moutextract (van GERST), emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren)], melasse, gojibessen (2%) [conserveermiddel (ZWAVELDIOXIDE)], zonnebloemolie, pompoenpitten (1,7%), blauwe bessen (0,7%), aroma's, antoxidant (tocopherol).

Bolletje Krokante ontbijtgranen met rood fruit

HAVERVLOKKEN, TARWEVLOKKEN, maïsvlokken (maïs, zout, GERSTEMOUT), plantaardige vezels, zonnebloemolie, vokoren TARWEMEEL, gepofte TARWE, 5% gezoete cranberry's (suiker, 35% cranberry's, bevochtigingsmiddel (glycerol), zuurteregelaar (citroenzuur), plantaardige oliën (zonnebloem, saffloer)), appelsapconcentraat, dadelpuree, plantaardig eiwit (tuinboon), 1,5% gevriesdroogde rode bes, volkoren ROGGEMEEL, 0,5% gevriesdroogd rood fruit (frambozen, bramen, aardbeien, blauwe bosbessen).


De vergelijking

Calorieën

In de hoeveelheid calorieën zie je dat de Dorset Muesli cranberry cherry & almond de minste calorieën per 100 gram bevat, namelijk 365 kcal. De meeste calorieën zitten in de AH granola fruit. Deze is ook het hoogst in vet, dus de hogere hoeveelheid calorieën is hierdoor wel te verklaren. 1 gram vet levert namelijk 9 kcal in tegenstelling tot 4 kcal per gram voor eiwitten en koolhydraten. Echter zegt de hoeveelheid calorieën niet altijd iets over hoe gezond een voedingsmiddel is. Voor de rest varieert het aantal calorieën tussen de 386 en 445 kcal.


Per portie van 40 gram varieert de hoeveelheid calorieën dus tussen de 146 en 186 kcal. Dit is een vrij normale hoeveelheid.

Vet

In de hoeveelheid vet zit er een groter verschil. Zo bevatten de Dorest Muesli cranberry cherry & almond en de Quaker havermout crunchy muesli goji & blauwe bes het minste, namelijk 7,9 gram. Daarna bevatten ze allemaal meer dan 11 gram vet, waarvan de AH granola fruit het meeste vet bevat, namelijk 20 gram per 100 gram.

Belangrijker is om te kijken naar de hoeveelheid verzadigd vet. Dit zegt namelijk meer over hoe verantwoord een product is. Verzadigd vet zijn namelijk de 'minder goede' vetten.

De Dorest Muesli cranberry cherry & almond, Xavies' Granovie Aardbei - Quinoa, Quaker havermout crunchy muesli goji & blauwe bes en de Bolletje Krokante ontbijtgranen met rood fruit bevatten het minste verzadigd vet, namelijk tussen de 1,1 en 1,5 gram verzadigd vet. Voor ontbijtgranen geldt bij voorkeur een maximale hoeveelheid verzadigd vet van 2 gram. De AH geroosterde muesli aardbei valt dus ook nog tussen deze criteria.

De AH granola fruit springt er tussenuit met 5,5 gram verzadigd vet per 100 gram. Deze is dus niet alleen het hoogst in het totale vetgehalte, maar ook in verzadigd vet. Dit komt onder andere door de kokosschaafsel die is toegevoegd aan deze granola. Kokos is namelijk hoog in verzadigd vet.

Koolhydraten, suikers en vezels

De AH granola fruit is het hoogst in vet, maar daarentegen wel het laagst in koolhydraten, namelijk 55 gram per 100 gram. Daarna bevat de Xavies' Granovie Aardbei - Quinoa de minste hoeveelheid koolhydraten, namelijk 57 gram. Gevolgd door de AH Krokante muesli yoghurt aardbei met 59 gram koolhydraten. De Quaker Havermout crunchy muesli goji & blauwe bes zit het hoogste in hoeveelheid koolhydraten, met 65 gram. De rest varieert daartussen van 60 - 64 gram koolhydraten per 100 gram.

