Welke plantaardige melk is het de beste keuze?

11-11-2019

Tegenwoordig bestaan er allemaal plantaardige alternatieve voor melk. Soja drink, amandeldrink en haverdrink zijn wellicht de meeste bekende varianten, maar er bestaat ook kokosdrink en rijstdrink. Zo kan ik nog wel even doorgaan, want er zijn ontiegelijk veel plantaardige drinks op de markt te vinden. 

Zuivel is een belangrijke bron van eiwit, maar ook van verschillende vitamine en mineralen. Het is bewezen dan melk de kan op darmkanker verkleint. Zuivel is daarom niet 1 op 1 te vervangen door een ander product. Maar niet iedereen kan gewone zuivel consumeren. Dit doordat er veel mensen zijn met een lactose-intolerantie of doordat je plantaardig eet. Welke plantaardige variant op melk kun je dan het best kiezen? Welke plantaardige melk het meest volwaardig is? Dat vertel ik je in dit artikel 

Ingrediënten 

AH Soja drink naturel

Water, 6% gepelde sojaboon, suiker, calcium, zeezout, aroma, stabilisator (gellangom [E418]), vitaminen (B2, B12, D).

AH Amandeldrink naturel

Water, suiker, 2% amandel, calcium, stabilisator (guarpitmeel [E412], gellangom [E418]), zout, emulgator (lecithine [E322]), vitaminen (B2, B12, D, E).

AH Haverdrink 

Water, 11% haver, vitaminen (B2, B12, D), raapolie, calcium, zeezout.

AH Zachte kokos drink naturel

Water, 5,5% kokosmelk, maltodextrine, suiker, calcium, stabilisator (carrageen [E407], guarpitmeel [E412], xanthaangom [E415]), zeezout, aroma, emulgator (lecithine [E322]), vitaminen (B12, D).

AH Rijst drink naturel

Water, 12% rijst, zonnebloemolie, calcium, zout, stabilisator (gellangom [E418]), vitaminen (B12, D).

AH Soja drink ongezoet

Water, 7% gepelde sojaboon, calcium, maltodextrine, zeezout, stabilisator (gellangom [E418]), vitaminen (B2, B12, D).

AH Halfvolle melk

Halfvolle melk

De vergelijking

Calorieën 

Als je kijkt naar de calorieën zie je dat ze allemaal tussen de 23 - 50 kcal per 100 gram liggen. De minste calorieën (23-25 kcal) zijn te vinden in AH Amandel drink naturel en in AH Zachte kokos drink naturel. De meeste calorieën zitten in AH Haverdrink en in AH Rijstdrink naturel, namelijk 50 kcal per 100 gram. Nu zeggen calorieën niet altijd alles over hoe gezond een product is, maar mocht je op je calorie inname letten, dan kan dit wel relevant zijn. AH Soja drink naturel valt er middenin met 37 kcal per 100 gram. Halfvolle melk bevat 48 kcal per 100 gram.

Vet 

In de hoeveelheid vet is niet een heel groot verschil te zien. Deze hoeveelheid ligt tussen de 0,9 en 2 gram per 100 gram. AH Zachte kokos drink bevat namelijk de minste hoeveelheid vet en AH Soja drink ongezoet de meeste. Echter bevat AH Amandeldrink naturel en AH Rijstdrink naturel de minste verzadigd vet. Over het algemeen bevatten al deze plantaardige melksoorten weinig verzadigd vet. AH Zachte kokosdrink bevat wel het minste vet, maar daarentegen wel de meeste verzadigd vet. Gewone halfvolle melk bevat 1,1 gram verzadigd vet. Dus de plantaardige melksoorten vallen hier onder. 

Koolhydraten en suikers

De meeste koolhydraten zijn te vinden in AH Haverdrink (8 gram per 100 gram) en in AH Rijst drink naturel (10 gram per 100 gram) Eigenlijk ook niet zo gek, want haver en rijst zijn koolhydraat rijke producten. De minste koolhydraten zijn te vinden in AH Sojadrink ongezoet, namelijk 0,9 gram koolhydraten per 100 gram. Voor de rest varieert de hoeveelheid koolhydraten tussen de 2,5 en 4 gram per 100 gram. Dit is vooral interessant voor degene die op hun koolhydraat-inname letten. 

De minste suikers zitten in AH Sojadrink Ongezoet, dit is vrij logisch aangezien dit een ongezoete variant is. Zo bevat AH Amandeldrink ongezoet ook minder suikers dan de AH Amandeldrink naturel. Stiekem vind ik de gezoete variant wel het lekkerst, maar dat is iets persoonlijks. Als we naar halfvolle melk kijken zit er 4,8 gram suiker per 100 gram in. Alle plantaardige varianten vallen hier dus onder, variërend van 0,6 gram per 100 gram tot 3 gram per 100 gram. Echter is er aan halfvolle melk geen suiker toegevoegd en is dit dus afkomstig van de omzetting van melkzuurbacteriën en is er aan plantaardige melk wel suiker toegevoegd. Behalve aan de ongezoete varianten.

Eiwitten

Als we kijken naar welke plantaardige melk het meest volwaardig is, dan is dit soja drink. Soja drink is het meest te vergelijken met halfvolle melk. Dit komt doordat soja drink 3 - 3,5 gram eiwitten per 100 gram bevatten. De hoogste eiwitgehalte van alle plantaardige dranken. De overige plantaardige dranken bevatten slechts 0,1 - 0,6 gram eiwitten per 100 gram. 

Nu krijgen wij Nederlanders over het algemeen voldoende eiwitten binnen, maar mocht je plantaardig/vegetarisch eten dan is dit een goede manier om aan je eiwitten te komen en zou ik soja drink ook zeker als eerst aanraden. 

Zout

De hoeveelheid zout varieert tussen de 0.1 en 0.2 gram. Geen groot verschil dus en ook vergelijkbaar met halfvolle melk. 

Vitamines en mineralen

Bij plantaardige dranken is het verstandig om goed het etiket te lezen en te kijken of er vitamines en mineralen aan toegevoegd zijn. Plantaardige dranken leveren namelijk niet de gezondheidswinst van zuivelproducten. Als er voldoende eiwit, calcium en vitamine B12 aan toegevoegd is leveren ze wel de juiste voedingsstoffen die je zou missen als je geen zuivel gebruikt. Let hier dus altijd even op. De plantaardige dranken van de Albert Heijn bevatten dit gelukkig wel, maar dit is dus niet bij ieder merk het geval.

Conclusie

AH Soja drink naturel (ongezoet) is de meest volwaardige plantaardige melk in vergelijking met halfvolle melk. Daarmee wil in niet zeggen dat een andere plantaardige melk ongezond is, alleen als we kijken naar volwaardigheid dat komt soja drink het meest overeen met gewone melk. 

Het is in ieder geval belangrijk om het etiket goed te lezen en te kijken of er calcium en vitamine B12 aan toe gevoegd is, omdat dit niet altijd bij alle plantaardige varianten het geval is.

Zoals ik eerder al zei krijgen de meeste mensen wel genoeg eiwitten binnen en maakt het daarom niet zoveel uit welke melk je kiest. Maar als je volledig plantaardig eet of vaak vegetarisch is het wellicht handig om hier op te letten en dus voor sojamelk te kiezen. 

Met deze vergelijkingsartikelen probeer ik jullie te inspireren om bewustere en gezondere keuzes te maken. Ik beoordeel dit aan de hand van mijn kennis. Hopelijk heb ik jullie met deze vergelijking weer kunnen inspireren.

Geschreven door Lisa Sprenkeler