Welke reep is het gezondst?

21-10-2019

Laten we het eens hebben over tussendoortjes, want dat kan soms nog best wel lastig zijn, althans dat vind ik wel. Je hebt van die dagen waar je gewoon niet voldoende hebt aan je hoofdmaaltijden en waar je tussendoor energie nodig hebt. Maar wat moet je dan nemen? 

Ik ga zeker altijd voor een stuk fruit, maar dat is soms niet voldoende. Maar wat neem je dan? Soms kom ik zelf ook niet verder dan een handje noten.. Tuurlijk is het hartstikke lekker om een gezond zelfgemaakt tussendoortje te hebben, zoals een bananenbrood. Maar geef toe, we hebben daar niet allemaal altijd tijd voor, of wel?

Soms is het dan even makkelijk om een energiereep uit de winkel te nemen, het schap staat er inmiddels vol mee. Er zijn zoveel verschillende soorten, dus voor iedereen zit er wel wat tussen. Als we uit moeten gaan van de verpakking klinken ze allemaal heel gezond, 'met fruit en noten', 'rijk aan vezels', 'zonder toegevoegde suikers'. Hoe gezond zijn deze repen eigenlijk? Ik heb het voor jullie op een rijtje gezet. Dus ben jij benieuwd, lees dan vooral verder!

In deze blog ben ik uitgegaan van verschillende repen in de smaken chocolade. Er zijn natuurlijk nog veel meer varianten, maar om het goed te kunnen vergelijken heb ik nu gekozen voor soortgelijke. There we go!

Ingrediënten

Eat Natural Fruit & Nut bars pure chocolade

Ingrediënten: geschaafde kokosnoot 21%, pure chocolade 20% (cacaomassa, suiker, cacao boter, emulgator: soja lecithine), sultanarozijnen 16%, glucosestroop, gepofte rijst (rijst, suiker), gedroogde veenbessen 8% (veenbessen, suiker, zonnebloem olie), honing, macadamia noten 6%

AH Mueslireep chocolade

Ingrediënten: havervlok, oligofructose, suiker, rijst, rozijn, cacaoboter, 3,5% volkoren tarwevlok, 3,5% hazelnoot, volle melkpoeder, cacaomassa, plantaardige olie (palm, raap, katoenzaad, zonnebloem), stabilisator (E422), tarwegluten, melasse, tarwekiem, magere melkpoeder, gerst moutextract, emulgator (lecithine, sojalecithine), natuurlijk aroma

Hero B'tween zero granenreep choco hazelnoot

Ingrediënten: zoetstof (maltitol), volkoren granencrispies (volkoren tarwemeel (22%), tarwegluten, gerstmout), geroosterde volkoren graanvlokken (15%) (haver, gerst, tarwe), melkchocolade met zoetstof (8%) (zoetstof (maltitol), cacaoboter, volle melkpoeder, cacaomassa, emulgator (zonnebloemlecithine)), hazelnootpasta (5%), cornflakes (4%) (maïs, zout, gerst moutextract), kokosvet, stabilisator (glycerol), cacaopoeder met verminderd vetgehalte (1%), emulgator (zonnebloemlecithine), zout, natuurlijk aroma

Hero B'tween granenreep melkchocolade

Ingrediënten: melkchocolade (24%) (suiker, cacaomassa, cacaoboter, magere melkpoeder, botervet, emulgator (zonnebloemlecithine)), granen crispies (tarwemeel (13%), suiker, rijstmeel (2%) maïsmeel (2%), gerstmout, zout, karamelsuikerstroop), glucosestroop, glucose-fructosestroop, geroosterde volkoren graanvlokken (haver (5%), tarwe (3%), gerst (2%)), geroosterde pinda's (7%), suiker, kokosvet, cornflakes (maïs (2,5%), zout, gerstmoutextract), honing (1%), zout, karamelsuikerstroop, emulgator (zonnebloemlecithine), natuurlijk aroma

Quaker Havermoutrepen chocolade

Ingrediënten: volkoren havermout (47%), glucosesiroop, krokante granenvlokken (tarwemeel, rijstmeel, tarwemout), oligofructose, chocolade stukjes (4,85%) (cacaomassa, suiker, cacaoboter, emulgator (soja-lecithine)), zonnebloemolie, suiker, bevochtigingsmiddel (glycerol), honing, magere melkpoeder, stabilisator (isomalt), zout, kleurstof (karamel), melasse, antioxidant (natuurlijk tocopherol)