Als je kijkt naar de hoeveelheid suikers, zie je dat de AH Geroosterde muesli aardbei het laagst in suiker is. Deze bevat slechts 5 gram suiker per 100 gram. Gevolgd door de Xavies' Granovie Aardbei - Quinoa met 8,6 gram suiker per 100 gram. Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt kun je zien dat er aan alle soorten ontbijtgranen wel iets suiker is toegevoegd. De hoeveelheden schommelen echter aanzienlijk. Ontbijtgranen met fruit zijn vaak iets hoger is suiker, aangezien fruit natuurlijk ook suiker bevat. De Dorset Muesli cranberry cherry & almond bevat de meeste suiker, namelijk 31 gram per 100 gram! ⅓ van deze granola bestaat dus uit suiker. Hij is dan misschien wel het laagst in calorieën en vet, maar wel het hoogst in suiker. Dit is in de ingrediëntenlijst ook wel terug te vinden.

De andere liggen hiertussen in, variërend van 12 - 20 gram suiker. Voor ontbijtgranen geldt een richtlijn van maximaal 16 gram suiker per 100 gram. De meeste voldoen aan deze richtlijn. Behalve de Dorset Muesli cranberry cherry & almond en de AH granola fruit. Echter vind ik meer dan 12 gram suikers ook al wel aan de vele kant. Ga bij voorkeur voor een variant met minder dan 10 gram suikers per 100 gram, zoals de AH Geroosterde muesli aardbei of de Xavies' Granovie Aardbei - Quinoa.


Voor ontbijtgranen geldt de criteria minimaal 8 gram vezels per 100 gram. Er zijn een aantal die hier niet aan voldoen, namelijk de Dorset Muesli cranberry cherry & almond, AH granola fruit en de AH Biologische Krokante Muesli Rood Fruit.

De meeste vezels vind je in de Quaker Havermout crunchy muesli goji & blauwe bes, Bolletje Krokante ontbijtgranen met rood fruit en de AH krokant muesli yoghurt aardbei. De Xavies' Granovie Aardbei - Quinoa en de AH Geroosterde muesli aardbei bevatten ook voldoende vezels.

Eiwitten

In de hoeveelheid eiwit zie je dat de Dorset Muesli cranberry cherry & almond, AH krokant muesli yoghurt aardbei en de AH Biologische Krokante Muesli Rood Fruit de minste hoeveelheid eiwitten bevatten, namelijk rond de 9 gram. De Xavies' Granovie Aardbei - Quinoa, AH granola fruit en AH Geroosterde muesli aardbei bevatten de meeste eiwitten namelijk 12 gram. De rest varieert tussen de 10 en 11 gram.

Zout

De Dorset Muesli cranberry cherry & almond bevat het meeste zout, namelijk 0,4 gram per 100 gram gevolgd door de Quaker Havermout crunchy muesli goji & blauwe bes met 0,26 gram zout per 100 gram. Voor de rest varieert de hoeveelheid zout tussen de 0,03 en 0,14 gram per 100 gram.

Ingrediënten

Als je kijkt naar de ingrediëntenlijsten zitten er veel verschillen tussen de soorten granola's. Ik behandel even per soort wat mij opvalt aan de ingrediëntenlijst:

  •  Dorset Muesli cranberry cherry & almond: Deze granola bestaat vooral uit gezoet fruit, suiker en nog een suiker. De ingrediënten lijst is lang. Gerstemout is ook een vorm van suiker en die komt in dit product wel ontzettend vaak voor. Van deze ingrediëntenlijst wordt ik niet heel blij.
  • Xavies' Granovie Aardbei-Quinoa: bestaat voornamelijk uit volkoren havervlokken, pitten en zaden. Voor de rest geen bijzondere dingen en dus vrij natuurlijke ingrediënten. Ook is de ingrediëntenlijst vrij kort. Dus niet echt iets op aan te merken.
  • AH Krokante muesli yoghurt aardbei: deze granola heeft een vrij lange ingrediëntenlijst en is ook vrij bewerkt en bevat toegevoegde suiker in de vorm van suiker, oligofructose, honing, glucosestroop, gerstemout. Daarnaast bevat deze granola palm en kokosolie. Twee bronnen van verzadigd vet.
  • AH granola fruit: bevat volkoren havervlok, wat top is. Door de kokosschaafsel is deze granola iets hoger in (verzadigd) vet. Daarnaast is er honing, suiker en gekarameliseerde suikerstroop aan toegevoegd. Dit verklaart de 20 gram suiker per 100 gram. Voor de rest geen hele gekke dingen.
  • AH Biologisch Krokante Muesli Rood Fruit: bestaat slechts voor 59% uit volkoren granen. Deze muesli bevat vijf verschillende soorten suiker, namelijk: glucosestroop, rietsuiker, honing en gekarameliseerde suiker en gerstemout. Ook hier zijn voor de rest niet hele gekke dingen aan toegevoegd.
  • AH Geroosterde muesli aardbei: bestaat voor 66% uit volkoren granen. Daarnaast is hij gezoet met glucose stroop, honing en gerstemout. Echter blijft het suikergehalte op 5 gram per 100 gram. Dus dit valt reuze mee. Verder zijn er nog wat pitten aan toegevoegd en gevriesdroogde aardbeien. Voor de rest een korte ingrediëntenlijst, dus top in dit geval.
  • Quaker Havermout crunchy muesli goji&blauwe bes: een lange ingrediëntenlijst en ook weer veel benamingen voor suiker, namelijk: glucosestroop, suiker, oligofructose, suikerstroop, moutextract. Dit verklaart de hoeveelheid suikers. Wel bestaat deze voor 62% uit volkoren granen, dat is dan weer positief.
  • Bolletje Krokante ontbijtgranen met rood fruit: bestaat voornamelijk uit haver,- en tarwevlokken. De hoeveelheid suikers zijn onder andere afkomstig uit gezoete cranberry's, dadelpuree, en gedroogd fruit. Deze ingrediëntenlijst is ook weer vrij lang.

Conclusie

Zoals je ziet zit er weer een heel verschil tussen de verschillende soorten. Voor mij komen er persoonlijk twee favorieten naar voren, namelijk de: AH Geroosterde muesli aardbei en de Xavies' Granovie aardbei - quinoa. Beide ingrediëntenlijsten zijn vrij kort en zonder 'gekke' toevoegingen. Daarnaast zijn dit de twee soorten met de minste suikers. Qua vezels scoren beide oke en aan beide soorten is geen zout toegevoegd. Daarnaast bevatten beide soorten ook minder dan 2 gram verzadigd vet per 100 gram.

De Dorset Muesli cranberry cherry & almond komt het slechts uit deze test. Vooral vanwege het suikergehalte. ⅓ bestaat namelijk uit suiker. Daarnaast is het vezelgehalte van deze muesli wat aan de lage kant, en is er ook wat zout aan toegevoegd. Ook de AH granola fruit vind ik persoonlijk een wat minder goede keuze.

Hopelijk heb ik jullie hiermee weer geïnspireerd om een gezonde keus te maken in de variant granola die je gebruikt. 

Daarnaast wil ik nog benadrukken dat wat ik hier benoem vergelijkingen zijn om jullie te inspireren. Wat ik hiermee totaal niet mee bedoel is dat calorieën slecht zijn, of koolhydraten of vet slecht zijn, juist niet. Deze heb je nodig en geven je energie. Ik wil jullie juist inspireren en bewust maken van de verschillende soorten die er op de markt zijn en de dingen die toegevoegd worden in producten. Kies vooral wat bij jou past en het belangrijkste, geniet!