Welke vegaburger is het gezondst?

07-10-2019

Steeds meer mensen kiezen ervoor om geen vlees meer te eten, of in ieder geval minder vlees. Dat is wel te zien aan het groeiende schap van de vleesvervangers. We zijn steeds bewuster bezig met waar ons eten vandaan komt en wat voor impact dit heeft op onze gezondheid maar ook op de wereld om ons heen. 

Wat mij betreft is dit een super ontwikkeling en ben ik blij om te zien dat we hier echt meer mee bezig zijn. Nu kan het voor sommige mensen lastig zijn om vlees te vervangen. Bijvoorbeeld omdat je niet weet hoe je vegetarisch moet koken (tip: er staan veel lekkere vegetarische recepten op de blog!) of omdat ze het vlees missen. Dan biedt het schap met vleesvervangers de uitkomst. Snel een vegaburger pakken en klaar is je avondmaaltijd. 

Ondanks deze goede ontwikkeling, wil ik samen met jullie deze vegaburgers eens onder de loop nemen. Want hoe gezond zijn deze burgers uit het schap eigenlijk? Is het een goede vervanging voor vlees? Ben jij net zo benieuwd als ik? Lees dan vooral verder!

In deze blog ben ik uitgegaan van de 'standaard' burger. Er zijn natuurlijk veel meer varianten op basis van peulvruchten of groenten. Wellicht dat deze nog een andere keer aan bod komen, maar voor nu houd ik het even hierbij. 

De vergelijking

Tik de tabel aan, om hem duidelijker te kunnen lezen.

Ingrediënten

AH Vegetarische basis burger

Ingrediënten: gerehydrateerd plantaardig eiwit (44% soja, 28% tarwe), aardappeleztmeel, rode ui, vrije-uitloopei-eiwit, zonnebloemolie, dextrose, specerijen, gistextract, kleurstof (karamel [E150a]), tarwevezel, zout, aroma, tomatenpoeder, kruiden, vitamine B12, ijzer

Vegetarische slager MC2 burger

Ingrediënten: 72% soja structuur (water, soja-eiwit, tarwe-eiwit, tarwezetmeel), plantaardige oliën (zonnebloem, raap), ui, vrije-uitloopkippenei-eiwit, uienextract, zetmeel, kruiden en specerijen, dextrose, zout, verdikkingsmiddel: carrageen, gebrande suiker, aroma, gistextract, palmvetpoeder, ijzer, vitamine B12

Garden Gourmet vegetarische burger

Ingrediënten: gerehydrateerd soja-eiwit (59%), gerehydrateerd tarwe-eiwit (12%), water, plantaardige oliën (zonnebloem, koolzaad in wisselende verhoudingen), ui, zetmeel, methylcellulose, azijn, gistextract, zout, uipoeder, knoflookpoeder, peterselie, gerstemoutextract, kruiden (rozemarijn, komijn), specerij-extracten

Vegafit burger

Ingrediënten: 45,9% gerehydrateerd tarwe-eiwit, zonnebloemolie, ui, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, zout, suiker, specerijen, kruiden), aardappeleiwit, gemodificeerd zetmeel, zout, tarwemeel, maltodextrine, suiker, soja hydrolysatie, dextrose, gistextract, knoflookgranulaat, aardappelvezel, tarwe-eiwit, verdikkingsmiddel (carrageen), tarwevezel, specerijen, kruiden (selderij), aroma, gerstemout, extract, gekarameliseerde suiker, ijzer, zink, vitamine B12

Vivera burger

Ingrediënten: 72% gerehydrateerd soja- en tarwe-eiwit, aardappelzetmeel, zonnebloemolie, rode ui, kippenei-eiwit (vrije uitloop) natuurlijk aroma, dextrose, aroma, uienpoeder, tarwevezels, zout, kruiden en specerijen, knoflookpoeder, tomatenpoeder, maltodextrine, ijzer, vitamine B12

Veggie Chef hamburger

Ingrediënten: gerehydrateerd eiwit (soja 46%, tarwe 25,8%), aardappelzetmeel, ui, zonnebloemolie, vrije uitloopeiwitpoeder, natuurlijke aroma's, zeezout, tarwevezels, aroma, gedroogde glucosestroop, specerijen, uienpoeder, dextrose, maltodextrine, knoflook, uienextract, mineraal: ijzer(II)gluconaat, vitamine B12

De uitslag

Wat mij als eerste meteen opvalt is dat de burgers veel verschillen in portiegrootte. De ene burger is 100 gram, terwijl er ook burgers tussen zitten van 80 en 75 gram. Daarnaast zijn bij alle burgers ijzer en vitamine B12 toegevoegd, wat belangrijke voedingsstoffen zijn die je normaal uit vlees haalt, dus dat is een goed teken.

Calorieën

Qua calorieën zitten alle burgers dichtbij elkaar, behalve de burger van Vegafit, deze springt er wel uit met 272 kcal per 100 gram. De rest van de burgers blijven allemaal onder de 200 kcal. Zelf vind ik dat wat aan de vele kant voor een burger. Ook als je kijkt naar de portie, aangezien een burger van Vegafit maar 75 gram is, kom je nog steeds uit op 204 kcal voor een burger, wat nog steeds boven de 200 is. Nu zeg ik niet dat het slecht is dat het meer dan 200 kcal bevat, maar het is een groot verschil ten opzichte van de andere burgers. De burgers van de Vegetarische Slager, Garden Gourmet en Veggie Chef komen uit op het minste, rond de 160 - 170 kcal en die van de AH en Vivera rond de 170 - 180 kcal.

