Zijn rijstwafels gezond?

17-02-2020

Rijstwafels, als je in de supermarkt kijkt zijn er ontzettend veel verschillende soorten verkrijgbaar, van maiswafels tot speltwafels en van linzenwafels tot kikkererwten wafels, maar wat is nou eigenlijk het verschil? Welke bevat bijvoorbeeld het meeste vezels? En zijn ze eigenlijk wel gezond?

Rijstwafels zijn naar mijn idee vooral zo populair, omdat ze weinig calorieën bevatten en in de meeste gevallen ook nog eens erg goedkoop zijn. Rijstwafels zijn in de meeste gevallen gemaakt van gepofte rijst met een snufje zeezout. Dit zijn de 'standaard' rijstwafels.

Zelf vind ik een rijstwafels een minder goede broodvervanger, aangezien ze maar weinig voedingsstoffen bevatten en vaak ook weinig vezels. Door het eten van een rijstwafel raak je dus minder snel verzadigd in de meeste gevallen.

Aangezien een rijstwafel maar 30 kilocalorieën bevat, kun je ze wel gerust als tussendoortje eten. Zeker als je een rijstwafel neemt in plaats van een koek of snack. Beleg ze dan bij voorkeur wel met groente, fruit, pindakaas, een gekookt eitje, hüttenkäse of ander gezond beleg. Dankzij dat gezonde beleg krijg je wat meer voedingsstoffen binnen en wordt de rijstwafel een stuk voedzamer. Zo af en toe een rijstwafel met Nutella moet trouwens ook gewoon kunnen hoor, want ja ook dat vind ik heerlijk en vooral op een dikke maiswafel van de Albert Heijn. 

Tegenwoordig zijn er ook allerlei rijstwafels met een smaakje te koop. Zowel zoet als hartig. Deze varianten echter flink wat suiker en zout. Dat is zo nu en dan geen probleem, maar let er wel op als je dit vaak eet.

In rijst en rijstproducten komt Arseen voor, een zwaar metaal. Echter wordt er streng op toegezien dat de hoeveelheid arseen in een product niet te hoog is. Bij kinderen wordt uit voorzorg geadviseerd om niet elke dag rijst en producten met rijst zoals rijstwafels te eten, aangezien kinderen kunnen door hun lagere lichaamsgewicht een relatief hogere hoeveelheid arseen binnenkrijgen, maar oudere kinderen en volwassenen kunnen ook te veel binnenkrijgen, als ze vaak en veel rijst en rijstproducten eten. Denk bijvoorbeeld aan rijstwafels, rijstcrackers, rijstdrank en rijstepap. (Voedingscentrum)

Zo nu en dan een rijstwafel is dus echt geen probleem, eet alleen niet een hele rol per dag leeg. ;) 

Maar wat is het verschil tussen bijvoorbeeld meergranen rijstwafels en maiswafels? In deze vergelijking vergelijk ik verschillende soorten rijstwafels met elkaar. 

Ingrediënten:

AH BASIC Rice crackers

zilvervliesrijst, 0,2% zeezout.

Smaakt Speltwafels

Volkoren spelt(TARWE)

AH Dikke maiswafels

Maïsgrut, 30% maïs, 0,5% zeezout.

Smaakt Biologisch Haver Rijstwafels

Volkoren bruine rijst 74,7%, haverzemelen 15%, haver 10%, zeezout

Consenza Rijstwafels zonder zout

Rijst (100%) 

AH Rijstwafels meergranen

75% zilvervliesrijst, 17% rogge, 7% haver, zeezout.

Body & Fit Superdood wafels

Bruine volkoren rijst, spelt, haverzemelen, boekweit en quinoa

Leev Bio oerrrwafels linzen-proteine

Linzenmeel* 99,4%, zeezout 0,5%

De vergelijking

Calorieën

In de hoeveelheid calorieën zit niet zo'n groot verschil. Zo bevatten alle rijstwafels tussen de 365 en 384 kcal per 100 gram. De AH Rijstwafels meergranen bevatten de minste calorieën en de Consenza rijstwafels zonder zout bevatten de meeste calorieën. Echter zegt de hoeveelheid calorieën niet echt iets over hoe gezond een product is. Dat alle rijstwafels ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën bevatten komt doordat ze allemaal gemaakt zijn van granen en voor de rest weinig toevoegingen bevatten. Alle granen hebben zo ongeveer een vergelijkbare aantal calorieën. 

Per portie kijkende bevatten de AH Dikke maiswafels en de AH Rijstwafels meergranen de meeste calorieën, dit is logisch, aangezien het gewicht van deze rijstwafels ook net iets meer is doordat ze wat dikker zijn. 

Vet

De Leev bio oerrrwafels linzen-proteine bevatten het minste vet, namelijk 1,8 gram per 100 gram. De Smaakt Biologische haver Rijstwafels bevatten de meeste vet, namelijk 4,8 gram per 100 gram. Voor de rest ligt de hoeveelheid vet tussen de 2 - 3,9 gram per 100 gram. 