Yes Notenreep pure chocolade & zeezout

Ingrediënten: amandelen (42%), geroosterde pinda's (18%), pure chocolade couverture (16%) (cacaomassa, suiker, mager cacaopoeder, emulgator (zonnebloemlecithine)), cichoreivezels, knapperige sojastukjes (soja-eiwit, tapiocazetmeel, zout), honing, glucosestroop, cacaomassa, zeezout (0,9%), emulgator (zonnebloemlecithine)

AH Notenreep choco

Ingrediënten: pinda's, amandel 20,1%, hazelnoot, glucosestroop, macadamia 8,6%, suikerstroop, pistachenoten 4,0%, palm vet, oligofructose, soja crispies (soja eiwit, tapiocazetmeel, zout), cacao nibs 2,5%, maltodextrine, emulgator (sojalecithine), zout, smaakstoffen

De vergelijking

Calorieën

Tussen de verschillende repen zit veel verschil in hoeveelheid calorieën. Zo varieert dit van 345 kcal voor de Hero B'tween zero reep tot 587 kcal voor de AH Notenreep. Dat is best wel een groot verschil. Nu moet ik zeggen dat dit een verschil is per 100 gram product, maar niet alle repen hebben dezelfde portiegrootte. Daarom heb ik voor jullie ook even het verschil per reep uitgewerkt, dat geeft een duidelijker beeld. Hierin zie je ook terug dat er een groot verschil zit. De twee die er bovenuit springen zijn de AH Notenreep met 235 kcal per reep en de Eat Natural reep met 215 kcal. De twee die het laagste zitten zijn de Hero B'tween zero met 69 kcal en de AH Mueslireep met 99 kcal. De rest van de repen zit hier tussenin. In een reep kan dus wel meer dan de helft verschil zitten. Voor een tussendoortje kan dat best veel zijn.

Vet

In de hoeveelheid vet zit ook een groot verschil. De repen die het meeste energie bevatten zijn ook de repen die hoger zijn in vetgehalte. De AH Notenreep is het hoogst in vet met 43,6 gram en de Yes Notenreep is ook hoog in vet, met wel 37,9 gram, terwijl de andere repen tussen de 11 en 20 gram vet zitten per 100 gram. Dat is ook wel een groot verschil. Als je kijkt naar het verzadigd vet, springt de Eat Natural reep er bovenuit, deze bevat maar liefst 17,7 gram verzadigd vet. Ook de Hero B'tween reep bevat redelijk veel verzadigd vet, namelijk 11 gram. De Quaker Havermoutreep komt het laagst uit met 3,5 gram. Dat verschilt meer dan 10 gram! De andere repen variëren van 5,2 gram tot 7,5 gram verzadigd vet.
Dat is wel grappig om te zien, want de repen die hoog in vet zijn door de noten (de Yes Notenreep en de AH Notenreep) zijn weer een stuk lager in het gehalte verzadigd vet. Dit komt doordat noten veel vet bevatten, maar juist weinig verzadigd vet.

Koolhydraten en suikers

Qua koolhydraten zitten de repen redelijk dichtbij elkaar. Wat opvalt is dat de eerste 5 repen rond de 52 - 69 gram koolhydraten zit, terwijl Yes Notenreep en de AH Notenreep een stuk lager zit in koolhydraten, namelijk tussen de 21 en 28 gram, wat minder dan de helft van de andere repen. Als je naar de repen kijkt is het wel te verklaren natuurlijk, deze twee repen zijn namelijk 'notenrepen', noten bevatten meer vet en eiwitten dan koolhydraten. De andere repen zijn gemaakt op basis van granen, wat juist meer koolhydraten bevat.
In het suikergehalte variëren de repen ook heel veel. De Eat Natural reep en Hero B'tween bevatten zo'n 35 gram suiker, terwijl de Hero B'tween zero maar 1,9 gram bevat. Dit is dan ook een 'zero' reep, waar dus geen suiker aan toe is gevoegd. Dit maakt ook wel het grote verschil. Wel zie je bij deze reep dat er veel zoetstoffen aan toe is gevoegd. De andere repen zitten ongeveer rond hetzelfde gehalte, namelijk rond de 11 - 21 gram.