Vet

Ook in de hoeveelheid vet zie je dat de burger van Vegafit eruit springt, met 15 gram vet per 100 gram. Dit is een stuk meer dan de andere burgers, die tussen de 4 en 8 gram vet per 100 gram zitten, wat een stuk dichterbij elkaar ligt. Degene met de laagste hoeveelheid vet zijn die van de AH en Veggie Chef, oftewel de gewone huismerken. 

In verzadigd vet liggen de burgers vrij dichtbij elkaar, variërend van 0,4 - 1,6 gram. Ook hier zijn de laagste weer die van de AH en Veggie Chef. Ten opzichte van een dierlijke variant is dit een heel stuk minder. Vlees bevat namelijk veel meer verzadigd vet.

Koolhydraten en suikers

In de hoeveelheid koolhydraten en suikers zie je vrij weinig gekke dingen. Wel zie je dat er weer een verschil is in hoeveelheid, variërend van 6 - 15 gram per 100 gram, maar er is er geen die er perse uit springt of heel erg afwijkt. De burger van Garden Gourmet zit wel het laagst, met maar 6 gram en daarna de burger van de Vegetarische Slager. De rest van de burgers zitten boven de 10 gram per 100 gram. Qua suikers zie je dat overal suiker is toegevoegd (in wat voor vorm dan ook), behalve aan de burger van Garden Gourmet, top!

Eiwitten

De hoeveelheid eiwit is bij bijna alle burgers rond de 17 - 18 gram per 100 gram. Dat is een goede hoeveelheid voor een vleesvervanger. Eentje bevat wat minder eiwit, de burger van de Vegetarische Slager, met 15,4 gram.

Zout

Zoals je ziet bevatten alle burgers vrij veel zout. De burger van Garden Gourmet bevat het minste zout, met 1,3 gram en de burgers van de Vegetarische Slager en Vegafit het meeste met 1,9 gram. De andere burgers zitten ergens hier tussenin. Ze bevatten dus allemaal boven de 1 gram zout per 100 gram, wat vrij veel is.

Ingrediënten

Alle burgers bevatten zo ongeveer dezelfde ingrediënten, allemaal gemaakt op basis van soja- en tarwe-eiwit. De een bevat echter wel ei, waardoor deze burger vegetarisch is, en de ander bevat dit niet, wat de burger veganistisch maakt (AH burger, Garden Gourmet en Vegafit). Verder bevatten alle burgers verschillende toevoegingen. Zoals ik al eerder benoemde, zie je dat bij alle burgers (op één na) suiker toegevoegd is.

Waar moet een vleesvervanger aan voldoen?

Voor de vergelijking pak ik nog even de criteria voor een vleesvervanger erbij van het Voedingscentrum. Deze stellen dat een vegaburger binnen de Schijf van Vijf past wanneer deze (per 100 gram):

- minder dan 2,5 gram verzadigd vet bevat
- minder dan 0,1 gram aan transvet bevat
- minder dan 450 mg natrium, oftewel 1,1 gram zout bevat
- geen suiker toegevoegd
- meer dan 0,8 gram ijzer, meer dan 0,24 gram B12 en/of 0,6 gram B1 is toegevoegd
- meer dan 20% eiwit bevat


Dit zijn best wel een aantal criteria waaraan een vegetarisch product moet voldoen. Aan de hand hiervan kun je zien dat geen van de burgers hieraan voldoet, omdat:
- de burgers meer dan 1,1 gram zout bevatten
- er wel suiker is toegevoegd aan de burgers (behalve die van Garden Gourmet)
- geen een burger 20 gram eiwit bevat per 100 gram 

Conclusie

De burgers zijn en blijven sterk bewerkte producten. Toch is het een uitkomst voor veel mensen die wel graag vegetarisch willen eten, maar het moeilijk vinden om hun stuk vlees te laten staan of even geen inspiratie hebben. Qua voedingswaarde verschillen de burgers op verschillende vlakken. Degene die er vaak als beste uitkwam, is toch de burger van Garden Gourmet. Deze bevat het minste zout, 18 gram eiwit en geen toegevoegd suiker.

Wat ik vind van deze producten? Zoals ik al benoemde, ben ik blij om te zien dat er steeds meer mensen kiezen voor vegetarisch en dat er dus meer producten op de markt zijn waardoor het makkelijker wordt voor mensen. Uit mijn diëtistische oogpunt vind ik dat dit natuurlijk beter kan en dan met name de hoeveelheid zout. Zelf zou ik eerder kiezen voor het zelf maken van een burger op basis van peulvruchten. Of zelf aan de slag gaan met peulvruchten, noten of ei als 'vleesvervanger' en verschillende vegetarische recepten uitproberen, want de vegetarische keuken is zo leuk, lekker en gevarieerd! 

Maar ook ik hou soms van gemak en een lekkere goede burger en dan bieden deze varianten wel de uitkomst. Ik vind het dus ook heerlijk om af en toe hiervan te genieten, op een lekker broodje en wat toppings. Helemaal niks mis mee af en toe, maar kies verder voor de basis meer onbewerkte producten, zoals peulvruchten en noten.

Wat ik verder ook nog even wil benadrukken, is dat ik jullie bewuster wil maken van de producten die op de markt zijn. Dit betekent dus niet dat het fout is of slecht is om een van deze producten te nemen. Ik wil jullie inspireren en stimuleren om een gezonde leefstijl te hebben en daarin bewuste keuzes te maken. Maar dus ook de keuze om te GENIETEN, ook van een burger op zijn tijd!