Kijkend naar de hoeveelheid verzadigd vet valt het op dat de rijstwafels allemaal onder de 1 gram verzadigd vet bevatten en dat is in dit geval prima. 

Koolhydraten

Ook in de hoeveelheid koolhydraten zie je eenzelfde soort verdeling. Een aantal die er bovenuit komen, een aantal die er juist onder liggen en een paar in het midden. De AH Basic rice crackers, AH dikke maiswafels en de Consenza rijstwafels zonder zout bevatten de meeste koolhydraten, namelijk 79 gram per 100 gram. De Leev bio oerrrwafels linzen-proteine bevat de minste hoeveelheid koolhydraten, namelijk 58,4 gram. De andere soorten liggen tussen de 70 - 74 gram.

De hoeveelheid suikers in de rijstwafels, komen van nature in de ingrediënten voor, aangezien er aan geen één rijstwafel suiker is toegevoegd. 

Vezels

Een belangrijk punt om naar te kijken bij rijstwafels vind ik. In de hoeveelheid vezels zit best wel een groot verschil. De meeste vezels vind je in de Smaakt speltwafels, namelijk 9,4 gram per 100 gram. De Smaakt Biologische haver Rijstwafels, AH Rijstwafels meergranen, Body & Fit superfood wafels en de Leev bio oerrrwafels linzen-proteine bevatten alle vier rond de 6 gram vezels per 100 gram, waardoor ze dus vezelrijk zijn. 

De laagste hoeveelheid vind je in de Consenza rijstwafels zonder zout, namelijk 3,5 gram. De andere soorten liggen tussen de 4 en 5,5 gram. 

De Smaakt speltwafels scoren dus het hoogst op vezel gehalte. Wat mij wel opvalt is dat rijstwafels over het algemeen dus best weinig vezels bevatten in vergelijking met bijvoorbeeld crackers

Eiwitten

De Leev bio oerrrwafels linzen-proteine bevatten de meeste eiwitten, namelijk 25 gram per 100 gram. Dit komt doordat deze rijstwafels van linzenmeel zijn gemaakt. Deze hoeveelheid eiwitten is veel in vergelijking met de andere rijstwafels. De Smaakt speltwafels komen op een tweede plek met 12 gram vezels en de Body & Fit superfood wafels op een derde plek met 10 gram eiwitten. De andere soorten liggen tussen de 7,5 - 9,5 gram.

Zout

Als je kijkt naar de ingrediënten kun je zien dat er bij 5 van de 8 soorten zout is toegevoegd. De AH Rijstwafels meergranen bevatten het meeste zout, namelijk 0,78 gram per 100 gram, gevolgd door de Leev bio oerrrwafels linzen-proteine met 0,52 gram zout en de AH Dikke maiswafels met 0,5 gram zout. De andere soorten liggen tussen de 0,03 - 0,25 gram. 

Vind ik dat veel? Nee dat valt wel mee, er vanuit gaande dat één rijstwafel slechts 7 gram weegt.

Ingrediënten

Het valt op dat de ingrediëntenlijst van alle rijstwafels kort is. Een lange ingrediëntenlijst wijst vaak op een (sterk) bewerkt product. Een minimaal bewerkt voedingsmiddel heeft meestal een korte ingrediëntenlijst. Dus we kunnen zeggen dat rijstwafels minimaal bewerkt zijn. Ze bestaan voor  >99% uit granen en voor minder dan 1% uit zeezout.

Alle rijstwafels zijn lactosevrij, vegan en zonder toegevoegde suikers, maar niet alle rijstwafels zijn glutenvrij en zonder toegevoegd zout. 

Door dat rijstwafels vooral bestaat uit gepofte granen, maakt het dat ze vaak niet zo voedzaam zijn. Dit komt dus doordat ze veel lucht bevatten. 

Conclusie

We kunnen dus wel concluderen dat rijstwafels niet het meest voedzame voedingsmiddel zijn en dat je er niet te veel van moet eten. Rijstwafels zijn minimaal bewerkte voedingsmiddelen en bevatten over het algemeen 'gezonde' ingrediënten. 

Mijn favoriete rijstwafels qua samenstelling zijn toch echt wel de Smaakt speltwafels aangezien deze het hoogst zijn in vezels. Als we kijken naar de smaak ben ik echt dol op de AH Dikke maiswafels. Deze heb ik dan zelf ook altijd in huis. In dit geval kies ik dus welke het lekkerst zijn, aangezien ze in verhouding allemaal niet erg voedzaam zijn kies ik voor voedzaam beleg in de meeste gevallen en zorg ik ervoor dat ik mijn vezels uit andere voedingsmiddelen haal. 

Ik hoop jullie weer geïnspireerd te hebben om bewustere en gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Dit betekent niet dat wat ik zeg 'goed' of 'fout' is. Ik laat alleen maar zien wat de verschillen zijn en probeer mijn kennis daarin te gebruiken. Hopelijk heb ik jullie hiermee weer kunnen inspireren en het allerbelangrijkste is, geniet!