Zwarte bonen brownie met courgette

15-01-2020

De smaak van pure chocolade, de smeuïge structuur en een heerlijke bite: deze feel good brownie heeft het allemaal. Wat als ik zeg dat deze ook nog eens gezond is, dan krijg je toch spontaan zin om de keuken in te duiken.

Doordat deze brownie gemaakt is met zwarte bonen, bevat hij redelijk wat eiwitten en vezels per portie. Wees niet bang, want je proeft de bonen echt niet terug. De brownie krijgt er juist een heerlijke zachte structuur van. Daarnaast bevat deze brownie ook nog een portie groente en fruit. Zo ongezond hoeft het dus allemaal niet te zijn.

Wist je dat cacao falvanolen zitten. Dit zijn antioxidanten die mogelijk het risico op hart-en vaatziekte kunnen verlagen. Dit geldt alleen voor bittere chocolade met een hoog gehalte aan falavonaolen en rauwe cacaopoeder. Chocolade bevat wel veel verzadigd vet, dus eet het met mate.

Laat je verassen door een licht zoetje, de structuur en de chocolade. Tuurlijk, het is niet helemaal te vergelijken met een echte brownie vol suiker. Maar voor als je net wat gezonder wil eten is dit een goed alternatief.

Deze zwarte bonen brownie is:

  • Glutenvrij
  • Lactosevrij
  • Vegetarisch

Ingrediënten

Voor 12 stuks

* Je kunt de chocolade ook achterwege laten, maar met is ie toch een stuk lekkerder. 

Zo maak je de courgette brownie

  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Week de dadels 5 minuten in lauw-warm water. Vet een vierkante bakvorm in met wat olie of bekleed hem met bakpapier. 
  • Laat de zwarte bonen uitlekken en spoel ze af met water. Laat vervolgens nog eens goed uitlekken. Rasp de courgette met een grove rasp. Smelt de pure chocolade.
  • Meng in de keukenmachine alle ingrediënten voor de brownie tot een egaal beslag. 
  • Giet het beslag in de bakvorm en bak de brownie ongeveer 20-25 minuten in de oven. 
  • Laat de brownie afkoelen en strooi er tenslotte nog wat cacaopoeder overheen, versier met wat frambozen of garneer met grof gehakte noten. It's up to you! 

Gemiddelde voedingswaarde

Per stuk 

  • 145 kcal
  • 5 gram vet, waarvan verzadigd 1,5 gram
  • 5,5 gram eiwitten
  • 18 gram koolhydraten
  • 4 gram vezels