Vezels

2 repen springen er hier bovenuit, namelijk de AH Mueslireep met 22 gram vezels en de Yes Notenreep met 15,4 gram vezels. Dat is best veel voor een reep! Maar als je de AH Mueslireep als voorbeeld neemt en kijkt naar de portie, krijg je 4,4 gram vezels binnen per reep. Zo zie je maar dat het veel verschil uit maakt hoe groot een portie is. Met de Yes Notenreep krijg je per reep al 5,4 gram vezels binnen. Dat is per reep 1 gram vezels meer dan de AH Mueslireep, terwijl als je naar de verpakking kijkt zou je denken dat je met de AH Mueslireep meer vezels binnen zou krijgen. De andere repen zit een stuk lager, waarmee de Hero B'tween reep het laagste is met 3,8 gram en de rest varieert van 5,7 tot 8,8 gram.

Eiwitten

Ook hier zie je hetzelfde verschil als wat je zag bij de hoeveelheid koolhydraten. De Yes Notenreep en de AH Notenreep bevatten meer eiwit dan de andere repen, namelijk 20,2 gram respectievelijk 16,5 gram eiwit. Dit is weer op dezelfde manier te verklaren, noten bevatten meer vet en eiwit dan koolhydraten. De andere repen zitten ongeveer op eenzelfde hoeveelheid, variërend van 4,3 tot 7,8 gram eiwit.

Zout

Hier zit ook nog best wel een verschil in. Zo bevat de Yes Notenreep maar liefst 1,03 gram zout per 100 gram, terwijl de AH Mueslireep maar 0,1 gram zout bevat. Dat is meer dan één gram verschil. Voor een reep is dat best veel. De rest zit hier ergens tussenin.

Ingrediënten

Als je kijkt naar de ingrediënten, kun je snel zien dat het gaat om sterk bewerkte producten. Alle repen bevatten veel ingrediënten en veel met allerlei toevoegingen. Wat opvalt tussen de ingrediëntenlijsten is dat er verschillende vormen van suiker gebruikt wordt en dat er dus ook veel verschillende soorten benamingen voor zijn. Een opsomming van de suikers die je hier terug kunt zien: suiker, glucosestroop, honing, oligofructose, melasse, glucose-fructosestroop, karamelsuikerstroop, glucosesiroop. Dat zijn al een aantal benamingen voor suiker. In bijna alle repen worden een of meerdere van deze suikers gebruikt. Behalve de Hero B'tween zero reep, wat een 'suikervrije' reep is, waar dan wel zoetstoffen aan toe zijn gevoegd, zo zie je bij die reep ook dat maltitol (is een zoetstof) het eerste ingrediënt is. Sowieso valt op dat bij de meeste repen suiker een van de eerste ingrediënten is, wat betekent dat het grootste gehalte van het product daaruit bestaat.
Wat verder opvalt is dat er ook in deze repen gebruik wordt gemaakt van palmolie (de AH Mueslireep) of kokosvet (Hero B'tween).

Conclusie

Je ziet dat er veel verschillen zijn tussen alle repen. Of het een goede keuze is als tussendoortje? Dat laat ik aan jou. Ik ben van mening dat je producten niet als 'goed' of 'fout' kan bestempelen. Ja ik geloof dat het niet 'goed' is om dagelijks zo een reep te eten, maar als je voor de rest gezond eet en je voedingsstoffen binnenkrijgt, dan is dat geen probleem. Je moet altijd naar het geheel kijken in plaats van naar een product of voedingsmiddel. Ik denk dat het belangrijk is dat je je bewust bent van de producten die er zijn en de ingrediënten die erin zitten en dat je vanuit daar je keuze maakt. Als jij een reep lekker vind en je hebt het soms druk en geen tijd, dan neem zo een reep. Als je daarnaast zorgt dat je groenten, fruit en voedingsstoffen binnen krijgt.

Ik probeer zelf zo min mogelijk 'sterk bewerkte voedingsmiddelen' binnen te krijgen, omdat zij vaak hoger zijn in toegevoegde suikers en verzadigd vet, en dat stimuleer ik anderen ook. Ik probeer jullie te inspireren om bewustere en gezondere keuzes te maken en een weg te vinden tussen alle producten die in de supermarkt beschikbaar zijn. Dit betekent niet dat wat ik doe 'goed' is en wat een ander doet 'fout' is. Hopelijk heeft dit artikel jullie weer geïnspireerd, maak het jezelf vooral niet te moeilijk en geniet!

Oh, en mocht je wel tijd hebben om een lekker gezond tussendoortje te maken, op de website staan genoeg lekkere recepten! 😉